Bila till kroatien

23 jan. 2018 19:52 (redigerad)
Visningar: 9073
Hej!
Jag och min sambo tänkte för tredje gången ta bilen ner till Kroatien, denna gången tänkte vi ta med oss våran husvagn och hund på resan.
Men min fråga är om de finns något speciellt man borde stanna och titta på på vägen, vi åker Trelleborg rostock sen vidare ner via regensburg och sen in i Österrike till Slovenien och slutdestination split (stobrec).
När vi åkt dom 2 andra gångerna har vi sträcktkört både fram och tillbaka och inte stannat för att se något speciellt så tänkte de kan bli kul och ta lite extra tid på sig nu när vi ändå har en hund som behöver rastas. Sen även om de är något speciellt att tänka på när man tar med hunden ? Klart hon kommer ha rabies sprutan och pass men något mer ?
Tacksam för svar !
30 jan. 2018 15:37
Även vi kommer att bila ner till Kroatien i sommar. Har panerat ett stopp i Bamberg och så nästa i Fussen, södra Tyskland för att kunna kika på det sagolika slottet Neuschwanstein. Därefter tar vi ett stopp i Hallstatt/Österrrike. Funderar här på att besöka Dachstein glaciären och åka upp för att gå på skytalken. Vi får se ;o).

Slovenien kör vi bara igenom, men här har vi bestämt att vi ska göra ett besök i grottorna.

På hemvägen kör vi ett stopp i Österrike Zell am see. Därefter kör vi till Prag där vi stannar ett par dagar. Efter Prag kör vi ett stopp i Dresten, östra Tyskland för att besöka Sächsische Schweiz. Sedan bär det hemåt. Är det fint väder är jag sugen på att spana in stränderna norra Tyskland.

Så ser grovplanen ut ;o). Hade varit jätteroligt att se hur ni tänker köra och stanna.
Av Ales
26 mars 2018 21:28
Hej alla,
vi kör också ner till sommaren, men det är vår vanliga rutt, som vi har gjort ett antal gånger tidigare.. dock har vi alltid kört ner så snabbt det går, kör på morgonen dag 1, sover över någonstans i Tyskland och dag 2 fortsätter mot Bosnien och Kroatien. Vi brukar alltid hitta hotell på vägen, någon guesthouse mitt ute i ingenstans..
nu vill vi gärna se lite också, helst i "slutet" at Tyskland alt i Österrike då vi kör ut tidigt på morgonen.
Jag har kikat lite på Fussen, Zell am see, men undrar om det är värt att bo där då vi förmodligen inte kommer fram till sen eftermiddag, ev kväll beroende på vägen dit.
Vi vill gärna äta en god middag ute, kanske promenera runt med barnen...
Har ni andra tips på vägen?
Slott förutom Neuschwanstein.?
Av Blesi
27 mars 2018 22:26
Grottorna i Postojna är magiska.
Medlemmen har tagit bort svaret