Betala toll roads med cash i Florida?

7 maj 2015 15:37
Visningar: 915
Hej!
Efter att ha lusläst floridasidan.se och florida.nu och floridasturnpike.com tror jag mig fått veta svaret på min fråga. Vill ändå dubbelkolla!
Tidigare år har vi har vi haft toll by plates via hyrbilsfirman, men vi har faktiskt aldrig använt oss av det. Vi har inte kört på mycket betalvägar och på de vi kört har vi valt att betalat cash.

Området/sträckorna vi funderar över nu är sträckan Gainesville till flygplatsen i Orlando. Samt sträckorna från vårt hotell vid flygplatsen till International Dr och Florida Mall och till sist från flygplatsen till västkusten (Anna Maria Island)
Är det, som jag tror, möjligt att betala med cash på dessa sträckor?

Mvh Vida
7 maj 2015 15:41
Om ni inte vill betala så går det alldeles utmärkt att ta sig till och från flygplatsen off-Toll samt till västkusten. Ville bara säga det ifall kontantbetalningen ställer till det.
7 maj 2015 16:12
Vi betalar gärna, men helst med cash. Så vill helst inte komma till tullstationer som bara har elektronisk betalning. Kommer med en hyrbil från Texas och om det inte är en "Florida-bil" som ska tillbaka så finns väl knappast Sunpass. Men toll by plates måste ju funka på alla bilar!?
Mest jag som är nojjig med sånt och det känns bäst att betala på plats.
Mvh Vida
7 maj 2015 16:22
Jag vill bara förtydliga för den som läser - att det finns vägar som inte är betalvägar.

(nog för att jag tror att just du Vidakatten förstod det, så vill jag ändå vara tydlig)
7 maj 2015 19:58
Följdfråga: finns det nån karta man kan hitta nånstans så man ser var alla betalvägar är?
Och finns det nånstans i Florida man inte kan ta sig utan att åka betalväg?
Måste man ha Sunpass?
7 maj 2015 20:37
Jag hittade kartor på floridasturnpike.com!
7 maj 2015 22:13
Mig veterligen finns det ingen plats dit du inte tar dig om du inte betalar. Det finns alltid en “gratis väg”.
Tror att det finns runt ett tjugotal toll roads och runt 15 broar (någon kommer säker att Googla det exakta antalet).

Största besväret är runt Miami och där kan man lätt hamna fel om man inte vill upp på en betalväg. Runt Orlando och Tampa behövs det inte. Visserliggen finns det några betalvägar men de kan man lätt undvika.

Vi reckommenderar att köpa Sunpass Mini som verkar vara det billigaste alternativet för stunden. Man kan köpa detta bl. a. på Publix och CVS, kostar $4.99.

Du måste sedan aktivera det genom att ringa eller logga in på deras web sida och ladda det med min $10.00. Låt det aldrig gå ned till $0.00 för att undvika en re-activiation fee. Mer info finns på förpackningen men du kan också logga in här: www.SunPass.com.

När du aktiverar måste du ha bilens registreringsnummer, ditt nam, address och telefonnummer tillgänglig,

Du kan inte flytta passet till en annan bil.

Gunnar, St. Augustine, FL
8 maj 2015 00:09
Citerat från Marvanparva:
Följdfråga: finns det nån karta man kan hitta nånstans så man ser var alla betalvägar är?
Och finns det nånstans i Florida man inte kan ta sig utan att åka betalväg?
Måste man ha Sunpass?
Den bästa förteckningen jag känner till över betalvägarna är denna http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_toll_roads_in_Florida.

Det finns ställen man inte kan nå utan att betala vägtull, vissa broar, t.ex. den ut till Sanibel, Captiva är enda vägen dit. Betalvägarna är ofta smidigare att köra och ger ofta en rejäl tidsvinst. Det är helt klart bekvämt och skönt att ha Sunpass eller hyrbilsföretagens lösningar även om man inte måste.

Kör du med GPS så se till att den är inställd på att undvika betalvägar annars kommer den obönhörligt att någon gång leda dig in på sådana, kör du utan GPS så var väldigt vaksam då du annars förmodligen också kommer att hamna på betalvägar någon gång om du inte känner till vägarna väldigt väl.

Kommer man att besöka Florida flera gånger så rekommenderar jag att köpa den riktiga dosan för $25 då den kan tas med och användas gång på gång, är resan en engångsföreteelse kan etiketten vara ett billigare alternativ fast det är lite bökigare att hålla på att klistra och sen ta bort etikett med tillhörande klister igen.
Det finns uppgifter om att man mycket väl kan tejpa etiketten mot rutan (förslagsvis med maskeringstejp som går lätt att ta bort) och på så sätt ta med den till en annan bil senare, har dock inte provat detta själv, en annan metod ska vara att klistra etiketten på en liten lös glasskiva (etiketten måste ligga an mot glas för att fungera) och sen montera upp denna glasskiva med etiketten i framrutan. Frågan är om det är värt besväret då det skiljer $20 mot en portabel dosa. http://www.floridasidan.se/FlTra.php#Vägavgifter:
8 maj 2015 05:30
Hej! Vi köpte ett sunpass i en automat på en rastplats när vi kom in i Florida för en vecka sen. Vi aktiverade den via vår dator, nu har vi fyllt på med ytterligare pengar, det var lätt att göra. Karta över betalvägar hittar du på Sunpass.com
8 maj 2015 07:52
Lättast är att ha automatisk påfyllning på sitt Sunpass-konto så man inte riskerar att pengarna tar slut.

På Wikipedia-länken ser man för övrigt vilka väger som har kontantlösa betalstationer.
Av Birgere
8 maj 2015 09:52
Sila mygg och svälja elefanter är min spontana tanke när man läser TollRoads trådar.

När man nu lagt kanske 30-50000kr på sin Floridaresa så känns det lite fjuttigt att försöka spara några få dollar med att undvika betalvägar och krångla med egna SunPass. Visst besöker man Florida regelbundet så kan det vara värt att fundera på o skaffa en egen dosa.

Det kostar ju i princip 10kr per dag att låta hyrbilsfirman administrera dina tullavgifter... Iaf om man väljer Avis, Budget, Hertz, Alamo, National etc. (Dollar, Sixt mfl har helt andra villkor)
Man har ju sällan obegränsat med tid när man är i Florida som turist, varför ödsla tid på att köra omvägar och/eller stanna vid tullstationer....

Om man ändå väljer att sila mygg så ska man vara vaksam på att Avis o Budget har en automatisk opt-in, vilket betyder att SunPass avgiften läggs på automatiskt, vet ej om eller hur man kan avstå.

Andra hyrbilsfirmor så gör man opt-in vid hyrbilsdisken eller så fort man passerat en tullstation alt och då triggas administrationsavgiften in för hela hyresperioden.
8 maj 2015 10:12
Citerat från Birgere:
Sila mygg och svälja elefanter är min spontana tanke när man läser TollRoads trådar.

När man nu lagt kanske 30-50000kr på sin Floridaresa så känns det lite fjuttigt att försöka spara några få dollar med att undvika betalvägar och krångla med egna SunPass. Visst besöker man Florida regelbundet så kan det vara värt att fundera på o skaffa en egen dosa.

Det kostar ju i princip 10kr per dag att låta hyrbilsfirman administrera dina tullavgifter... Iaf om man väljer Avis, Budget, Hertz, Alamo, National etc. (Dollar, Sixt mfl har helt andra villkor)
Man har ju sällan obegränsat med tid när man är i Florida som turist, varför ödsla tid på att köra omvägar och/eller stanna vid tullstationer....

Om man ändå väljer att sila mygg så ska man vara vaksam på att Avis o Budget har en automatisk opt-in, vilket betyder att SunPass avgiften läggs på automatiskt, vet ej om eller hur man kan avstå.

Andra hyrbilsfirmor så gör man opt-in vid hyrbilsdisken eller så fort man passerat en tullstation alt och då triggas administrationsavgiften in för hela hyresperioden.
Exakt! Diskussionen gäller väl snarast om man besöker Florida ofta, då kan en egen dosa vara all idé annars kostar det så lite och är mycket bekvämare med hyrbilsföretagens lösningar. Som att betala tusentals kronor för en resa och sen leva på medhavt vatten och knäckebröd för att livsmedel är för dyrt på resmålet :-) Att generellt undvika betalvägar för att spara några kronor ser jag också som tokigt....

Tror inte att Avis ändrat och Budget borde ha samma lösning då de ju är samma koncern. När vi hyrde av Avis senast så var det ingen automatisk "opt in" utan den aktiverades också om man använde den, det fanns dessutom en liten spak på dosan (bild på Avis dosa http://www.floridasidan.se/SunPass_E-Toll_00008.JPG ) så man kunde stänga av den för att inte aktivera den av misstag, t.ex. om man har en egen Sunpass..
Där ska man dock se upp så man inte stänger av dosan och sen ändå kör i kontantlösa filer, då kan det eventuellt bli dyrare i slutändan.....
Av Birgere
8 maj 2015 10:37
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Sila mygg och svälja elefanter är min spontana tanke när man läser TollRoads trådar.

När man nu lagt kanske 30-50000kr på sin Floridaresa så känns det lite fjuttigt att försöka spara några få dollar med att undvika betalvägar och krångla med egna SunPass. Visst besöker man Florida regelbundet så kan det vara värt att fundera på o skaffa en egen dosa.

Det kostar ju i princip 10kr per dag att låta hyrbilsfirman administrera dina tullavgifter... Iaf om man väljer Avis, Budget, Hertz, Alamo, National etc. (Dollar, Sixt mfl har helt andra villkor)
Man har ju sällan obegränsat med tid när man är i Florida som turist, varför ödsla tid på att köra omvägar och/eller stanna vid tullstationer....

Om man ändå väljer att sila mygg så ska man vara vaksam på att Avis o Budget har en automatisk opt-in, vilket betyder att SunPass avgiften läggs på automatiskt, vet ej om eller hur man kan avstå.

Andra hyrbilsfirmor så gör man opt-in vid hyrbilsdisken eller så fort man passerat en tullstation alt och då triggas administrationsavgiften in för hela hyresperioden.
Exakt! Diskussionen gäller väl snarast om man besöker Florida ofta, då kan en egen dosa vara all idé annars kostar det så lite och är mycket bekvämare med hyrbilsföretagens lösningar. Som att betala tusentals kronor för en resa och sen leva på medhavt vatten och knäckebröd för att livsmedel är för dyrt på resmålet :-) Att generellt undvika betalvägar för att spara några kronor ser jag också som tokigt....

Tror inte att Avis ändrat och Budget borde ha samma lösning då de ju är samma koncern. När vi hyrde av Avis senast så var det ingen automatisk "opt in" utan den aktiverades också om man använde den, det fanns dessutom en liten spak på dosan (bild på Avis dosa http://www.floridasidan.se/SunPass_E-Toll_00008.JPG ) så man kunde stänga av den för att inte aktivera den av misstag, t.ex. om man har en egen Sunpass..
Där ska man dock se upp så man inte stänger av dosan och sen ändå kör i kontantlösa filer, då kan det eventuellt bli dyrare i slutändan.....
Min erfarenhet av Budget senast var åxå att man gjorde opt-in i samband med att man använde en toll road men om man nu tittar på SunPass sida så står det för Hertz, Alamo osv:

"Opt-in decision is made when the driver elects to use EXPRESS, SunPass ONLY, E-PASS ONLY or LeeWay ONLY lanes. "

Men för Avis/Budget står det:
"Automatically opted-in"

För Dollar mfl står det:
"Customer must either OPT-IN or DECLINE at time of reservation or at the rental counter."

Så mitt råd är att fråga exakt vad som gäller om man väljer Avis/Budget, kanske det står något tydligare på Avis/Budgets lokala hemsidor.
8 maj 2015 10:53
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Sila mygg och svälja elefanter är min spontana tanke när man läser TollRoads trådar.

När man nu lagt kanske 30-50000kr på sin Floridaresa så känns det lite fjuttigt att försöka spara några få dollar med att undvika betalvägar och krångla med egna SunPass. Visst besöker man Florida regelbundet så kan det vara värt att fundera på o skaffa en egen dosa.

Det kostar ju i princip 10kr per dag att låta hyrbilsfirman administrera dina tullavgifter... Iaf om man väljer Avis, Budget, Hertz, Alamo, National etc. (Dollar, Sixt mfl har helt andra villkor)
Man har ju sällan obegränsat med tid när man är i Florida som turist, varför ödsla tid på att köra omvägar och/eller stanna vid tullstationer....

Om man ändå väljer att sila mygg så ska man vara vaksam på att Avis o Budget har en automatisk opt-in, vilket betyder att SunPass avgiften läggs på automatiskt, vet ej om eller hur man kan avstå.

Andra hyrbilsfirmor så gör man opt-in vid hyrbilsdisken eller så fort man passerat en tullstation alt och då triggas administrationsavgiften in för hela hyresperioden.
Exakt! Diskussionen gäller väl snarast om man besöker Florida ofta, då kan en egen dosa vara all idé annars kostar det så lite och är mycket bekvämare med hyrbilsföretagens lösningar. Som att betala tusentals kronor för en resa och sen leva på medhavt vatten och knäckebröd för att livsmedel är för dyrt på resmålet :-) Att generellt undvika betalvägar för att spara några kronor ser jag också som tokigt....

Tror inte att Avis ändrat och Budget borde ha samma lösning då de ju är samma koncern. När vi hyrde av Avis senast så var det ingen automatisk "opt in" utan den aktiverades också om man använde den, det fanns dessutom en liten spak på dosan (bild på Avis dosa http://www.floridasidan.se/SunPass_E-Toll_00008.JPG ) så man kunde stänga av den för att inte aktivera den av misstag, t.ex. om man har en egen Sunpass..
Där ska man dock se upp så man inte stänger av dosan och sen ändå kör i kontantlösa filer, då kan det eventuellt bli dyrare i slutändan.....
Min erfarenhet av Budget senast var åxå att man gjorde opt-in i samband med att man använde en toll road men om man nu tittar på SunPass sida så står det för Hertz, Alamo osv:

"Opt-in decision is made when the driver elects to use EXPRESS, SunPass ONLY, E-PASS ONLY or LeeWay ONLY lanes. "

Men för Avis/Budget står det:
"Automatically opted-in"

För Dollar mfl står det:
"Customer must either OPT-IN or DECLINE at time of reservation or at the rental counter."

Så mitt råd är att fråga exakt vad som gäller om man väljer Avis/Budget, kanske det står något tydligare på Avis/Budgets lokala hemsidor.
Ja, förmodligen menar de att den alltid finns där så man behöver inte välja i förväg hos Avis/Budget, lite otydligt uttryckt. Att den numera kostar oavsett om man använder den eller inte är inte troligt.
Det står också mer tydligt på Avis hemsida http://www.avis.com/car-rental/content/display.ac?contentId=etoll-service-US_en-001366
"Avis e-Toll cannot be reserved in advance, but is already installed in many cars. Avis e-Toll is optional and available for a low daily fee plus the cost of tolls."
( Avis/Budgets lösning heter e-Toll, om någon blir förvirrad av de olika begreppen :-)

Fråga är alltid ett bra sätt att få reda på saker, man bör ju försäkra sig om att dosa finns i just den bil man tilldelats då de inte finns i alla bilar.
Av Birgere
8 maj 2015 11:11
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Sila mygg och svälja elefanter är min spontana tanke när man läser TollRoads trådar.

När man nu lagt kanske 30-50000kr på sin Floridaresa så känns det lite fjuttigt att försöka spara några få dollar med att undvika betalvägar och krångla med egna SunPass. Visst besöker man Florida regelbundet så kan det vara värt att fundera på o skaffa en egen dosa.

Det kostar ju i princip 10kr per dag att låta hyrbilsfirman administrera dina tullavgifter... Iaf om man väljer Avis, Budget, Hertz, Alamo, National etc. (Dollar, Sixt mfl har helt andra villkor)
Man har ju sällan obegränsat med tid när man är i Florida som turist, varför ödsla tid på att köra omvägar och/eller stanna vid tullstationer....

Om man ändå väljer att sila mygg så ska man vara vaksam på att Avis o Budget har en automatisk opt-in, vilket betyder att SunPass avgiften läggs på automatiskt, vet ej om eller hur man kan avstå.

Andra hyrbilsfirmor så gör man opt-in vid hyrbilsdisken eller så fort man passerat en tullstation alt och då triggas administrationsavgiften in för hela hyresperioden.
Exakt! Diskussionen gäller väl snarast om man besöker Florida ofta, då kan en egen dosa vara all idé annars kostar det så lite och är mycket bekvämare med hyrbilsföretagens lösningar. Som att betala tusentals kronor för en resa och sen leva på medhavt vatten och knäckebröd för att livsmedel är för dyrt på resmålet :-) Att generellt undvika betalvägar för att spara några kronor ser jag också som tokigt....

Tror inte att Avis ändrat och Budget borde ha samma lösning då de ju är samma koncern. När vi hyrde av Avis senast så var det ingen automatisk "opt in" utan den aktiverades också om man använde den, det fanns dessutom en liten spak på dosan (bild på Avis dosa http://www.floridasidan.se/SunPass_E-Toll_00008.JPG ) så man kunde stänga av den för att inte aktivera den av misstag, t.ex. om man har en egen Sunpass..
Där ska man dock se upp så man inte stänger av dosan och sen ändå kör i kontantlösa filer, då kan det eventuellt bli dyrare i slutändan.....
Min erfarenhet av Budget senast var åxå att man gjorde opt-in i samband med att man använde en toll road men om man nu tittar på SunPass sida så står det för Hertz, Alamo osv:

"Opt-in decision is made when the driver elects to use EXPRESS, SunPass ONLY, E-PASS ONLY or LeeWay ONLY lanes. "

Men för Avis/Budget står det:
"Automatically opted-in"

För Dollar mfl står det:
"Customer must either OPT-IN or DECLINE at time of reservation or at the rental counter."

Så mitt råd är att fråga exakt vad som gäller om man väljer Avis/Budget, kanske det står något tydligare på Avis/Budgets lokala hemsidor.
Ja, förmodligen menar de att den alltid finns där så man behöver inte välja i förväg hos Avis/Budget, lite otydligt uttryckt. Att den numera kostar oavsett om man använder den eller inte är inte troligt.
Det står också mer tydligt på Avis hemsida http://www.avis.com/car-rental/content/display.ac?contentId=etoll-service-US_en-001366
"Avis e-Toll cannot be reserved in advance, but is already installed in many cars. Avis e-Toll is optional and available for a low daily fee plus the cost of tolls."
( Avis/Budgets lösning heter e-Toll, om någon blir förvirrad av de olika begreppen :-)

Fråga är alltid ett bra sätt att få reda på saker, man bör ju försäkra sig om att dosa finns i just den bil man tilldelats då de inte finns i alla bilar.
Du har rätt, läser man på Avis hemsida så är regelverket detsamma som Hertz o co. Lite oklart dock om dom nuförtiden använder dosa eller toll-by-plate, men det spelar väl ingen roll. Som jag förstår det har en dosa högre prioritet när man passerar än vad nummerplåten har, mao har man dosa så reggas den exakt när man passerar och därmed fotas inte nummerplåten bakifrån några meter senare.
8 maj 2015 12:09
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Sila mygg och svälja elefanter är min spontana tanke när man läser TollRoads trådar.

När man nu lagt kanske 30-50000kr på sin Floridaresa så känns det lite fjuttigt att försöka spara några få dollar med att undvika betalvägar och krångla med egna SunPass. Visst besöker man Florida regelbundet så kan det vara värt att fundera på o skaffa en egen dosa.

Det kostar ju i princip 10kr per dag att låta hyrbilsfirman administrera dina tullavgifter... Iaf om man väljer Avis, Budget, Hertz, Alamo, National etc. (Dollar, Sixt mfl har helt andra villkor)
Man har ju sällan obegränsat med tid när man är i Florida som turist, varför ödsla tid på att köra omvägar och/eller stanna vid tullstationer....

Om man ändå väljer att sila mygg så ska man vara vaksam på att Avis o Budget har en automatisk opt-in, vilket betyder att SunPass avgiften läggs på automatiskt, vet ej om eller hur man kan avstå.

Andra hyrbilsfirmor så gör man opt-in vid hyrbilsdisken eller så fort man passerat en tullstation alt och då triggas administrationsavgiften in för hela hyresperioden.
Exakt! Diskussionen gäller väl snarast om man besöker Florida ofta, då kan en egen dosa vara all idé annars kostar det så lite och är mycket bekvämare med hyrbilsföretagens lösningar. Som att betala tusentals kronor för en resa och sen leva på medhavt vatten och knäckebröd för att livsmedel är för dyrt på resmålet :-) Att generellt undvika betalvägar för att spara några kronor ser jag också som tokigt....

Tror inte att Avis ändrat och Budget borde ha samma lösning då de ju är samma koncern. När vi hyrde av Avis senast så var det ingen automatisk "opt in" utan den aktiverades också om man använde den, det fanns dessutom en liten spak på dosan (bild på Avis dosa http://www.floridasidan.se/SunPass_E-Toll_00008.JPG ) så man kunde stänga av den för att inte aktivera den av misstag, t.ex. om man har en egen Sunpass..
Där ska man dock se upp så man inte stänger av dosan och sen ändå kör i kontantlösa filer, då kan det eventuellt bli dyrare i slutändan.....
Min erfarenhet av Budget senast var åxå att man gjorde opt-in i samband med att man använde en toll road men om man nu tittar på SunPass sida så står det för Hertz, Alamo osv:

"Opt-in decision is made when the driver elects to use EXPRESS, SunPass ONLY, E-PASS ONLY or LeeWay ONLY lanes. "

Men för Avis/Budget står det:
"Automatically opted-in"

För Dollar mfl står det:
"Customer must either OPT-IN or DECLINE at time of reservation or at the rental counter."

Så mitt råd är att fråga exakt vad som gäller om man väljer Avis/Budget, kanske det står något tydligare på Avis/Budgets lokala hemsidor.
Ja, förmodligen menar de att den alltid finns där så man behöver inte välja i förväg hos Avis/Budget, lite otydligt uttryckt. Att den numera kostar oavsett om man använder den eller inte är inte troligt.
Det står också mer tydligt på Avis hemsida http://www.avis.com/car-rental/content/display.ac?contentId=etoll-service-US_en-001366
"Avis e-Toll cannot be reserved in advance, but is already installed in many cars. Avis e-Toll is optional and available for a low daily fee plus the cost of tolls."
( Avis/Budgets lösning heter e-Toll, om någon blir förvirrad av de olika begreppen :-)

Fråga är alltid ett bra sätt att få reda på saker, man bör ju försäkra sig om att dosa finns i just den bil man tilldelats då de inte finns i alla bilar.
Du har rätt, läser man på Avis hemsida så är regelverket detsamma som Hertz o co. Lite oklart dock om dom nuförtiden använder dosa eller toll-by-plate, men det spelar väl ingen roll. Som jag förstår det har en dosa högre prioritet när man passerar än vad nummerplåten har, mao har man dosa så reggas den exakt när man passerar och därmed fotas inte nummerplåten bakifrån några meter senare.
Ja dosan prioriteras, just vad jag menade, stänger man av dosan registreras bilen via "Toll by Plate" och man får antagligen betala någon extra avgift för det i.s.f., kan dock inte säga säkert hur det ligger till.
Det är ett par år sen vi hyrde av Avis så jag kan inte heller säga säkert om de kör med dosor fortfarande.
9 maj 2015 06:18
Håller helt med om att "Toll by plate" är bäst. Att vi köpte ett Sunpass denna gången var för att vi kom till Florida mitt i natten, bilen hade vi hämtat ut i New Orleans när vi landat en vecka tidigare. Vi brukar ju alltid flyga direkt till Florida och denna gången så tänkte vi överhuvudtaget inte på tullvägar när vi var i Lousiana och Alabama, det var först när vi började närma oss betalvägarna i Florida som vi kom att tänka på att vi inte kollat med Avis vad som gällde. Orutinerat av oss som är är här frekvent men , jaja! Vi tog det säkra före det osäkra och köpte ett sunpass.

Men vi rekommenderar verkligen toll by plate, vi har inte märkt av att det skulle bli speciellt mycket dyrare.
9 maj 2015 15:00
Tack för era svar! Tack Floridasidan för wikipedialänken! Precis vad jag letade efter.
Vill förtydliga att vi inte alls är ute efter att spara in på några få dollar här och där. Anledningen till att jag startade tråden var att vi undrade huruvida det gick att betala med cash och på så sätt slippa att mecka med Sunpass. Inte pga snålhet utan eftersom jag är nojjig med sånt och ser helst till att betala för mig på plats.
Förra året hade vi möjlighet till toll by plates med Alamo som vi då hyrde av. Då betalade man tullen + ca 4-5 dollar per dag som man använde toll by plates. Vi använde den inte eftersom vi betalade tullarna cash. Kom faktiskt aldrig till någon där man inte kunde betala kontant.
Känns meckigt att greja med en Sunpass, ladda med pengar osv när vi kommer från TX, LA, MS och AL så vi kommer att använda oss av toll by plates om det skulle behövas. Det blir kanske blir någon enstaka dag och då kan det vara värt de extra dollarna till bilfirman tycker jag.

Dalton17, hur var er tripp? Vi kommer också att köra "er" sträcka. Satsar på att ta oss runt på de mindre vägarna, för att få uppleva mer. Har du något att tipsa oss om? Skriver du någon blogg som man kan kika på?
Mvh Vida
16 maj 2015 23:30
Jag förstår inte riktigt den stora frågan gällande vägtull. Många betalar 50-100.000 för en semester i Florida och oroas för vägtullar på några hundralappar. Vi hyrde via rentalcars.com och fick bästa pris via National. Vi körde via Miami-key west-Orlando-Miami ca 170 mil och vi betalade ca 500:- i vägtullar. Hur kan man oroas och vilja köra på icke vägtullar? Vi betalade National via vårt mastercard i efterhand på detta belopp och det var inget problem.
17 maj 2015 12:29
Vill återigen poängtera att vi inte är ute efter att spara några dollar här och där. Vi väljer inte bort tollroads för pengarnas skull. Vi väljer småvägar för upplevelsens skull och när vi kommer till toll roads vill vi om möjligt betala dessa cash. Betalar gärna när vi "bara ska köra" och vill komma fram snabbt!

"Hur kan man oroas och vilja köra på icke vägtullar?" Ja, alla är vi olika och jag tänker inte gå in på detta i detalj. Men för att göra min och familjens semester behagligare ville jag ta reda på var vi kan och inte kan betala cash. Verkar som om det trots allt funkar för det mesta. Det får bli toll by plates på "icke cash-stationer"!
17 maj 2015 14:42
Citerat från Vidakatten:
Vill återigen poängtera att vi inte är ute efter att spara några dollar här och där. Vi väljer inte bort tollroads för pengarnas skull. Vi väljer småvägar för upplevelsens skull och när vi kommer till toll roads vill vi om möjligt betala dessa cash. Betalar gärna när vi "bara ska köra" och vill komma fram snabbt!

"Hur kan man oroas och vilja köra på icke vägtullar?" Ja, alla är vi olika och jag tänker inte gå in på detta i detalj. Men för att göra min och familjens semester behagligare ville jag ta reda på var vi kan och inte kan betala cash. Verkar som om det trots allt funkar för det mesta. Det får bli toll by plates på "icke cash-stationer"!
Vill bara än en gång påpeka att det förmodligen blir (mycket) dyrare om ni bara kör spontant på Toll By Plate någon gång. Det enda vettiga i detta läge är att köra på hyrbilsfirmans lösning, kolla vad som gäller just där ni hyr. Kör ni bara en enda gång på Toll By Plate så får ni som sagt förmodligen en straffavgift, plus avgift för hela hyresperioden. Se till att ni har lösningen i bilen från början så vet ni vad det kostar och ni behöver inte fundera på om ni ska betala kontant eller inte.
18 maj 2015 11:23
Citerat från Valleyman:
>Hur kan man oroas och vilja köra på icke vägtullar?

Jag vet inte om jag tolkar dig fel, men skulle det vara dumt/negativt/galet att köra på icke-tullade vägar?

Jag har kört (fel , suttit med i bilen) på både och, och tycker båda typerna funkar alldeles utmärkt. Det kan ta lite längre på de otullade, men som någon skrev så kan det vara en upplevelse i sig att köra på mindre vägar och inte bara blåsa på på motorvägar utan utsikt.

Däremot håller jag med om mygg och elefanter (som jag kallar kameler). Men det är väl samma penningfråga som att inte kunna använda kort utan istället fundera på hur många tior man kan tjäna på att växla pengar innan avresa.
18 maj 2015 16:19
Jag ser nu att mitt inlägg kunde tolkas som kritik mot det ena eller andra och det var inte meningen, sorry!
Självklart förstår jag dom som inte vill nöta motorväg (betal) timme efter timme och välja alternativa vägar. Min poäng/upplevelse från Florida är att det är ganska lätt hänt att hamna på en betalväg och att många stationer är automatiserade, dvs no cash. Då inträffar det som floridasidan skriver om att man kan få betala mer (straffavgifter) än att lösa det innan för en ganska liten peng. Som sagt, nu körde vi mycket på betalvägar och min känsla var att 90% av alla stationer var toll by plate i dom områden där vi körde. Hoppas jag var lite tydligare denna gång :)