Bila genom Kalifornien+ Las vegas

10 dec. 2018 22:38
Visningar: 382
Hej! Jag är ute efter tips på hur jag och min vän kan lägga upp våran reseplaneringen då vi börjar i SAN Diego men vet ju att det hade vart bättre att börja från SF. Både landar och flyger hem från SAN Diego och resan är på 33 dagar, vi har en tanke att köra från SAN Diego till LAS vegas och sedan SF och där efter köra HW 101 ner. Alltså dem viktiga städerna vi vill se är SAN Diego, LV, SF, LA och även stanna nånstans i yousmith och se naturen där. Någon rutinerad som kan ge feedback på detta upplägg?
Av Annaer
11 dec. 2018 01:27 (redigerad)
Varför skulle det vara en bättre idé att starta från SF?
SD är en fantastisk stad 👍
När på året ska ni åka? Vägarna via Yosemite, över bergen från SF till LV är bara öppna ngr månader varje år pga snö. De är öppna ca maj/juni - sept/okt.
Sök här på forumet ang roadtrip i Kalifornien, finns hundratals trådar med info, tror det är den vanligaste resan som många gör när de åker till Usa.
11 dec. 2018 15:01
Tänkte mest att då åker vi vid vägsidan av havet men vi planerar endå att köra direkt från SD till LV och sedan till SF sedan tillbaka ner till SD. Vi åker i slutet på maj till slutet på juni
Av Hawaii
11 dec. 2018 18:27
Ja, som redan nämnts så har det ju ingen betydelse var ni startar eller slutar eftersom ni kommer att köra en cirkel-tur. En liten detalj, bara så att ni vet om detta innan ni ger er av: tyvärr är maj/juni (enl. min mening) de tråkigaste månaderna, vädermässigt sett, i San Diego (och södra Kalifornien). "May grey" och "June gloom", typiskt med ett solitt grått molntäcke på morgonen. Mest ute vid kusten. Ju längre inåt land man kommer, desto större chans att solen tittar fram, speciellt framemot eftermiddagen. (Detta efter att ha bott i SD i 10 år och med frekventa resor dit. Var i SD för tre veckor sedan och ska dit igen nästa vecka).
Av Annaer
11 dec. 2018 18:36
Då förstår jag 😊
Här är en länk där ni kan se när vägarna i Yosemite & över Sierra Nevada brukar öppna, det är allt från maj - 30 juni. Håll tummarna att det inte är en snörik vinter 🤞 åkte från LV - SF genom Tioga pass i slutet av juni 2011 & då hade den varit öppen ngn vecka, det va 2-3m höga snövallar bredvid vägen... häftig kontrast att komma från hettan i LV & Death Valley till snö & ngr få plusgrader på en dag 😊
https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/conditions.htm
11 dec. 2018 21:43
Okej då vet vi! Hur är det med internationellt körkort? Måste man ha det för att hyra bil?