Bila i Östeuropa

25 feb. 2011 09:05
Visningar: 3390
Hej, skall ut och bila i Östeuropa med några vänner i sommar (juni-juli) och undrar om det är någon som har några tips att dela med sig av (platser man bör besöka, boendealternativ, platser som möjligtvis bör undvikas etc). Första utkastet på reserutten ser ut i grova drag:

Nice-Venedig--Ljubljana-Pula-Split-Dubrovnik-Montenegros kust-Sarajevo-Belgrad-Budapest-Bratislava-Wien-Prag-Warszawa-Sopot-färja till Stockholm.

Vi har främst siktat in oss på huvudstäderna så tips på små orter värda att besöka eller tips på de ovan nämnda städerna tas tacksamt emot!
Av Trea
25 feb. 2011 13:08
I Polen kan vi rekommendera Krakow och Gdansk. Mycket fina städer och mer värda att besöka än Warszawa, tycker jag. Om det är fint väder är det fantastiskt fint att bada i Polen, antingen i Sopot eller ute på halvön Hel. Vi har skrivit lite sammanfattade intryck från Polen här:
http://www.freedomtravel.se/2010/07/intryck-fran-polen/

Budapest är en huvudstad som verkligen är värd att besöka! Vi var i och för sig där på vintern, men har sammanfattat lite:
http://www.freedomtravel.se/2011/01/intryck-fran-resan-till-budapest/
På sommaren är det ju också fint att besöka sjön Balaton i Ungern, där det är fint att bada!

När det gäller boende så beror det ju på vilken budget ni har tänkt. Det finns förstås bra hotell lite överallt. Om ni vill bo billigt ser man massor med skyltar överallt i östra Europa där folk hyr ut rum. Man kan också hyra stugor på de flesta campingar.
Av Sjalen
25 feb. 2011 13:59
Vi har främst siktat in oss på huvudstäderna så tips på små orter värda att besöka eller tips på de ovan nämnda städerna tas tacksamt emot!
Jag rekommenderar den lilla OS-staden Zakopane nere i södra Polen! Vintertid är det skidor som gäller och på sommaren vandringar upp till sjön "Morskie oko" mitt uppe i bergen. Nere i byn äter man gott i de vackra trähusen och det hela är lite av Polens "Twin Peaks" tycker jag. Kan med fördel kombineras med Krakow (vägen mellan de två är vacker med bergen i fonden) som också jag tycker är mer sevärd än Warszawa.
Av Ziesta
25 feb. 2011 14:27
Låter som en härlig road trip! :-)

I somras var jag i Bosnien & Kroatien på en liten rundresa och besökte flera sevärda platser. Speciellt Bosnien var betydligt vackrare & mer sevärt än vad vi hade föreställt oss.

Bosnien
Mostar - Fantastisk stad som ni inte får missa! Finns en känd bro där som raserades under kriget men som nu byggts upp igen identisk med den gamla.
Medugorje - väldigt udda ställe.. Här samlas pilgrimer från hela världen sedan några barn fick en uppenbarelse av jungfru Maria på 80-talet. Vår guide beskrev det som ett religiöst Las Vegas..
Kravica - en riktig oas med vattenfall och naturliga "bubbelpooler".. Absolut värt ett besök för ett dopp efter en svettig dag i bilen.
Blagaj - ett kloster i en bergskreva vid en flod

Kroatien
Plitvice Nationalpark - nationalpark med vattenfall och vandringsleder.
Ston - med Kroatiens svar på kinesiska muren & musselodlingar

Kika gärna i mitt album för foton från ställena och fler tips:
http://www.reseguiden.se/forum/resor/med-buss-i-bosnien-kroatien-4360

Hur ska ni bo? Hotell eller camping? Om camping, tänk på att låsa tälten nattetid! Vill inte skrämma er men vi hade "inbrott" i våra tält på en camping utanför Prag. Efter det låser jag alltid med hänglås..
25 feb. 2011 19:04
Trea
Tack för tipsen och länkarna! Gdansk hade vi i åtanke i och med att Sopot och Gdansk numera verkar ha vuxit ihop. Bra tips med Hel, får vi definitivt ta och besöka! Verkar som att det blir Krakow istället för Warszawa ;) Vi har tänkt att vi skall bo på hotel eller dylik, känner oss inte så peppade inför vandrarhem i Östeuropa (kanske en fördom?). Vi har inte tänkt boka någonting utan ta det som det kommer lite (är väl inte så mycket folk ute i juni-juli jämfört med slutet av juli-augusti?)
Sjalen
Googla lite bilder på Morskie oko och det verkar fantastiskt! Dessutom är vi lite av naturälskare så blir nog definitivt ett stop där kombinerat med besöka i Krakow! Kanon!
Ziesta
Tack för länken och tipsen! Googlade ställen och verkar vara härliga ställen som ger lite kontrast till alla stränder i Kroatien. Speciellt i Bosnien där vi inte har haft någon egentligen klarhet i vad vi vill se men dessa tips är guld värda. Vi kommer att bo på hotell eller lägenhetshotell för det mesta är tanken, men tack för varningen! Vi kanske hamnar på en camping ändå ;)
Av Trea
25 feb. 2011 22:08
Jag tror inte att ni behöver boka nåt i förväg. Ni har rätt i att det är lugnare i juni än i augusti. När det gäller halvön Hel i Polen ska ni dock undvika att åka dit då alla polacker åker (typ fredag eftermiddag), då är köerna groteska... Kanske har ni (som de flesta) llte fördomar om östeuropa. Vi har campat en hel del i Polen och Tjeckien. Vår uppfattning är att det är mer oorganiserat. (I Sverige får man plats 49, i Polen säger de "ställ dig nånstans sär du har lust"), men det är ingen vansinnig skillnad på standard. Om ni vill ha hotellstandard är det förstås bättre att välja hotell än camping, så även i Sverige... hoppas ni får en bra resa!
Av Stoffs
26 feb. 2011 15:35
Tjenare Erik.

Jag och tjejen gjorde en roadtrip förra sommaren och passerade då bland annat Prag och Venedig.

Du kika resrutt och etapp för etapp här: http://www.stoffs.se/2010/08/roadtrip-ett-aventyr-i-europa.html

Där finns text, foton och videos från de ställen vi besökte och det kanske kan ge lite inspiration.

Om du ska åka mellan Venedig och Prag så rekomenderar vi ett stopp i Salzburg. Otroligt mysig stad som man ändå passerar. När man är där i krokarna kan Hitlers gamla Örnnäste (Kehlstienhaus) vara värt ett besök och ni ska absolut inte missa väg 107 - Grossglockner Hochalpenstrasse - fantastiska vyer!

Mer info om Grossgl. Hochalpenstrasse: http://www.stoffs.se/2010/07/roadtrip-dag-10-tisdag-mestrevenedig.html
Mer info om Kehlstienhaus: http://www.stoffs.se/2010/07/roadtrip-dag-11-onsdag-salzburg-prag.html

Några saker som är värt att tänka på är att om man ska se något i stan man besöker: försök att få till minst 1 heldag för enbart turistande utan körning - det blir lätt lite stressigt annars!

Vi gjorde även som så att vi förbokade alla våra boenden via hotels.com och booking.com för att frigöra tid. Vi ville lägga tiden på att upptäcka staden istället för att "bekymra" oss för vart vi skulle bo för natten.

Ett sista tips är att kolla boende i Mestre om ni ska till Venedig. Vi bodde på http://www.stoffs.se/2010/07/best-western-hotel-bologna.html och det låg precis vid tågstationen (tåget till Venedig tog 10 minuter och kostade 1 Euro). Detta gjorde det smidigt med parkering osv.
28 feb. 2011 23:13
Trea
Då blir det Hel på en vardag! Tack för varningen :)
Stoffs
Tja Stoffs!

Tack för värdefulla tips, speciellt tipset om hotellet i Venedig! Har funderat lite på hur vi skulle göra med bilen i Venedig så nu har vi förmodligen lösningen. Kikade in din hemsida - jäkligt härliga bilder och bra underlag för planering av vår egen resa. Tyvärr kommer vi nog inte komma till Salzburg, dock verkade vägen över bergspasset jäkligt härligt. Kan vara bra att ha i åtanke för en framtida resa.
Personligen gillar jag att ha allting bokat i förväg, är sant att det är skönt att slippa lägga tid på det hela. Förmodligen kommer vi väl boka några hotell på början av vår resa (dvs i Bergamo, Venedig och fram till Kroatien) för att sedan ta det lite som det kommer. Vi har tänkt oss ca 4-5 veckor så förhoppningsvis slipper vi stressa fram.

Återigen, tack för värdefulla tips!
Av Stoffs
1 mars 2011 00:07
Det var så lite så! Bidrar gärna med erfarenheter då jag vet hur mycket det är som man måste tänka på inför en sån fantastisk resa som ni har framför er!

Håll oss uppdaterade på hur planering/resan går och lycka till!