Bila från Göteborg till Kiruna?

5 apr. 2013 21:56
Visningar: 3796
Om man skulle bila hela vägen upp vilka stopp och (om)vägar skulle kunna göra resan till en trevlig färd? (orter, områden, saker att se)

Jag tänker väl att vi INTE skulle ta E18 österut för att sedan ta E4 norrut, utan inlandet upp på något sätt innan E4.

Förslagen behöver inte gälla hela sträckan utan del eller delar av en föreslagen/tänkt väg.
Av Sussie_
5 apr. 2013 22:10
Ta E45 upp tycker jag, den vägen är inte lika hetsig som att åka E4. Mindre trafik och visserligen finns det risk för renar på vägen. Hur lång tid har du på dig? Ta gärna en avstickare till Klimpfjäll, Stekenjokk och Fatmomakke, kolla google maps.
5 apr. 2013 23:31
Renar på vägarna vore bara bonus - det är länge sen jag såg vilda renar! Jag har tillräckligt med tid för att vänta ut dem ;)

De byar du föreslår ligger en bra bit från E45 - vad är det som gör dem så värda att besöka? Finns det något mer än att de är vackra och rofyllda?

Skulle resan bli av så är det väl en vecka för färden upp jag tänker mig. Ungefär. Plus någon extra natt på ställen som är värda att stanna på. Jag vet inte - allt är möjligt!
Av Sussie_
5 apr. 2013 23:46
När du kommer söderifrån så svänger du av vid Strömsund mot Gäddede och följer vägen. Du passerar Stekenjokk, vägen går över fjället, normalt avstängd på vintern. I Klimpfjäll finns bra övernattning, både hotell och stugor med bastu. Fatmomakke är en levande kyrkstad. Fina gamla byggnader och härlig natur, http://www.fatmomakke.se/index1.html
Trappstegsforsen får inte heller glömmas bort, den passarar du när du lämnat Klimpfjäll mot Vilhelmina. Det skulle vara en avstickare på 37 mil, inte så farligt med norrlänskamått. :-)
Googla på platserna och kolla på bilder och se om det kan vara platser du är intresserad av, alla har vi ju olika intressen vill se olika.
6 apr. 2013 00:11
Om det inte vore så jädra dyrt i Norge, skulle jag bila över Norge hela vägen upp och sjövägen E4 ner.
Mvh Eva
Av Sussie_
6 apr. 2013 00:25
Jag har bilat från Oslo till Narvik och Norge är oslagbart, helt underbart land. Tar dock en aningen längre tid att ta sig fram, man kör väll 30-40 mil per dag för att få sig lite semester också. Övernattningar är lätt att hitta, Norge har mycket motell som jag tycker är hotellstandard, gott om hytter finns också. Saltfjell är fint, då jag var där på sommaren så snöade det.
Vad som dock är lite oroande med Norge är alla stenras de varit med om, stora stenar som faller ner på bilar och vägarna.
6 apr. 2013 13:18
Sussie_ Tack för beskrivningarna och av dem känns det onekligen intressant!

Norge får det bli en annan gång, denna gång gäller "genom Sverige".
Av Daytona
6 apr. 2013 15:58
Ett stopp i Luleå och besöka Kyrkbyn med tillhörande Hägnan. En middag på BBB, bistro bar och brygga ( en båt i norra hamnen.) En visit på Norrlands Gastronmi för att inköpa lite lyxigt goda smakbitar.
Efter det en avstickare till Boden för en fika på Retro Cafe, bara för att ;o) Kanske en lunch på Western Farm. Sedan kan man lika gärna köra 356an upp mot Morjärv ist för E4an.

I Överkalix stannar man såklart på Älgfarmen och träffar på tama älgar ;o)
6 apr. 2013 23:41
Daytona - Tack för tips, men det är just kuststäderna jag tänkte hoppa över denna gång. Jag har bott i Luleå och sett mycket där omkring :)