Bila norrut

3 juni 2019 10:53
Visningar: 936
Hej!
Jag och min sambo planerar att bila i sommar. Från Skövde och så långt norrut vi kan hinna. Vi har ungefär 10 dagar på oss. Vi har tänkt att spendera mest tid i bilen, alltså inte stanna på olika ställen en längre tid. Vi vill se vårat land och naturen! :) Det enda kravet är ett litet stopp i dalarna, annars är vi öppna för förslag men vill gärna hinna så långt norrut som möjligt. Våra främsta intressen är natur, mysiga samhällen, historiska platser och herrgårdar/slott.
Någon som gjort liknande? Har tips på rutt och vilka vägar som är finast? Något ställe som är värt att stanna till på?
Tacksam för svar!
8 juni 2019 09:33
högkusten bron har vacker natur för åker man e45 norrut. så är det mest bara platt och skog. för viss mindre samhällen
men när ni väl kommer till umeå skulle jag tipsa om att ta väg mot mo i rana (Norge väldigt vacker. med fjäll och vatten drag. åkte den 2011 Umeå-mo i rana-narvik-tromsö sen via Finland ner och e4 via Luleå ner te Umeå igen där jag bodde. för visso är den sträckan 230 mil men extremt vackra miljöer. .
9 juni 2019 17:41
Hej
Gör inte samma misstag som jag och sväng inte av E6 i Norge för att ta en väg som heter 87 utan håll er till E6 tills den
svänger ner i Finland, väg 87 var usel och tråkig och är heller ingen större genväg.
Se till och tanka så fort det finns möjlighet, vete sjutton var dom tex i Kilpisjärvi får tag i bensin.
Kilpisjärvi är orten man utgår ifrån vid ev Treriksröse besök.
Inte för att vara pessimist så är Blå vägen skönhet överskattad, du får åka en bra bit innan den blir vacker.
9 juni 2019 18:04
Varför inte åka till Norge istället ? Norge är ett av världens vackraste länder, kanske det vackraste och framförstas gång på gång till finaste landet. Att bila där är magiskt.
Sverige däremot är skittråkigt och finns inte alls mycket att se. Har bilat mycket i Sverige, från södraste punkten till norraste punkten.
Har även varit ännu mer i Norge, från söder till norr även där och allt där emellan och det finns ingenting i Sverige som är finare. inga fjordar, inga berg ingenting egentligen som är jättefint. Inte om man jämför med Norge i alla fall.
Fördelen med Norge är också att du inte behöver åka uppåt för att det ska bli fint. Det finns berg och fjordområden från söder till norr.

Har hur mycket tips som helst om du vill ha tips därifrån. Som landskapsfotograf har jag varit p mängder olika sevärda naturupplevelser :)

Åker själv upp till Nordnorge om en dryg månad. Bilar dock genom Sverige bra länge för att spara tid. Kör inlandsvägen då.