Besöka Kinesiska muren

4 juni 2010 23:08
Visningar: 8202
Jag ska åka till Kina i sommar och kommer då att vara några dagar i Peking. Självklart finns då ett besök vid Kinesiska muren på schemat.

Jag har nu läst en hel del om att den mest lättillgängliga platsen, Badaling, ska var helt nedlusad av turister. Har ni några tips om vilken del av muren som är bäst att besöka. Hur tar man sig dit bäst? Till Badaling ska det ju gå tåg. Jag är inte så intresserad av att bli skjutsad till diverse shoppingställen om jag tar en bussresa. Det är muren jag vill se.

Vi är fyra personer. Är det ett alternativ att boka en egen taxi? Alla tips tas tacksamt emot.
Av Anna__
5 juni 2010 01:19
Jag var där i augusti förra året. På hostel finns olika turer att boka, finns åtminstone 6-7 olika platser på muren att besöka. Om du inte har något emot att vandra några timmar på muren, så kan det vara helt folktomt långa sträckor om du går från Jinshaling till Simatai. Vi var bara två bussar på parkeringen, och under de timmar det tog att vandra spred alla ut sig tillräckligt för att inte se varann hela tiden. Räkna med att jobbiga försäljare följer med dig halva sträckan innan de börjar sitt väl inövade försäljartjat...
Så vitt jag minns åkte vi inte till något annat än just muren, inga shoppingställen, inga andra sevärdheter. En stor del av sträckan är muren inte restaurerad, jag tyckte det var kul, det kändes mer "genuint". Men de höll på för fullt, så det är väl möjligt att en större del är tillrättalagd nu för turister.

Vandringen kan vara lite krävande i strålande sol och värme, i synnerhet som man underskattar lutningen på alla trappor, men det är värt all ansträngning.
5 juni 2010 02:18
Badaling är som du redan vet den mest lättåtkomliga delen av muren, men även den minst exotiska då den är helt nyrenoverad och kommersen är stor. Ett liknande alternativ är Mutianyu som ligger lite längre bort, men inte är så exploaterat, men ganska renoverat. Ännu lite längre bort så finns tex Simatai som även är renoverad, men ännu ett steg mer exotisk, och är mångas favorit.

Vill du vara riktigt exotisk så kan jag rekommendera Jiankou, som är en helt igenväxt och orörd del av muren, men som är ganska svår att hitta. Man få gå en bit genom skogen på branta smala stigar för att komma fram. See:
http://kristeribeijing.blogspot.com/2009/03/great-wall-pa-olika-satt.html

Liksom skribenten ovan nämner så kan jag rekommenderar att göra en "hiking", dvs gå från en "section" till en annan. Det är två områden nära Beijing som är lämpliga för detta. Antingen från Mutianyu till Jiankou, eller från Jinshangling ill Simata. See:
http://kristeribeijing.blogspot.com/2009/09/antligen.html
Jag har inte så negativ bild av de medföljande lokala försäljarna som vanligen följer en vid dessa vandringar. Jag tycker inte de stör, och de servar en med vatten. Underskatta inte att det är fysiskt krävande att göra denna vandring.

Om ni inte ska till just Badaling (som har sitt tåg) så rekommenderar jag att ni tar något färdigt buss-paket som säljs på alla hotell. Var noga med att kolla att det är "no shopping" som gäller. Eftersom ni är 4 personer så kan det bli billigare att ta taxi, men det är ett osäkert projekt om ni ska göra "hiking" och bli upphämtade på en annan plats om ni inte kan kinesiska, vilket jag gissar att ni inte kan. Ska ni och vända på en och samma plats så bör det inte vara några större svårigheter. Be ert hotell hjälpa er med förhandlingen.

Lycka Till!
Mvh/Krister
6 juni 2010 17:42
Tack, vilka jättebra tips! Är det någon mer som har någon information tar jag tacksamt emot allt ni vet.
Av Suan
7 juni 2010 16:33
Jag kan också rekomendera Jinchanling till Simatai. Vi bokade en resa på Guesthouset vi bodde på och då det tog hela dan slapp vi affärsbesök. Visst får man ta i lite i uppförsbackarna men det är inte omöjligt för nån. En liten fingervisning om hur det ser ut och eventuella strapatser kan du se på http://www.reseguiden.se/forum/filmer/the-great-wall-2530
7 juni 2010 23:38
Hoooh, det där såg jobbigt ut! Vilken otroligt fin film.
Av Suan
10 juni 2010 21:10
Kul att du gillade filmen. Jag ser framemot dina bilder från samma ställe det var inte så jobbigt för man kunde ta det ganska lugnt.
11 aug. 2010 00:15
Tack alla som gav mig så fina tips om Kinesiska muren. Vi gjorde en vandring där på midsommaraftonen. Det var helt fantastiskt. Vi valde att gå från Jinshanling till Simatai. Det verkade jobbigt men också bra. Vi ville inte trängas med så mycket folk. Resan dit ordnade vi själva med en taxi. Tyvärr visade det sig att muren närmast Simatai nyligen stängt för renovering. Enligt vad försäljare och andra på platsen sa skulle det vara stängt i tre år. Jag vet inte om det stämmer, men det var i alla fall den uppgiften vi fick.

Så vi fick gå en bit och sedan vända tillbaks till Jinshanling. Lite surt kändes det när vi väl stod där i Jinshanling, men det gjorde inte så mycket. Det var helt fantastiskt ändå. Och vi var nästan ensamma på muren :)

Om det är någon som vill se hur vi hade det har jag gjort en blogg om vandringen
http://www.reseguiden.se/forum/blogg/midsommarafton-pa-kinesiska-muren-11796
18 nov. 2013 07:58
Vandring från Jinshanling till Simatai West kommer att ge dig den klassiska Stor erfarenhet Wall vandring . Om du vill bara se och gå på en del av muren , kan detta lätt göras i Badaling Great Wall eller Mutianyu Great Wall . För människor som är överens om att det handlar om resan snarare än målet , är den avslappnade tempo för Jinshanling till Simatai West hike perfekt .

För dem som vill tillbringa en vandring fylld dag ifrån hustle av traditionella turismen , med koppling till naturen , är detta hike de vill göra . Det är värt varje minut och jag rekommenderar starkt muren en dag hike från Jinshanling till Simatai West för dig .

Vandringen från Jinshanling till Simatai West tar vanligen ca 3 - 5 timmar . Om du är erfarna vandrare bör du inte ha några problem . De snabbaste vandrare på muren erfarenhet är barnen , de är så flexibel och anpassningsbar . De vuxna är långsammare till viss del .... Om du är i en ålder av 50-talet , bättre att göra det i ett lugnt tempo - stanna och vila några gånger på vägen . Den underbara utsikten gör verkligen ditt hårda arbete värt det .

Kolla in det här inlägget för Mor tips: http://www.wildgreatwall.com/how-difficult-is-it-to-do-great-wall-one-day-hike-from-jinshanling-to-simatai-west/