Billigast flyg till Thailand !

Av Kettes
7 jan. 2008 09:13
Visningar: 4089
Har kikat runt en del på flygbiljetter till Thailand och lite andra ställen om hur man billigast flyger dit.
För mig verkar det som att de billigaste flygstolarna alltid är charterreseföretagens sista-minuten-flygstolar.
Rätt ofta hittar man priser där kring 2500:- t.o.r, medans överallt annars man letar endast hittar priser i 10000-kronorsklassen.
Skulle väl egentligen vilja hitta en billig enkelbiljett, men de landar på ca 6-7000 SEK också på tex. Seat 24 eller Supersavertravel.
Det vore ju sjukt om det är billigare att boka en t.o.r biljett med nåt Charterföretag än att boka en enkelbiljett. Någon som har tips, vad är det jag missar ? =)
Kan man hitta reguljära sistaminuten flygstolar någonstans ?
Av Lanta
7 jan. 2008 09:30
Hejsan
Jag tror oxå att det billigaste är när man kan ha is i magen o vänta ut en sista minuten charterstol bara. Men risken är ju att det inte blir någon precis då man kan /ska åka. Har man inga speciella tiden man kan/måste sticka så är det enklare.
Beror ju på vilken tid på året man reser,vad biljetterna ligger på. Runt peaken jul/nyår ligger även en charterstol på 12000kr.
Väljer man tiden okt/nov eller mars/april blir det billigare.
Enkelbiljetterna är inte billigare.

MVH Laila på Koh Lanta.
Av Kettes
7 jan. 2008 10:00
Nä, precis. Det jag funderar på är om man helt enkelt kan göra en fuling och haka på en sistaminuten-charter-flygstol (t.o.r) och helt enkelt strunta i att åka med flyget hem. Frågan är då iofs hur man tar sig hem på ett billigt sätt då man väl vill hem. För det är väl så att man får stanna i 90 dagar utan visum, eller måste man ange då man flyger in hur länge man tänkt stanna ?
Kanske man lyckas göra samma sak på hemvägen, men att man då inte flyger med på ditvägen så att säga =). Det viktigtaste känns väl iofs att flyga dit så billigt som möjligt då man kanske uppskattar att kunna flyga hem då man vill sedan, men till en dyrare peng.

Hoppas du har det fint där nu !
Av Sierra
7 jan. 2008 10:25
Citerat från kettes:
För det är väl så att man får stanna i 90 dagar utan visum, eller måste man ange då man flyger in hur länge man tänkt stanna ?

Du får stanna 30 dagar. Därefter måste du förnya ditt uppehållstillstånd genom att ta dig ur landet och in igen med nya stämplar. Då får du 30 nya dagar. Detta kan du göra 2 gånger vilket innebär att du max kan vara där 90 dagar. Efter dessa 90 dagar måste du vara ur landet minst 90 dagar innan du får återkomma och börja om igen...
En annan möjlighet är att du ansöker om 60-dagars turistvisum på ambassaden i Stockholm eller konsulatet i Göteborg innan du åker.
Kostnad 200 SEK.
Av Kettes
7 jan. 2008 10:34
Ah, just, så var det ja. Tack så mycket ! Det är ju nog det smartaste då !
9 jan. 2008 11:02
Kolla in www.condor.com det är ett charterbolag som erbjuder möjligheten att boka om returresa etc. De slutar dock köra hem från BKK 4/4-08 för säsongen. Det är ett tyskt charterbolag som hör till Lufthansa men de har börjat sälja biljetter direkt på STO.
Av Media
14 jan. 2008 19:40
Du får stanna 30 dagar. Därefter måste du förnya ditt uppehållstillstånd genom att ta dig ur landet och in igen med nya stämplar. Då får du 30 nya dagar. Detta kan du göra 2 gånger vilket innebär att du max kan vara där 90 dagar. Efter dessa 90 dagar måste du vara ur landet minst 90 dagar innan du får återkomma och börja om igen...
Är det så? För ett par år sedan vet jag att det inte fanns några begränsningar hur många gånger man åkte fram och tillbaka till ex vis Kambodja för att få nya 30 dagar.
Av Moose
14 jan. 2008 21:00
Vad jag vet så är det som Sierra skriver. Men ring ambassaden i Gbg eller Sth och kolla. Detta med visa ändras ständigt. Det tar ofta ett par veckor att få visa - men det går ibland via besök på ambassaden att få det direkt. Till vissa länder kan Du får det fortare om Du betalar lite mera... (Och under den tiden som Din ansökan är inne så är Du utan pass - så det kan vara smart att skriva upp sitt pass-nummer. För övrigt har jag själv även alltid med mig en kopia av första sidan i mitt pass när jag reser)

De de flesta länder (inkl Thailand) så ska man ange när/var/hur man flyger ut - och hem!
Av Media
14 jan. 2008 21:37
Citerat från moose:
För övrigt har jag själv även alltid med mig en kopia av första sidan i mitt pass när jag reser)
Oki. tack!
Jag har även alltid med mig kopia på försäkringsbeviset.
Av Sierra
14 jan. 2008 23:02
Hej igen!
Detta med totalt 90 dagar är nytt från 2007-01-01.
Se följande svar från Immigration Office i Phuket på en fråga ställt av en svensk i oktober 2007.

However, as a Swedish citizen, you can obtain a tourist visa on arrival, which will allow you to stay for 30 days at a time. When your 30 days is up you must leave the country and apply for another 30 days upon re-entry. Please note though, that you are only allowed three consecutive tourist visas totaling 90 days in any 180-day period.”

Tuesday, October 23, 2007 Pol Capt Krissarat Nuesen of the Phuket Provincial Immigration Office.