Bilresa till england

Av Nirak
16 jan. 2011 13:14
Visningar: 23564
funderar på en resa till engelska landsbygden i sommar, tänkte åka med vår egen bil. nån som åkt och har tips? hur åker man i tunneln under kanalen bla.dyrt med egen bil? vad behöver man veta inför en sån resa.
Av Fredros
16 jan. 2011 18:15
Klistra en pil på instrumentbrädan som pekar åt vänster !
Det är lätt gjort att för bråkdelen av en sekund göra misstag i vänstertrafiken !

Vi har bara goda erfarenheter av Bed & Breakfast och uppskattar kontakten man här får med folk på orten !

Vi hade en gång temat berömda engelska hem - Rudyard Kipling, Disraeli, Virginia Wolf, Winston Churchill (Född Blenheim Castle,bostad: Chartwell),George Bernhard Shaw... Detta betydde en massa bilkörning bl a runt London..

Andra fantastiska resmål: Stonehenge och varför inte den lilla staden som helt domineras av bokhandlare Hay on Wye(http://www.hay-on-wye.co.uk/) eller för musikintresserade: Glyndebourne(http://glyndebourne.com/)..
Av Asok
18 jan. 2011 14:31
Jag har bilat runt mycket Cotswolds/Somerset och kan rekommendera dessa områden varmt. Mysiga gamla byar med B&B/pubar att bo på. Har dock aldrig tagit med egen bil och utan flugit över och hyrt på plats.
Av Nirak
18 jan. 2011 15:04

vi funderar mer på yorkshire, å tycker det skulle vara kul att åka genom
tunneln i kanalen, men funderar även på att hyra bil på plats.
verkar så mysigt med b&b.
/Karin
Av Sthlm
18 jan. 2011 19:00
Jag har åkt bil från Stockholm till London.
Vi tog färjan (DFDS seaways) från Kristiansand i Norge (man kan ta den från Göteborg också. den börjar där) till Newcastle. Vi valde att åka från Norge eftersom vi sparade tid på det.
Det finns restauranger och barer på färjan, ungefär som en finlandsbåt.
Kolla DFDS hemsida, det står lite om bilsemester i England där.

Micke
Av Fredros
18 jan. 2011 21:21
Dessvärre, DFDS har laggt ner linjen Göteborg - Newcastle !
Av Asok
19 jan. 2011 21:27
Har inte bilat i Yorkshire men varit i York några gånger. Rekommenderas
Av Sjalen
3 mars 2011 11:45
Citerat från nirak:

vi funderar mer på yorkshire, å tycker det skulle vara kul att åka genom
tunneln i kanalen, men funderar även på att hyra bil på plats.
verkar så mysigt med b&b.
/Karin
Jag har bott i York och passade då även på att träffa min man som är därifrån så vi återvänder ständigt. Fråga på om det är något du vill veta - jag har lagt upp några bilder här på Reseguiden från olika platser i Yorkshire som jag gillar.

Jag kör inte bil så sådant kan jag inte rekommendera men när det gäller tunneln så kan du se mer här:

http://www.eurotunnel.com/uk/home/

Ni kan ju ta tåg genom tunneln om ni vill hyra bil på plats. Eurostar kör från t.ex. Bryssel (nattåg till Köln och byte från Sverige).

Som Fredros sade så är Göteborg-Newcastle nedlagd sedan 2006. Vad vi som nu har hamnat i Skåne alltid gör är att istället ta DFDS färja från Esbjerg till Harwich om vi inte tar tåget. Färjan är mindre än gamla prinsessan i Göteborg men mysigare (inte lika mycket stökiga svenskar - bara en del högljudda danska gymnasieelever i restaurangen om man reser under påsk, haha). Det verkar som om även göteborgare upptäckt den vägen och kör ner från Frederikshavn till Esbjerg för det hörs en del göteborgska ombord.

I Yorkshire rekommenderar jag starkt ett B&B i Ríchmond som heter Rosedale: http://www.richmondbedandbreakfast.co.uk/
Gary och Lindsey är jättetrevliga, rummen vackra och frukosten stor. Vi bodde där när vi visade Yorkshire för en kompis häromåret. Richmond med sitt gamla slott och oförstörda stadskärna är också en bra bas för turer i vackra Swaledale och Wensleydale (Herriot country) i Yorkshire Dales nationalpark men jag rekommenderar även North York Moors nationalpark åt kusthållet till som är mer av en platåhed. Längs själva kusten är Whitby underbart och näraliggande Robin Hood's Bay.

Annars är York en bra bas eftersom det ligger mitt emellan båda nationalparkerna och har så mycket historiskt att se - det är en av englands mest historiska städer.

Är det något särskilt ni är intresserade av?
Av Babbo
3 mars 2011 14:38
Vi har bilat till England eller rättare sagt igenom flera gånger. En gång till Wales, en gång till Skottland och en gång till Irland.

Resan till Wales och resan till Skottland gick med den nu nedlagda linjen från Göteborg. Det var smidigt.

Resan till Irland gick med färja från Göteborg till Kiel - bil till Hook i Holland (ca 60 mil har jag för mig). Därifrån med färja till Harwich i England. Det är ganska tidsödande och blir inte speciellt billigt att resa så. Man får räkna semesterdagar, bensin, färjeavgifter, hyttkostnad m.m.

Vi provade därför att flyga till Irland och hyra bil vid nästa resa. Det blev mycket billigare men det ÄR knepigt att både köra på "fel" sida och med ratten på "fel" sida. Maken provade att växla med fönsterveven ett par ggr och det fungerade inte ;-). Jag var rätt lättad när vi lämnade tillbaka bilen.

Det är roligt att resa runt med bil på landsbygden!
Av Asok
3 mars 2011 19:44
Jag tycker inte det är speciellt svårt att köra i vänstertrafik med en högerstyrd bil man vänjer sig rätt snabbt tycker jag att växla med vänster hand (automatväxlad bil är väldigt dyrt).