Bilsemester Sverige-Danmark-Nederländerna-Belgien-Luxemburg

1 maj 2015 15:50
Visningar: 4522
Till sommaren är bilsemester planerad och boenden är bokade.
Vi har valt boenden efter pris, länder vi vill besöka och med lagom köravstånd.

nu har vi kommit till punkten där vi ska börja titta efter vad vi faktiskt vill se, göra och uppleva på vägen och hoppas att det finns många tips här.
Vi söker tips på "avstickare" sevärdheter, restauranger, marknader, ja alla tips ni har!

Vi är två vuxna och tre barn mellan 5 och 10 år och kommer åka i slutet av juli/början av augusti i år.

Rutten ser ut som följer:

Västervik - Kolding (2 nätter) -- Här är Legoland beställt och planerat av barnen. Troligtvis också den enda "barninriktade" aktivitet som blir under bilresan.

Kolding - Emmen, NL (2 nätter)

Emmen - Hoorn, NL (1 natt)

Hoorn - Antwerpen
, B (4 nätter)

Antwerpen - Bourscheid, LU (2 nätter)

Bourscheid - Sönderborg, DE (1 natt)

Sönderborg - Köpenhamn
, DE (2 nätter)

Än så länge har vi inga krav, måsten och bokade turer. Önskemålen just nu är nog mest att äta våfflor, choklad och titta på kanaler. Så kom med era bästa tips och erfarenheter på ALLT!

Familjen G
1 maj 2015 17:59
Glöm inte bort Bruges, en jättesöt stad i Belgien.
Kolla gärna in min reseberättelse här:
http://www.4000mil.se/?p=1190

Sen, om jag ändå var i Antwerpen, skulle jag nog inte kunna motstå att svänga förbi huset från svt's programserie "Fantastiska hus" någon kväll.... :-)
4 maj 2015 14:01
Kolding har ett slott som påminner lite om Nyköpingshus. Legoland brukar ju ta en hel del tid i anspråk så fler aktiviteter nämner jag inte här även om mellersta Jylland har flera. På väg dit finns förövrigt en fin strand i Nyborg alldeles när man kommit over Stora Bältbron om man har värmeslag i bilen.

I Arnhem finns ett känt zoo där man går ovanför djuren så de lever lite som i Orsa Björnpark. Holländska städer är ju jättevackra eller coola allihop. Själv gillar jag Leiden och Delft men också Maastricht. Passa också på att äta rijstaffel här - ett arv från holländarnas kolonisering av Indonesien.

Glöm inte bort Brugge sager jag också! Dit tog vi alltid våra gäster när vi bodde i Bryssel. Där strosar man runt lätt när man inte åker kanalbåt mellan allt vackert och muséerna.

Antwerpen är en vacker stad - till och med Centralstationen är fantastisk.

I Mechelen i närheten finns ett zoo som heter Plankendael och där det känns OK för djuren för det är ute på landet. Där finns (eller fans iallafall när jag var där sist) en sådan där vandringsbana uppe i trädtopparna.

http://www.planckendael.be/

Gent är också underskattat med en fin stadskärna med kanaler och gammalt slott. Tortyrkammaren är väl så där för små barn men lite äldre tycker det är kul. Bästa pommes jag åt i Belgien fanns då i en liten kiosk på Vridagmarkt.

Ieper (Ypres) är en otrolig upplevelse men inte med småbarn. Krigsminnena med ett av de bästa muséer jag vet ("In Flanders Fields") mitt i den gamla medeltida klädeshall som sönderbombades under första världskriget. Kan de vuxna ta muséet en i taget så finns det caféer att ta barnen till under tiden och efteråt kan man gå till Menin Gate där Last Post spelas på horn 20.00 varje kväll och många gamla allierade samlas. Det är mer rörande än läskigt för barnen och klart sevärt med alla namn på stupade soldater. Allt är nära i lilla Ieper så det här är promenadavstånd allt ihop. Vill man glädja barnen så är Bellewaerde ett helt OK nöjesfält om man inte fick nog av detta redan i Billund. :D Ieper har flamländska Belgiens vackraste natur.

http://www.inflandersfields.be/en

http://www.merdesable.fr/en

Vill man till havet så är den belgiska kustremsan mest uppbyggd med stora hus i städerna med undantag för lite elegantare Knokke som jag dock inte tycker är så stämningsfull. I Oostende finns ett litet akvarium, i Zeebrugge finns SeaLife och i Blankenberge finns minigolf. Den holländska kusten är generellt vackrare tycker jag.

På väg ner till Luxemburg är Namur och Dinant vackra städer och drottning Blanka (Blanche) av Namur är det som förekommer i vår visa Rida rida ranka. I Dinant bodde Adolphe Sax som uppfann saxofonen (från Antwerpen är det förövrigt lätt och billigt att ta tåget in till Bryssel och gå på underbara musikinstrumentmuséet om man gillar musik - där går man runt med hörlurar och upptäcker hur det man tittar på låter och det är många unika saker). Ardennerna i allmänhet är fulla av grottor och annat. Han-sur-Lesse är nog den mest kända grottan med turer i.

Har ni tänkt ta färjan från Sönderborg over till Fyn eller ska ni uppåt Jylland och hem over broarna samma väg som ni kom? Fåborg är en gullig stad på Fyn med en massa kullar på vägen norrut och Egeskov slott är ett alternativ att stanna vid med massor att se. Stor lekplats (mer trädklättrande), bil- och flygplatsmuseum, Stålmannens filmkostym (i slotted) och diverse annat.
4 maj 2015 22:19
Tack så mycket för era svar! Ger verkligen mycket tips och idéer.

Tanken på vägen hem är bil över öarna igen faktiskt, ingen färja med anra ord.
Musikmuseumet lät ju intressant, liksom många av de andra sakerna som radades upp. Jag tycker du har fångat mycket av det vi vill göra. Jag ser fram emot att ta på mig promenadskorna och gå, se, uppleva och bara lukta och smaka på länderna. Tips på bästa matställena är ju fantastiskt, pommes på stället du rekommenderade får det absolut bli 😀
4 maj 2015 22:26
Citerat från Gronkvist:
Tack så mycket för era svar! Ger verkligen mycket tips och idéer.

Tanken på vägen hem är bil över öarna igen faktiskt, ingen färja med anra ord.
Musikmuseumet lät ju intressant, liksom många av de andra sakerna som radades upp. Jag tycker du har fångat mycket av det vi vill göra. Jag ser fram emot att ta på mig promenadskorna och gå, se, uppleva och bara lukta och smaka på länderna. Tips på bästa matställena är ju fantastiskt, pommes på stället du rekommenderade får det absolut bli 😀
Kan säga så här

Holland= allt påminner om Sverige! men mycket dyrare, kommer ihåg att ett kilo äpple i amsterdam kostade 2 euro!!!, ofta är vädret vindigt, regn och då och då visar sig solen!!! allt detta väder under JULI!!!
Du kan vandra i staden (Amsterdam) enkelt, jag själv vandra varje dag där, fet roligt var de!!!
Men återigen en dyr stad!!!

Belgien= påminner om Frankrike fast bättre version, ofta dyrt! om du inte dra till luvien-luvien (en student stad) rätt billigt stad, allt kostader underfär 10 kr styck oavsett vad du tar!! deodurant till vin-flaska!! jaaa du hörde rätt vinflaska!
Har för mig för överigt att belgien har billig alkhol!!!
var där i slutet av febrauri! varje dag regn och nästan igen frost under dessa dagar, men kommer i håg att en dag så snöbyade de i Bryssel! :D men sommar är säkert bättre

är de något du undrar över så säg till!
6 maj 2015 09:55
Citerat från Gronkvist:
Tips på bästa matställena är ju fantastiskt, pommes på stället du rekommenderade får det absolut bli 😀

Aha, matställen gillar du? Då vill jag passa på att nämna att Belgien på grund av sin franskspråkighet har manga invandrare från Marocko och Vietnam och att båda dessa lander syns i restaurangutbudet och är riktigt bra.

Just marockanska restauranger finns det flera i Bryssel men jag har inte varit på någon av dem på ett tag nu så jag vågar inte saga vilken som är bäst. De har väldigt mysig inredning med tälttak och arabiska lampor och sådant.

Musslor brukar man mest äta under månader med "r" i sig så det är inte säsong men de serveras ändå på turistställen och vid kusten en del.
6 maj 2015 10:00
Citerat från Ritva1950:
Citerat från Gronkvist:
Tack så mycket för era svar! Ger verkligen mycket tips och idéer.
Belgien= påminner om Frankrike fast bättre version, ofta dyrt! om du inte dra till luvien-luvien (en student stad) rätt billigt stad,
Jag antar att du menar Leuven som heter Louvain på franska. Väldigt sevärd stad med fin medeltida marknadsplats och manga roliga skulpturer. Annars är även Louvain-la-Neuve ("Nya Leuven" i fransktalande Wallonien) en studentstad men den är modern och bara byggd för sitt universitet så det är nog inte det du tanker på.

Instämmer med kommentarerna om vädret. En av anledningarna till att vi flyttade från Bryssel var det ständiga regnandet faktiskt så ta med regnkläder så att ni slipper sitta inne och sura bara för detta. Det kan också bli underbart väder men varför chansa. Det regnar faktiskt mer i Benelux än i stora delar av Storbritannien trots ryktet. Där regnar det en time hit och dit medan Benelux kan ha regn i en vecka. Låt inte detta nedslå er utan ta rätt kläder med i packningen ifall ifall.
Av Klara89
6 maj 2015 10:17
Citerat från Barabrittiskt:
Citerat från Ritva1950:
Citerat från Gronkvist:
Tack så mycket för era svar! Ger verkligen mycket tips och idéer.
Belgien= påminner om Frankrike fast bättre version, ofta dyrt! om du inte dra till luvien-luvien (en student stad) rätt billigt stad,
Jag antar att du menar Leuven som heter Louvain på franska. Väldigt sevärd stad med fin medeltida marknadsplats och manga roliga skulpturer. Annars är även Louvain-la-Neuve ("Nya Leuven" i fransktalande Wallonien) en studentstad men den är modern och bara byggd för sitt universitet så det är nog inte det du tanker på.

Instämmer med kommentarerna om vädret. En av anledningarna till att vi flyttade från Bryssel var det ständiga regnandet faktiskt så ta med regnkläder så att ni slipper sitta inne och sura bara för detta. Det kan också bli underbart väder men varför chansa. Det regnar faktiskt mer i Benelux än i stora delar av Storbritannien trots ryktet. Där regnar det en time hit och dit medan Benelux kan ha regn i en vecka. Låt inte detta nedslå er utan ta rätt kläder med i packningen ifall ifall.
Louvain-la-Neuve de är den jag menar :D
6 maj 2015 10:37
Citerat från Klara89:
Citerat från Barabrittiskt:
Citerat från Ritva1950:
.>
Louvain-la-Neuve de är den jag menar :D
Har du bytt namn??? :D
7 maj 2015 21:40
Så mycket bra svar! Marockanskt och vietnamesiskt får det helt klart bli. Ett måste trots att det inte är säsong känns ju som musslor!

Härligt att få så mycket tips så slipper vi leta efter guldkornen helt på egen hand.
6 juni 2015 19:21
Vi fortsätter leta guldkorn att kanta vår semester med.