Bilsemester i Tyskland, Österrike m.m

29 jan. 2008 11:49
Visningar: 6786
I sommar tänkte jag och sambon ta bilen ner i Europa. Vägen vi tänkt oss är ungefär: Berlin - Prag - Österrike (norra och västra delarna) - Lichtenstein - Moseldalen - Luxemburg - hem via danmark. Om någon har några tips om dessa ställen, sevärdheter och liknande, vägar som är speciellt vackra att köra, så tar jag gärna emot dem!
//Helen
Av Zenobia
29 jan. 2008 19:46
Mellan Berlin och Prag MÅSTE ni stanna till i Dresden någon natt eller två. (ni kör förbi på vägen till Prag). Ni lär inte ångra er. Bo i Neustadt och njut av alla härliga barer och restauranger med underbart folkliv. Kan rekommendera Studio Bar för en fördrink innan ni fortsätter ut, natt-dönern intas bäst på Durum Kebab Haus. Båda i korsningen av Rothenburgerstrasse/Louisenstrasse. Vi bodde här http://www.backstage-dresden.de/ i somras och kan verkligen rekommendera stället. Fräscht och bara några kvarter från "downtown Neustadt". Dresden är perfekt om man gillar avslappnad attityd, alternativa klädstilar, personliga uteställen, "myllrande" folkliv och billig mat/dryck. Vi längtar alltid dit... Fråga gärna mer om ni är intresserade.
29 jan. 2008 21:20
Hej, I Österrike kan jag varm rekommendera Gross Glockner Hochalpenstrasse, europa högst belägna väg, som slingrar sig över alperna. Mkt fint!! I Österrike är de flesta små orter gästvänliga att stanna i och bo på alla Gasthaus/ hof som finns. Oftas drivs de av familjer som bor i samma hus. Mkt trevligt.

Ha de´
18 maj 2008 09:20
FÖr en annan gång så skulle jag vilja rekommendera att åka ner eller upp längs motorväg 7 i tyskland. Det finns tre grymma stopp att göra. Det första kan vara staden Celle som ligger söder om Hamburg, mycket gediget centrum från 1600-1700 talet, fortfaranade staden centrum. Nästa hållplats tips längs den motorvägen är Rothenburg o.d.t. som ligger söder om Wurzburg, en helt fantastiskt stad. Gamla stan är stor och helt omgärdad av murar och torn. Hela gamla stan är i fantastisk skick och det känns som att vandra runt i en sagofilm inspelning. Naturen runt omkring är också mycket vacker och det är fullt med vackra byar miltals omkring. Sen är det endast 6 mil till Playmobil funpark som är ett guldkorn om man har barn, och billigt. Rothenburg är klart värd två dagar.
Slutstationen blir Fussen med det kända "törnrosa"slottet på alpernas sluttning, även fina badsjöar i närheten av Fussen. Härifrån sen går det bra att ta sig både till Innsbruck och Salzburg.