Bila till Italien

7 maj 2015 01:51
Visningar: 3313
Hej. Det är första gången jag skriver här, hoppas jag skriver på rätt tråd bara.

Jag är 18 år och ska bila ner till Italien med min pojkvän. Vi åker från Göteborg.

Jag har lite frågor och hoppas ni kan svara mig.

Vi ska åka imorgon på kvällen vid 20 tiden. Och vi måste vara hemma på Söndag eftersom han jobbar på måndag och jag har skola. Stressigt? Jag vet!

Jag undrar om man ens hinner ner dit? För jag vill ju uppleva Italien lite grann också. En dag funkar utmärkt!

Om vi åker imorgon vid 20 tiden, när beräknas vi vara framme? Kanske svårt o veta, men det är första gången jag bilar så här långt.

Hur tar man den närmaste och billigaste vägen? Hur är det med båt?

Kan vi börja åka hem på Söndag morgon och vara framme Söndag kväll/natt ? Hinner vi?

Vad kostar båten? Måste jag ha pass med mig?

Det viktigaste frågorna är om vi ens hinner ner dit på dessa få dagar? Och den närmaste vägen? Och billigaste båten? Hur gör vi så att vi kommer dit så fort som möjligt?

Är till Caorle vi ska till förresten

Tackar verkligen för alla tips! Kram!

EDIT: Någon som vet hur Italien ser på homosexualitet? Är det som i Sverige? Ska vi undvika hålla hand? Pussas?
Av Cattta
7 maj 2015 04:39 (redigerad)
Hej,
ni kommer inte att hinna. Men kolla flyg, Ryanair flyger flitigt till Italien fr Landvetter. Det ska räcka med nationellt ID kort utfärdat av polisen, ej körkort el leg utfärdat av banker etc.
Jag åkte buss mellan halmstad och wien en gång, har för mig att det tog 23 tim direktbuss utan stopp. Det är ju nästan 200 mil som du pratar om, en väg, är vägtullar på vägen, förmodar att ni skulle ha turats om att köra.
som sagt kolla flyget istället, det blir säkert mkt billigare också.
7 maj 2015 04:45
Citerat från Cattta:
Hej,
ni kommer inte att hinna. Men kolla flyg, Ryanair flyger flitigt till Italien fr Landvetter. Det ska räcka med nationellt ID kort utfärdat av polisen, ej körkort el leg utfärdat av banker etc.
Jag åkte buss mellan halmstad och wien en gång, har för mig att det tog 23 tim direktbuss utan stopp. Det är ju nästan 200 mil som du pratar om, en väg, är vägtullar på vägen, förmodar att ni skulle ha turas om att köra.
Kolla med flyget istället, det blir säkert mkt billigare också.
Hej. Vi vill så hemskt gärna göra en bilresa- Synd att det blir så dåligt med tid.

Om vi åker imorgon kväll, vi hinner väl fram på fredag? Sen så upplever vi Italien under lördagen :-)

Ska kolla in Ryanair, tack!
Av Cattta
7 maj 2015 04:56
Hej igen, pass hade behövts om ni hade tänkt köra genom Schweiz, mkt berg där också som hade gjort att det tagit ännu längre tid att komma fram.
Satsa på 1-2 veckor en annan gäng istället.
Av Birgere
7 maj 2015 08:45
Fullständigt vansinnigt! När har ni tänkt att sova?

Glöm bilåkandet och flyg till Venedig istället. Kostar kanske skjortan med så kort framförhållning.

Btw Cattta, Schweiz är med i Schengen så ingen passkontroll vid gränsen, men fortfarande gäller att man måste ha pass/natIDkort med sig som i vilket Schengenland som helst.
7 maj 2015 13:47
Citerat från Birgere:
Fullständigt vansinnigt! När har ni tänkt att sova?

Glöm bilåkandet och flyg till Venedig istället. Kostar kanske skjortan med så kort framförhållning.

Btw Cattta, Schweiz är med i Schengen så ingen passkontroll vid gränsen, men fortfarande gäller att man måste ha pass/natIDkort med sig som i vilket Schengenland som helst.
Han är den enda som kör bil, och jag frågat honom var vi ska sova. Han säger att han klarar av att köra ner till Italien utan att sova.

Vet inte om jag vågar låta honom köra trött. Det klart man blir trött, är inte lätt!

Han vill verkligen göra denna bilresa med mig, men jag antar att det får bli flyget. Om han nu går med på det.

Om vi nu bilar oss ner, vilken väg är den närmaste? Hur är det med båt?
Av Birgere
7 maj 2015 14:18
Citerat från Yoyopro10:
Citerat från Birgere:
Fullständigt vansinnigt! När har ni tänkt att sova?

Glöm bilåkandet och flyg till Venedig istället. Kostar kanske skjortan med så kort framförhållning.

Btw Cattta, Schweiz är med i Schengen så ingen passkontroll vid gränsen, men fortfarande gäller att man måste ha pass/natIDkort med sig som i vilket Schengenland som helst.
Han är den enda som kör bil, och jag frågat honom var vi ska sova. Han säger att han klarar av att köra ner till Italien utan att sova.

Vet inte om jag vågar låta honom köra trött. Det klart man blir trött, är inte lätt!

Han vill verkligen göra denna bilresa med mig, men jag antar att det får bli flyget. Om han nu går med på det.

Om vi nu bilar oss ner, vilken väg är den närmaste? Hur är det med båt?
Att köra till Italien utan att sova har jag gjort många gånger men då har vi startar typ kl 5 på morgonen och inte 8 på kvällen.
Man är helt slut i kropp o själ när man kommer fram och även dagen efter är man mör även om vi har haft riktigt moderna och bekväma stora bilar. När man kommer fram är man så trött att man bara kastar sig i säng och sover en bra bit in på förmiddagen.

Stanna du hemma eller flyg ner o strunta i vad din vän gör...för din egen säkerhet och välmående.
7 maj 2015 14:32
Citerat från Birgere:
Citerat från Yoyopro10:
Citerat från Birgere:
Fullständigt vansinnigt! När har ni tänkt att sova?

Glöm bilåkandet och flyg till Venedig istället. Kostar kanske skjortan med så kort framförhållning.

Btw Cattta, Schweiz är med i Schengen så ingen passkontroll vid gränsen, men fortfarande gäller att man måste ha pass/natIDkort med sig som i vilket Schengenland som helst.
Han är den enda som kör bil, och jag frågat honom var vi ska sova. Han säger att han klarar av att köra ner till Italien utan att sova.

Vet inte om jag vågar låta honom köra trött. Det klart man blir trött, är inte lätt!

Han vill verkligen göra denna bilresa med mig, men jag antar att det får bli flyget. Om han nu går med på det.

Om vi nu bilar oss ner, vilken väg är den närmaste? Hur är det med båt?
Att köra till Italien utan att sova har jag gjort många gånger men då har vi startar typ kl 5 på morgonen och inte 8 på kvällen.
Man är helt slut i kropp o själ när man kommer fram och även dagen efter är man mör även om vi har haft riktigt moderna och bekväma stora bilar. När man kommer fram är man så trött att man bara kastar sig i säng och sover en bra bit in på förmiddagen.

Stanna du hemma eller flyg ner o strunta i vad din vän gör...för din egen säkerhet och välmående.
Han är min pojkvän, ej min vän. :)

Men om vi börjar åka ikväll när hinner vi fram? DVS, vilken väg/båt ska man ta? Dessutom så kör han som en galning.

Utmattade kommer vi bägge vara.

Du har rätt. Mitt välmående kommer först!

:edit: förresten så kan man väl sova på båten?
Av Hkn
7 maj 2015 15:41
(ni kanske trollar, men jag tar risken)

Frisk attityd, men kanske inte sund.

- Visst går det. Jag har kört ner till franska skidorter och italienska gränsen på 19-20 timmar, men då alltid haft någon att byta av med vid ratten. Bara en förare är hälsovådligt. Farligt. Fel sätt. Dumt.

- Vilken väg? Google är din vän. https://goo.gl/maps/WrWPz
Köp ett GPS-program till telefonen. Stäng av dataroamingen. GPS-en ska fungera ändå.

- Sova på färjan? Sure... men hur länge tror ni att ni ska åka färja? Gör er hemläxa innan ni kör. Att köra över 1800 km helt oplanerade... well, jag har en åsikt men ni ska slippa höra den.

- När ni är i land på kontinenten, så är Tyskland 100-110 mil långt. Och det är bara Tyskland. Då har ni en bra bit kvar.

- Att din boyfriend kör som en galning inger dessvärre noll förtroende. Brukar sällan säga ”Don't do it” men... don't do it.

Bli inte en tidningsrubrik är ni snälla, tycker

:: hkn ::
7 maj 2015 15:43
Vart till Italien skall ni? Bara in över gränsen?
7 maj 2015 15:44
Citerat från Nisse2ears:
Vart till Italien skall ni? Bara in över gränsen?
kusten (caorle)
7 maj 2015 16:08
Så när ni är framme i Italien på lördagskvällen är det med andra ord dags att sätta sig sig i bilen igen för att hinna tillbaka till Göteborg ? Jo men tjena!
Sluta trolla!
7 maj 2015 16:29
Jag trodde det var ikväll torsdag (jag tolkade det så eftersom du skrev i natt) ni skulle köra, men ni startar alltså fredagkväll?

Alltså, börja med att räkna hur många timmar det är tills skola/jobb börjar måndagmorgon.

Enligt Googlemaps tar en sträckkörning till Caorle dryga 19 timmar. STRÄCKKÖRNING.
Gör därefter lätt matematik.

Är det något spec som händer där denna helg?
7 maj 2015 16:39
Citerat från Nisse2ears:
Jag trodde det var ikväll torsdag (jag tolkade det så eftersom du skrev i natt) ni skulle köra, men ni startar alltså fredagkväll?

Alltså, börja med att räkna hur många timmar det är tills skola/jobb börjar måndagmorgon.

Enligt Googlemaps tar en sträckkörning till Caorle dryga 19 timmar. STRÄCKKÖRNING.
Gör därefter lätt matematik.

Är det något spec som händer där denna helg?
Nej, vi åker ikväll, snart om någon timma.

Vilken väg är det om jag vill hinna så fort som möjligt? Hur är det med färjan? Måste jag boka online?
Av Cattta
7 maj 2015 17:10
Hej igen
Snälla yoyopro10, Jag har en fråga till;
Var finns dina föräldrar nu? Dom skulle du behöva nu, när du inte ger dej trots alla varningar. Väx upp!
Av Birgere
7 maj 2015 17:36
Bokar man inte färjan i minst 48h i förväg så kostar den 500€ enkel resa. I Tyskland införde man 1 Maj vägtullar för utländska bilister, kostnad 1€/mil => 2000kr ToR.
Både Österrike och Italien har kraftigt höjt sina vägtullar sedan nyår.
För alla dom pengarna kan du åka businessclass till Venedig.
8 maj 2015 13:32
Citerat från Yoyopro10:
Citerat från Nisse2ears:
Jag trodde det var ikväll torsdag (jag tolkade det så eftersom du skrev i natt) ni skulle köra, men ni startar alltså fredagkväll?

Alltså, börja med att räkna hur många timmar det är tills skola/jobb börjar måndagmorgon.

Enligt Googlemaps tar en sträckkörning till Caorle dryga 19 timmar. STRÄCKKÖRNING.
Gör därefter lätt matematik.

Är det något spec som händer där denna helg?
Nej, vi åker ikväll, snart om någon timma.

Vilken väg är det om jag vill hinna så fort som möjligt? Hur är det med färjan? Måste jag boka online?
Du skrev ikväll men ni åkte alltså då igår kväll, hoppas verkligen inte det!... Hursomhelst, hoppas verkligen att du lyssnade på råden här och inte riskerar ditt liv för någon annans vansinniga dröm! Har nog aldrig hört någon dummare plan både tids, ekonomiskt och inte minst säkerhetsmässigt! Gör det INTE om du har minsta självbevarelsedrift..... Du kommer somna i bilen och din kompis/kille kommer vad värre är antagligen också göra det.....
Av Cattta
8 maj 2015 16:13
Han la ut samma frågeställningar på "Travel forum" under fliken "Italien" under namnet butterfly9797, där han tyvärr fick såväl ros som ris i form av att de drev med hans vansinnestur....
Av Birgere
8 maj 2015 16:19
Citerat från Birgere:
Bokar man inte färjan i minst 48h i förväg så kostar den 500€ enkel resa. I Tyskland införde man 1 Maj vägtullar för utländska bilister, kostnad 1€/mil => 2000kr ToR.
Både Österrike och Italien har kraftigt höjt sina vägtullar sedan nyår.
För alla dom pengarna kan du åka businessclass till Venedig.
Hoppas att alla förstår att ovanstående priser bara är fake. Hade liksom ett annat syfte......
Av Hkn
11 maj 2015 09:59
Hur var resan?

:: hkn ::
12 maj 2015 19:21
Detta var den värsta resan i mitt liv. !!!..

Jag borde ha lyssnat på er. Hade jag inte åkt så hade jag mått bra idag istället för besöka akutvård :-(
Av Birgere
12 maj 2015 19:39
Citerat från Yoyopro10:
Detta var den värsta resan i mitt liv. !!!..

Jag borde ha lyssnat på er. Hade jag inte åkt så hade jag mått bra idag istället för besöka akutvård :-(
Du lever ju iaf, så det var ju positivt.

Berätta gärna om ditt äventyr