Bila i Sverige

Av Ehsa
28 feb. 2014 09:54
Visningar: 10939
Hej,
Jag och min sambo försöker planera in något roligt under vår första gemensamma semester i år. Vi är förmodligen lediga v 29-31 samt v 35 (utlandsresa).
Vi har planer på att köra bil upp till Kiruna var jag kommer ifrån, men vi vill inte köra raka vägen utan vi vill se oss omkring och kanske stanna 1-2 nätter på varje ställe. Jag är lite sugen på Österlen, men det kanske blir på tok för långt att bila från Göteborg-Österlen-Kiruna. Vad tror ni?

Under v 35 planerar vi dessutom att åka utomlands, eventuellt, vi har varit i Grekland 2 år i rad och nu vill sambon se något nytt. Sol, bad och snuskigt god mat är vi ute efter! Tips?
28 feb. 2014 10:19
Snuskigt god mat hittade vi i Zadar, Kroatien. Vi var där för tre år sen och pratar fortfarande OFTA om hur fantastiskt god mat vi åt där!

Angående er resa i Sverige, Österlen är väldigt vackert, men det är ju en liten omväg. Fast å andra sidan vill ni inte åka raka vägen, så varför inte? Kör sen ostkusten upp och stanna till i Västervik. Där kan ni njuta av en mysig stad och kanske åka ut i den fina skärgården.
28 feb. 2014 10:54
Hej,
Du skriver bara att ni tänker er att stanna 1-2 nätter på varje ställe och att ni har tre veckor semester, men inte hur länge ni vill bila av dessa tre veckor. Har ni alla tre veckorna på er kan ni mycket väl ta omvägen genom Österlen, men vill ni stanna i Kiruna mer än en vecka när ni väl kommit fram, så tycker jag inte att ni skall blanda in "södra Sverige" alls.

Beroende på hur ofta ni har bilat mellan Gbg och Stockholm t ex, kan ni ju antingen ta vägen tvärsgenom landet förbi Vättern med Gränna, Uppsala, bruksortena i norra Uppland och uppåt därifrån - kust eller via Dalarna.
ELLER :
Kör från Göteborg genom Värmland och Dalarna. Där finns många vackra små ställen. Stanna där ni känner för det! Indalsälven är vacker att köra längs. Höga Kusten. Lycksele, Jokkmokk.
Vill ni köra inland eller kustvägen?

Eftersom du är från Kiruna misstänker jag att du sett din beskärda del av Tornedalen, annars har du ju många byar att passera där. Inga direkta sevärdheter kanske, men en upplevelse i sig för den som aldrig varit där.

Eventuellt kan ni köra lite i Norge på er väg upp.

Jag tycker att ni kan se Österlen en långhelg eller kort vid ett separat tillfälle, för det är inte så långt från Göteborg till Skåne. Skåne, Småland o Blekinge kräver en egen resa :)
Av Birgere
28 feb. 2014 13:54
Håller med Nisse2ears, glöm Österlen denna gång. Bara för att ni kör ut bilen ur garaget betyder det ju inte att ni måste stressa förbi allt.
Jag hade valt att köra Dalsland-Värmland-Dalarna och vidare uppåt i inlandet och ta kuststräckan på hemvägen.
Tre veckor känns nästan lite kort för att hinna med "allt".... Det enda som är säkert är att det är en låååååååång sträcka att köra, 320mil tor utan avstickare. Hoppas ni har en bekväm o pålitlig bil.
18 okt. 2014 08:31
En bra väg från Göteborg till Kiruna är att börja med att köra västerut längs E20. Kör mot Stockholm. Ta en paus i Eskilstuna, fortsätt sedan mot Strängnäs (dvs kör vägen som går söder om Mälaren). Både i Eskilstuna och Strängnäs finns många sevärdheter. Har du barn är Eskilstuna Parken Zoo ett utmärkt stopp kombinerat med museijärnvägen i Mariefred, utanför Strängnäs. Fortsätt därefter upp kustvägen längs E4, antingen kör du tills E20 tar slut i Södertälje, eller så tar du av norrut, vid väg 55, direkt vid ankomsten till Strängnäs. Väg 55 går mellan Strängnäs och Uppsala och är mycket vacker. Efter Uppsala är det bara att fortsätta kustvägen norrut längs E4. Städer som är lämpliga att titta närmare på är bland annat Uppsala, Sundsvall, Örnsköldsvik, Umeå och Luleå.

Hälsningar

Jan Lahti