Bila till Rivieran

31 mars 2017 15:13
Visningar: 17854
Hejsan!
Vi planerar att bila från Sverige till Franska Rivieran och behöver ALLA tips vi kan få:
Bästa rutten ner, fina stoppställen på vägen, vägar att undvika, vägar man inte ska missa mm mm.
Praktiska saker att tänka på när man kör bil utomlands?
Tack på förhand!
Anette
Av Birgere
31 mars 2017 19:47
Svårt att ge tips utan att veta om ni bor i Kiruna eller Malmö samt var på Rivieran ni ska samt om ni bara ser resan ner som en transportsträcka eller som en del av semestern. Ni kan göra resan i ett sträck (rekommenderas ej), en övernattning eller 10 övernattningar. Själva har vi nog kört till Franska rivieran kanske 7-8 gånger.
31 mars 2017 22:59
Hejsan!
Naturligtvis krävs lite mer tydlighet, var lite för snabb.
Vi bor i sydöstra Sverige och målet är området kring Antibes. Vi tänker oss ett par övernattningar på vägen men max 3. Tänkte se lite på vägen ner men har inget specifikt vi ska se utan tar gärna emot tips . Kanske ska man tänka sig en väg ner och en annan väg hem för att se anNat på hemvägen? 2-max 3 övernattningar på hemvägen - är det rimligt?
Hälsningar Anette
Av Birgere
1 apr. 2017 01:51
Åker ni tidigt så hinner ni tex ned till Colmar, käka lite choucroute och skölj ned med ett härligt Alsace vin.
Strosa runt i stan några timmar på förmiddagen o kör sedan ner till över Schweiziska Alperna till Como. Bo vid sjön o njut av en härlig 5 rätters italiensk middag. Gillar ni att shoppa så finns Europa bästa klädoutlets i närheten innan ni kör vidare till Antibes
Hemvägen kan ni ta genom Frankrike istället, har ni inte varit i Luxemburg tidigare så passa på o sov där en natt. Visst kan ni köra hem från Luxemburg men finns tiden så varför inte ta en natt i Lübeck.
1 apr. 2017 09:59
Tack Birgere!
Vilken väg ska man ta ut ur Sverige enligt er som brukar köra. Har läst lite olika alternativ: Helsingborg-Helsingör? Trelleborg-Travmünde eller Öresundsbron, vart tjänar man mest tid?
Andra tips, fler som brukar köra ner till Franska Rivieran?
/Anette
Av Birgere
1 apr. 2017 11:35
HH passar ju inte om ni bor i sydost, mao E22an. Kommer ni E4an och det tidsmässigt är lämpligt som en paus så funkar det.
TT är bra om ni tar nattfärjan och ni kommer långt första resdagen.
Bron är annars bästa alternativet plus Rödby-Puttgarten men boka tid på färjan.
På hemresan kan det vara svårt att i förhand veta vilken färja man ska åka med och då det är långa köer på sommaren så kan man köra över Stora Bältbron istället. Men lyssna på trafikinformationen i Tyskland, köerna kan vara djävulska genom Hamburg på A7an.
1 apr. 2017 21:56
Birgere har gett er en bra väg på nerresan. Åker ni genom Alsace på nedresan kolla byarna Turkheim och Equisheim, otroligt vackra byar, välkända vinproducenter i området. Efter Bern kan ni kolla på Aareschlucht, en häftig ravin som floden skapat genom tusentals år. Kolla denna länken: http://www.aareschlucht.ch/de/Angebot/Die_Aareschlucht
Hem tycker jag ni ska följa Napoleons väg upp till Grenoble, via Grasse (känd för parfymtillverkning). Här en Svensk länk till den vägen: http://www.husbilhusvagn.se/resa/restips/restips-route-de-napoleon
Efter Grenoble kör via Chamonix till Martigny och Montreux. Passet mellan Chamonix och Martigny är vackert, tog en fika där, på en blomsteräng med Mount Blanc i bakgrunden. På väg från Montreux och Lausanne, åk upp till lilla staden Gruyere, känd för sin ost.
Åk av autobahn och de stora vägarna om ni skall stanna för att äta, bättre mat och bra priser.
Jens
1 apr. 2017 22:20
Bra tips här ovan men jag körde ner med, man kan säga två övernattningar, då jag första stoppet gjorde utanför Hamburg då det regnade så man inte såg vägen. Sen åkte jag direkt ner till Zürich, där jag stannade längre (har en kusin där). Jag åkte till Sant Paul de Vence på Rivieran där jag jobbade ett tag eller rättare sagt min chef hade hus där. På vägen hem åkte jag upp över bergen från Grasse, Gap och Grenoble. Och tillbaka till Zürich också på hemvägen. Mysiga vägar att köra där. Ett tips är att se till att man har nödvändiga reservdelar och att bilen är i tip top. Inte kul att få stopp mitt på autobahn (vilket vi fick en gång då fläktremmen gick av på vägen till Österrike).
Mvh
Av Birgere
2 apr. 2017 01:14
Många jättefina förslag :-)
Däremot så tycker jag att man ska göra utflykt till Grasse från Antibes det ligger ju typ bara en halvtimme bort.
2 apr. 2017 03:22
Jag har bilat i Europa ett par gånger men det är mina föräldrar som kört då så jag har inte varit så insatt i vilken rutt som är bäst och sånt hehe, men jag ville bara tipsa om att sista vägen fram till Antibes är fantastisk, det är så fint där vid kusten och jag tycker absolut ni borde passa på och stanna i Monaco och Nice när ni ändå är i närheten :) Cannes och St.tropez är också trevligt! Allt ligger ju nära så om ni tänkt göra dagsutflykter från Antibes kan jag rekommendera att åka dit.
2 apr. 2017 05:44
Vad många bra svar! Här ska vi nog hitta vår väg till Antibes!
Vi tar gärna emot tips att se och göra i Antibes och på Rivieran i stort! Så kom med förslag som några redan gjort här ovan. Vi är intresserade av natur, mat, vin, kultur, sol och bad. Eftersom vi har bil så är vi inte begränsade och kan mycket väl tänka oss att köra någon eller ett par timmar från Antibes för härliga utflykter.
Av Birgere
2 apr. 2017 09:51
Antika Frejus ska du lägga på listan.
För boende hyr med kök så ni kan fixa lite egen mat plus att få nöjet att handla i deras underbara mataffärer vare sig det är lokala slaktarn/bageriet eller en stor Carrefour.
3 apr. 2017 16:52
Citerat från Birgere:
Antika Frejus ska du lägga på listan.
För boende hyr med kök så ni kan fixa lite egen mat plus att få nöjet att handla i deras underbara mataffärer vare sig det är lokala slaktarn/bageriet eller en stor Carrefour.
Tack för alla svar!
Vi har hyrt lägenhet på två olika ställen under vår vistelse. Ska bli jättehärligt att just gå den lokala bagaren, slaktaren och matmarknaden och laga lite mat "hemma", vi hade därför balkong/terrass på vår kravlista när vi letade boende, mysigt!
Men vad bör vi se och göra på plats? Antika Frejus har vi givetvis lagt på "to do and to see list"
Hälsningar
Anette
Av Birgere
4 apr. 2017 11:11
Citerat från Smaragden:
Citerat från Birgere:
Antika Frejus ska du lägga på listan.
För boende hyr med kök så ni kan fixa lite egen mat plus att få nöjet att handla i deras underbara mataffärer vare sig det är lokala slaktarn/bageriet eller en stor Carrefour.
Tack för alla svar!
Vi har hyrt lägenhet på två olika ställen under vår vistelse. Ska bli jättehärligt att just gå den lokala bagaren, slaktaren och matmarknaden och laga lite mat "hemma", vi hade därför balkong/terrass på vår kravlista när vi letade boende, mysigt!
Men vad bör vi se och göra på plats? Antika Frejus har vi givetvis lagt på "to do and to see list"
Hälsningar
Anette
Du har ju fått tips om dom vanliga måstena, Cannes, St Tropez, Monte Carlo, Grasse, Nice kanske även Aix och Marseilles. Även om avstånden är korta så tar det lång tid att köra om ni inte tar motorvägen.