Bil från Sthlm till Norrland-vad ska ses?

24 mars 2012 23:46
Visningar: 16186
Hej!
Jag, min man och vår 2-åring ska bila från Stockholm upp till Norrland nu i sommar under 2 veckor. Tanken är att vi ska köra kanske 20-30 mil om dagen och sedan stanna för att övernatta på små vandrarhem.
Vi vill jättegärna upptäcka nya ställen i Sverige och har aldrig rest norrut förr.

Har någon något bra tips på vad vi skulle kunna se?
Vi har inte ens bestämt någon rutt mer än att vi har vänner i närheten av Haparanda som vi ska hälsa på.

Hoppas på svar!

mvh/M
25 mars 2012 12:47
Citerat från mimimimi:
Hej!
Jag, min man och vår 2-åring ska bila från Stockholm upp till Norrland nu i sommar under 2 veckor. Tanken är att vi ska köra kanske 20-30 mil om dagen och sedan stanna för att övernatta på små vandrarhem.
Vi vill jättegärna upptäcka nya ställen i Sverige och har aldrig rest norrut förr.

Har någon något bra tips på vad vi skulle kunna se?
Vi har inte ens bestämt någon rutt mer än att vi har vänner i närheten av Haparanda som vi ska hälsa på.

Hoppas på svar!

mvh/M
Vi gjorde en "roadtrip" i somras Malmö, Skövde, via Örebro, Sundsvall, Umeå, Luleå, Kiruna, Narvik, via Lofoten Bodö, Arvidsjaur, Östersund, Mora, Karlstad, Malmö.
Vi övernattade en eller två nätter på varje ställe och det är ganska lagom för att se det viktigaste plus att man ser massor på vägen mellan städerna. Otroligt vackert men allra vackrast var det i Norge. Sundsvall och Umeå var de trevligaste städerna även om alla är fina, minst "fin" var Kiruna men där är det mer naturen runtomkring som lockar, en rundvisning i gruvan är dock väldigt intressant. Vi tog lite bilder under turen om du vill se lite av vad vi såg http://foto.floridasidan.se/#home
26 mars 2012 12:08
Hej mimimimi!

Det beror ju på hur långt ni tänkt åka?

Höga Kusten är fin
Inlandsälven mellan Sundsvall och Östersund är fin
Sundsvall, Härnösand, Umeå har sin charm - svenska (små)städer helt enkelt :) med mycket vatten
Byskehavsbad och Pitehavsbad (trevligt om ni har turen med värme)
Gammelstad utanför Luleå har historia - Luleå själv är en trevlig kuststad
Tornedalen visar en annan del av Sverige även om det inte går att peka ut direkt sevärdheter
Kukkolaforsen och Haparanda (åk över till Tornio och handla choklad och salmiak och lakrits :)
E10 upp till Kiruna har sin ödemarkscharm :) Kiruna har en superfin speciell kyrka som luktar tjära och ett äventyrsbad utomhus :) Gruvan precis som florida oven säger är värt ett besök (kolla tider i förväg)
Midnattssolsvägen upp till riksgränsen är otroligt vacker. Beroende på när ni åker kan där fortfarande finnas snö på topparna. Dock är boende här uppe aningen dyrt kan tyckas.
Åk ev över kalfjället till Narvik. Man känner sig verkligen som vid världens ände :)

Sen kan ni ju köra inlandet hemåt
Över Jokkmokk och Lycksele t ex.

Förbered er på mycket ödemark och skog och att vara ensamma på vägarna - en underbar känsla :)
Ha med er kylväska som ni kan köra mot cigguttaget i bilen - för njutningen häruppe är att rasta i naturen - inte att äta på vägkrog :(

Var också beredd på mygg och knott främst vid älvarna och vattendrag - men det är bara köra vidare om de är för jobbiga :)

När har ni tänkt åka? Vill ni ha lite liv i luckan så kolla när alla otaliga sommarfestivaler äger rum - då lever städerna upp :) eller så undviker ni de helgerna ;)

Bilder från Kiruna (vsserligen vinter men byggnaderna ser ju lika ut) med en hel del spännande arkitektur om intresse finns:
http://www.reseguiden.se/minsida/nisse2ears/bilder?forum_trip_id=1646
1 apr. 2012 01:36
Tackar så jättemycket för de utförliga och trevliga svaren!
Ska precis iväg på en annan resa fast utomlands nu om ett par timmar men när jag kommer hem ska jag anteckna vad ni skrivit och även gå in och kika på era bilder ;)

Känns som att planeringen inför sommarens Norrlandsäventyr har tagit sitt första steg nu- härligt!

mvh/M