Bila i skottland

20 feb. 2017 17:05
Visningar: 5451
Hej!
Jag har tänkt att åka till skottland nu I april och vill ha så mycket tips och råd som möjligt!

Tanken är att flyga till Edinburgh och sedan åka bil från Edinburgh-Inverness-Isle of Skye-Fort William-Edinburgh.

Jag kommer vara där i 10 dagar och är van vid att åka runt mycket när jag reser. Tar jag mig vatten over huvudet med denna rutt eller skulle den fungera bra?

Jag är ute efter tips på boende, mat och mysiga byar samt fantastiska vyer man inte får missa. Vill gärna undvika turistställen så mycket som möjligt och har inget problem med att bo enkelt men mysigt, dock vet jag att vissa saker som måste ses inkulderar såklart turister.

Jag är en naturälskare och är intresserad av detta men mycket historia passar bra. Tycker även om aktiviteter av olika slag, så hit me with everything.

Hälsningar,
Johanna
20 feb. 2017 23:20
Nej jag tycker inte du tar dig vatten över huvudet alls. Det går visserligen långsamt på de smala, vackra bergsvägarna med får och ljung men inte såååå långsamt. Däremot får du ju ta minst ett par dagar i underbara Edinburgh om du inte varit där förr.

https://barabrittiskt.wordpress.com/2014/04/20/edinburghs-sevardheter/

Mellan Edinburgh och Inverness ligger Pitlochry där jag tycker du kan stanna. Är du intresserad av slott så är Stirling mellan dem men Pitlochry är en mysigare stad. Just Loch Ness tycker jag är en turistfälla med ganska "svensk" natur jämfört med övriga Skottland men det är fin väg dit genom nationalparken Cairngorms. Likaså därifrån ner till Fort William.

Fort William är det mest turistiga men du måste ju se Glencoe-dalen alldeles i närheten. Till Skye kommer du sedan antingen med färja från Mallaig (med fina stränder söder om byn) via Glenfinnanviadukten känd från Harry Potter (men ångloken har kanske inte kommit igång än) eller över bron vid Kyle of Lochalsh där det också är fullt av vackra grejer, Du är nära Eilean Donan slottet på sin ö till exempel och de mysiga byarna Applecross och Plockton (mer turistig p.g.a. TV-serier).

På Skye är bergen Cuillins med stenformationen The Storr måsten. Som Game of Thrones eller liknande dramatiskt.

TIllbaka till Edinburgh kan du ta vägen genom Trossachs och Loch Lomond som är fin eller omvägen längs kusten med Inveraray.
21 feb. 2017 08:33
Tack så mycket för ett väldigt bra svar! Kommer hjälpa mig mycket!