Bila med barn till Italien

Av Ninisen
19 apr. 2010 14:06
Visningar: 5674
Vi skall bila till Italien i höst med 2 små barn och undrar ifall någon har några guldkorn att tipsa om. Vi kommer att vara iväg 5 veckor och har tänkt att Rom blir vårt sydligaste stopp. Ibland kan man springa på en restaurang med lekpark eller ett minizoo som inte ens turistbyråer känner till när man är utomlands och alla sådana tips tas tacksamt emot!
Av Vxjbo
7 apr. 2011 15:18
Hej!
Jag ser att du inte fick så mycket förslag eller tips inför er resa. Nu ska vi göra samma resa med bil genom Europa ner till Italien och Rom i sommar. Har du några tips att dela med dig av från er resa? Vi har också 2 små barn 3 & 5 år gamla, att planera resan för.
Av Annl
22 apr. 2011 15:06
Hej,

Om jag vore som er skulle jag ta biltåget från Hamburg till Verona - allt för att slippa sitta så mycket i bilen med två så små barn. Biltåget är kanon och boka en liggvagn och köp loss den femte platsen så får ni en egen kupé. I liggvagnen finns det gott om plats och det är riktiga sängkläder och frukost ingår (dock kan det vara bra att ta med eget pålägg om barnen inte gillar mjukost eller leverkorv). Tåget rullar ut strax efter klockan sex på fredagskvällen och är framme i Verona strax före halv tolv lördag lunch. Ni kommer att äta frukost i de Italienska Alperna med en fantastisk utsikt. Det finns en restauangvagn med på tåget men det är riktigt dålig mat där så bättre är att ta med middagskäk i en frysväska från Sverige eller att handla på stationen där det finns Mc Donalds, sushi, kebab och en mataffär Lidl. Ni får en fantastisk kväll och kan ta ett glas vin i kupé och umgås med barnen i stället för att sitta i kö på autobahn och svära över era medtrafikanter.

Trevlig resa!
23 apr. 2011 17:54
Vill bara instämma i att biltåget är ett väldigt bra alternativ att ta sig genom Tyskland. Har åkt från Hamburg till Lörrach/Basel ett antal ggr.
Vi har tyckt att det är så vackert att åka bil genom alperna så det kan vi varmt rekommendera.
Om man vill åka via Franska Rivieran så kan vi även rekommendera Route Napoleon som väg dit gärna med övernattning i Dinge så man åker den på förmiddagen