Bila hem till Sverige från södra Spanien

Av Sea
11 apr. 2009 14:22
Visningar: 6713
Hej

Jag och min pojkvän ska flytta hem efter 4 år i Spanien. Vi tänkte lasta bilen och köra upp i början av juni.
Är det någon här som har erfarenhet detta eller någon liknande resa? Tips på körrutt m.m.

Denna körrutt har vi funderat på:
Dag 1: Fuengirola-San Sebastian
Dag 2: San Sebastian - "norr om Paris" t.ex. Chantilly el. Senlis
Dag 3: "Norr om Paris" - Sankt Lorenz Nrd (utanför Lübeck)
Dag 4: Sankt Lorenz Nord - Linköping (Ta färjan Puttgarten - Rödhamn och sen Öresundsbron).

Vi är inte intresserade av att stanna mycket, utan vill ta oss fram så snabbt, billigt och enkelt som möjligt. Jag kommer att få köra hela tiden eftersom min pojkvän inte har körkort.

Någon som vet billiga boenden på våra stoppställen? Hur brukar ni göra med bilen på natten? Jag vill ju inte gärna han inbrott i den eftersom den kommer att vara lastat med alla vår saker.

Hoppas att någon kan komma med lite råd och tips!
Av Sea
11 apr. 2009 14:25
Hej igen!

En sak till: måste man boka plats på färjan Puttgarten_Rödhamn?
Av Mpc
11 apr. 2009 14:49
menar du inte Puttgarden Rödby ...??
Av Sea
11 apr. 2009 14:59
Citerat från mpc:
menar du inte Puttgarden Rödby ...??
Ja exakt. Jag blandade nog ihop lite där.
Av Mpc
11 apr. 2009 15:15
tycker det är bäst att ni boka det kan bli lång vänt tider annars när ska ni åka där i från spanien ä det nu så kan den det vara men om det är i juni eller i juli agusti måste ni boka
11 apr. 2009 16:49
Hej på Er !
Jag åker mycket med bil hem från Spanien,då från Peniscola.Ett mycket gott råd,lämna aldrig något synlig bagage m.m inne i bilen,låt all packning ligga bak i kofferten på bilen.
Om Ni vill ha tips på jättebilligt boende,gå in och titta här http://www.hotelformule1.com/formule1/index.html
Kolla även på http://www.booking.com/
Varför inte åka Stora Bältsbron + Öresundsbron
Hoppas detta kan vara till någon hjälp,hör gärna av deg.
Kram och trevlig resa hem till Sverige igen.
Av Sea
11 apr. 2009 17:57
Ja, det är det där med synligt bagage jag funderar på... Vi kommer att ha så mycket med oss att vi måste lasta i baksätet också... men det går ju iaf att ta med det in på hotellet varje natt också.

Tack för tipsen om F1 hotellen, verkar bra.

Stora bältbron lär ju gå det också. Vi tänkte ta puttgartenfärjan för att det var den rutten som km upp på viamichelin.com plus att jag har åkt den vägen förut (dock bara som ickeplanerande passagerare). Vad har stora bältbron för fördelar förutom att det blir billigare (antar jag?)
11 apr. 2009 19:02
Min dotter och hennes sambo körde från Conil, Costa de la Luz hem till Sverige i november och de hade också bilen full med grejor som de inte ville lasta ur och in varje natt. När de kom till någon stad där de skulle ta in på hotell, så kollade de på hotell med parkeringsgarage eller låsta gårdar. De körde till Narbonne och tog biltåg till Hamburg därifrån och sedan Puttgarden-Rödby och Öresundsbron hem. Biltåg är ju tyvärr rätt dyrt. Jag tror att er rutt är bra och snabb, även om det är en lång väg och bara du kör. I juni är det inte semestertrafik på kontinenten, så ni behöver nog inte boka färja eller boende. Stanna gärna lite före de stora städerna, så hittar ni lättare övernattningsmöjligheter och det är också billigare.
11 apr. 2009 19:35
Citerat från sea:
Ja, det är det där med synligt bagage jag funderar på... Vi kommer att ha så mycket med oss att vi måste lasta i baksätet också... men det går ju iaf att ta med det in på hotellet varje natt också.

Tack för tipsen om F1 hotellen, verkar bra.

Stora bältbron lär ju gå det också. Vi tänkte ta puttgartenfärjan för att det var den rutten som km upp på viamichelin.com plus att jag har åkt den vägen förut (dock bara som ickeplanerande passagerare). Vad har stora bältbron för fördelar förutom att det blir billigare (antar jag?)
Det stämmer att det är den snabbaste vägen att åka via Puttgarten,fördelar med att åka över dom två broar man behöver inga köer.
http://www.oresundsbron.com/frontpage/?lang=46
Fråga gärna mera om du under över något.
Kram
Av Mirreli - Reseguiden.se
11 apr. 2009 21:34
Hej! Ditt inlägg påminner mig om när vi flyttade tillbaka hem till Sverige efter några år på Gran Canaria & sedan Fuengirola... Då flög jag hem och hade lyxen att en kompis hämtade alla saker med lastbil så jag kan tyvärr inte komma med tips. Men varför inte titta på en bilguide på nätet, tex Via Michelin: http://www.viamichelin.com/viamichelin/int/tpl/hme/MaHomePage.htm

Lycka till!
Av Thesse
11 apr. 2009 22:26
Hej!
Min mamma ska precis flytta hem från fuengirola hon med efter 1 år där och hon har tagit hjälp av en tillbakaresande lastbil att flytta hennes saker så hon slipper flyttlasset i bilen. Sen kommer hon även ta biltåget som går någonstans från spanska gränsen upp till Tyskland. Hon tyckte biltåget var helt fenomenalt att åka ner med och kostade lika mycket som att åka bil vägen ner. Då står tydligen bilen på tåget hela tiden.

Det kan ju vara klart värt att kolla upp om det är så att ni inte är sugna på att se er omkring så mycket.
Välkomna hem till Sverige igen!
Av Sea
12 apr. 2009 18:58
Citerat från brigitta:
När de kom till någon stad där de skulle ta in på hotell, så kollade de på hotell med parkeringsgarage eller låsta gårdar.
Hej!

Tack för tipsen!

Vet du hur de hittade hotell med garage eller låsta gårdar? Bara att ringa o fråga de hotell man funderar på eller? Eller finns det någon hotell-sök sida där man kan välja garage som krav? Borde ju kanske finnas, men jag har inte hittat någon hittills iaf.
Hade de bokat hotellen före?
Av Sea
12 apr. 2009 19:03
Citerat från thesse:
Hej!
Min mamma ska precis flytta hem från fuengirola hon med efter 1 år där och hon har tagit hjälp av en tillbakaresande lastbil att flytta hennes saker så hon slipper flyttlasset i bilen. Sen kommer hon även ta biltåget som går någonstans från spanska gränsen upp till Tyskland. Hon tyckte biltåget var helt fenomenalt att åka ner med och kostade lika mycket som att åka bil vägen ner. Då står tydligen bilen på tåget hela tiden.

Det kan ju vara klart värt att kolla upp om det är så att ni inte är sugna på att se er omkring så mycket.
Välkomna hem till Sverige igen!
Hej!

Tack för tipsen!

Bra idé att skicka grejerna och sen bara köra upp bilen tom. Hur fick den mamma tag på en återvändande lastbil? Privat eller? Kostar det mycket?
Vet du om denna lastbil kör fler turer till o från Spanien? Vi bor också i Fuengirola, och vi skulle kanske också vara intresserade av att skicka saker med någon lastbil.

Jag har funderat på biltåg... men det blir ett par hundra € dyrare, plus att de sträckor vi borde köra före och efter blir ganska långa. Men å andra sidan skulle det ju vara skönt att slippa 2 dagars körning...
Av Mirreli - Reseguiden.se
12 apr. 2009 19:59
Jag vet två åkerier som kör Sverige Costa del Sol regelbundet varav en, Roslagens som jag själv har mycket bra erfarenheter ifrån. Se mer info: http://www.retab.se/. Det andra åkeriet har jag lyckats glömma bort namnet på för tillfället...återkommer så fort det kommer tillbaka :).
Av Sea
12 apr. 2009 21:28
Tack Mireille!

Ska kolla retab.
13 apr. 2009 20:39
Hotell med garage eller låsta gårdar fick de söka på plats. Ibland fick de hjälp av ortens turisbyrå. På vissa hotell stod det att de hade garage, men man kan nog tyvärr inte söka det på nätet. Ni kanske kan maila till olika turistbyråer och fråga.