Bila Nice med omnejd?

26 maj 2016 01:50
Visningar: 1489
Hej!

Jag och en kompis bokade sista minuten-biljetter idag och åker till Nice på söndag redan. Stannar bara i tre nätter så vi tyckte tanken att hyra bil och ta med ett tält och åka runt vore fint! Gissar att allemansrätten inte direkt finns där, så frågan är om man måste stanna på campingplatser eller går det att för en natt slå upp ett tält när man åker runt på de mindre vägarna?

Och så tänkte jag på om man vill spendera en heldag i t ex Antibes eller Nice hur fungerar parkering? Finns det möjlighet att parkera en bil heldag på något ställe?

Försökt googla men inte hittat så detaljerade svar tyvärr. Så tacksam för snabba tips :)
Av Sierra
26 maj 2016 14:19
Ang parkering:

I Antibes finns betalparkering vid Port Vauban utanför muren till Gamla Stan. Fri parkering har du vid Le Fort Carré ca 15 min promenad från Gamla Stan. Det går även shuttle bussar in till stan därifrån.
Du kan även parkera gratis efter gatan Chemin des Sables som går över till Juan Les Pins. Även därifrån tar det ca 15 min in till centrum.

I NIce brukar jag parkera i ett litet parkeringshus på Rue Meyerbeer, ca 100 m in till vänster om du kommer från Promenade des Anglais. Kolla på Google Maps och gå ner i gatunivå så ser du garaget.

Jag har tre Resealbum från området på min profilsida som du kan kika in i om du har lust.
Här är en liten film från gatulivet i Antibes och Nice som jag tog 2010: http://www.reseguiden.se/forum/filmer/antibes-nice-2010-3024

Vi återvänder alltid till Antibes, en av Rivierans mysigaste städer där det mesta är "lagom"....
26 maj 2016 22:31
Tack så mycket Sierra! Väldigt hjälpsamma tips :)

Vart brukar du hyra bil när du är där? Något speciellt företag?
Av Sierra
27 maj 2016 15:11
Jag bokar via Europcar i Sverige och hämtar ut bilen på Nice Airport.