Bilsemester i Europa?

Av Ina74
13 juli 2007 21:46
Visningar: 5895
Är det någon av er som har tips om bilsemester i Europa? Vi är en familj med två barn 4,5 och 1,5 år som nästa sommar funderar över och ta bilen och dra söder ut. Vi kan tänka oss och vara borta mellan 2-3 veckor.
Alternativen vi funderar över är att ta bil med husvagn, bara bilen eller flyga ner till tex till syd Frankrike eller Spanien och ha det som bas (hyrbil ev några dagar). Vi är ute efter sol & bad men vi vill också uppleva lite...

- Önskar gärna tips om städer och utflykts mål.
- Tips på boende och vad det ca kan tänkas kosta. Campingar eller hotell etc. Vad rekomenderas?
- Någon av er som gjort någon liknande resa?

Skriv gärna och dela med er till oss som är nybörjare på detta! Tacksam för allt.
30 juli 2007 12:58
Hej Ina74,
Jag och min sambo har bilat genom europa till Kroatien 2ggr och nu i sommar bilade vi till Durres i Albanien (tot 650mil). Våra barn var vid första resan 2003 2 och 6 år gamla. Alla resor har gått jättebra utan gnäll eller tjat. Vårt recept är att ta hela resan som ett "mål". Inte bestämma att på torsdag ska vi vara i Wien och sedan tokköra dit. Vi brukar tex inte åka autobahn utan hålla oss på de mindre vägarna där man hittar sevärdigheter och fina rastplatser. Boende i Tyskland och Östrrike rekommenderar jag något av alla dessa Gasthof som finns i ALLA orter och byar. På försäsongen så kostar boende för 4p inkl frukost ca 60- 65 Euro. Alltid trevligt och man är alltid välkommen. Jag rekomenderar att bil til/ igenom Österrike och undvika motorväg genom detta fantastiska land. Nu måste jag lägga ner.. Återkommer om ni vill!
30 juli 2007 23:59
Hej på Er!
Vi reser veldigt mycket,då gärna med bil.
Försök få tag på billiga biljetter med Ryanair Air.Flyg till Girona/Barcelona.
Bo på Costa Brava,jag tycker det är den vackraste kusten i Spania.Vill rekomandere Platja d Aro,bo på Ciutat de Palol,supert boende.
www.ciutatdepalol.com (Jag har VIP-kort där)
Går även bra att åka bil dit ned,det kan vara trevligt att köra nedöver i Europa.
Gå in på min sida och läs bloggen,del 1 bilsemester i europa,2-del kommer.En fantastisk fin resa till Comosjöen i Italien.
Jag älskar Frankrike,här kan jag föreslå Sete,Six-Fours-Plage,Cassis,Sannary Sur Mer,Theoule-Sur-Mer+mycke mer.
Bra om ni kan beskrive till vilket land ni helst vill åka,då är det lättare för meg,jag kan ge er mycke bra tips.
Vi hörs.
M.v.h Reseglad
Av Lilly
15 aug. 2007 09:49
Biltåg! Då får ni med er all packning men slipper den trista transportsträckan på autobahn. Det kan verka dyrt men räknar man på vad det kostar att köra samt övernattning/-ar och matkostnader så är det klart jämförbart och fördelarna med tåg är enorma!

Antingen kan man ta tåget hela vägen ner till tex södra Frankrike (bra om man ska vidare till Spanien) eller så är Lörrach (ung vid Basel) ett bra alternativ- då kan man utforska Frankrike i lugn takt.

På tåget rekommenderar jag "privat liggvagn" om man åker med barn. Då får man en egen kupé som funkar bra även när man inte sover. Den är inte så trång som sovkupén och skillnaden i bekvämlighet är marginell, det blir dessutom billigare med liggvagn. Ta med egen matsäck för kvällen (rekommenderas) eller gå till restaurangvagnen; frukost får ni i kupén.

Sedan är det bara att köra av bilen och börja semestra!
Av Loranga
15 aug. 2007 10:16
Hej! Jag och min sambo var på vår andra bilsemester i år och vi tycker båda att det är ett jättebra sätt att resa på. Vi är båda uppväxta med att bila, jag har även spenderat många semestrar med husvagn. I år körde vi ner till Slovenien och vidare till Kroatien. Kroatien är ett underbart resmål för alla åldrar och har fått fina vägar. Om ni väljer att ta med husvagnen så kan jag rekommenderar campingen Zelena Laguna i Porec (ca 5 mil från Slovenska gränsen) Vi var där och kollade lite och det är en fantastiskt fin camping, men havsbad, bassänger och väldigt familjeanpassad. Vill man bo privat kan man hitta små lägenheter eller privata rum. Vi bodde i en liten lägenhet i Trogir för 35 euro natten och i Rovinj i rum för 50 euro natten inkl. frukost.

Vi körde sammanlagt 800 mil under semestern och kostnaden med bensin och alla vägavgifter blev 6500 SEK, vilket är ett mycket bra för 4 pers.