Bergamo och comosjön i april/maj

Av Jr222
27 jan. 2017 10:10
Visningar: 3641
Efter att ha upptäckt syditalien totalt fyra gånger känner vi för att upptäcka norra Italien i slutet av april alt. början av maj. Vi har fått upp ögonen för Comosjön. Det finns flyg till Malpensa och Bergamo, och vi vill ta oss till Bellagio där vi tänk stanna i 3-4 nätter där vi vill vandra en dag.

Om vi utgår från Bergamo som flygplats vill vi stanna där i två nätter för att upptäcka den staden, men det kanske är bättre att spendera fler nätter i Bellagio?

Anledningen till varför vi fastnat för Bellagio är för att det verkar vara mer tillgängligt med fina vandringsleder därifrån? Men Varenna verkar ju också fint.

Vet att det finns en del trådar om Comosjön och vi har båda läst igenom dom och fått mycket tips, men vet att en del av er varit där och skulle vilja få lite tips om hur vi spenderar minst tid på transport så vi får ut mesta möjliga tid av vår minisemester. Våra tankar nu går till att ta tåget till Bellagio, men det verkar vara smidigare att ta tåget till Varenna och sen färjan över till Bellagio?
Av Birgere
27 jan. 2017 10:44
Hyrbil blir effektivast och mest flexibelt
3 nätter i Bellagio räcker
Förbered an plan B (tex outlet shopping eller biltur runt Comosjön alt Maggiore sjön) då det kan vara regnigt den tiden på året.
Har ni dåligt med tid så räcker en kväll och en halvdag i Bergamo om ni flyger dit.
Av Jr222
28 jan. 2017 21:14
Hade varit skönt att slippa bil, men det är ju helt klart set mest effektiva sättet.
Är det smidigt att åka runt Comosjön? Skulle du rekommendera det framför att åka någon annanstans? Outlet lockar inte oss när vi är där några dagar:-) då lockar naturen och kulturen mer. men det är ju inte kul om det regnar såklart.
Av Jr222
28 jan. 2017 21:36
Skulle du förresten rekommendera att man åker i mitten av april eller i maj? Tänker då på vädret..
Av Birgere
29 jan. 2017 11:51
Att köra runt Comosjön går utmärkt, tänk bara på att ta den smala kustvägen på östsidan. Stanna för promenader, espresso, glass, lunch där ni tycker det är mysigt.
April/Maj fungerar lika bra, är du orolig för regn så googla fram klimatet i Como så får du nog mer detaljerat.
Att det regnar är inte bara tråkigt för att man blir blöt, molnen brukar ligga så lågt att man inte ser bergstopparna.
Men låt detta inte stoppa resan, krävs bara lite flexibilitet med dagarna när ni är på plats.
Av Palazzi
30 jan. 2017 12:45
3 dagar räcker utmärkt i Bellagio. Kanske mer än tillräckligt om du frågar mig
(uppväxt i Bergamo).

Det går båt från såväl Lecco (35min från Bergamo) som Varenna. Det första alternativet innebär en mycket trevlig båtfärd...när vädret är bra.

Jag föredrar Bellagio före Varenna varje dag i veckan, trots det att Bellaggio "lider" av massturism. Jag tycker personligen att Varenna är överskattat. Det ser vackert ut när man ser det från sjösidan dock :).

Jag rekommenderar att ni åker direkttåg från Bergamo till Lecco o sen båt (1-2h) till Bellagio. På hemresan tar ni båten 15min över till Varenna och åker tåget tillbaka därifrån (med byte i Lecco).

Vädret är svårkalkulerat i denna del av Italien. Det kan vara 25C o sol i Mars, men även 17C o regn i Maj. Givet är att senare på vårkanten ökar era chanser för värme (underskatta inte betydelsen av solskyddsfaktor på båten).

Om ni är beredda att omfördela resan så skulle jag ta följande: 2d runt Comosjön, 2d i Bergamo o en vid Gardasjön. Ni kommer till t.e.x. Peschiera del Garda på 1h20min med Flixbus (100kr T/R).

Trevlig resa
Av Sejeni
18 feb. 2017 13:02
Vi var vid Comosjön en weekend förra året- fantastiskt vackert! Vi flög till Bergamo och tog sedan tåget till Varenna, vi tyckte det var smidigare än att ha en bil. Vi bodde i Varenna och gjorde sedan dagsturer med båt över sjön till de olika byarna. Vi föredrog att bo i Varenna framför Bellagio, upplevde det som mer prisvärt, mindre och inte lika turistigt. En dag i Bellagio räckte för oss.
Vi tog även båt ner till lite större orten Como, tog ca 1timme och var en fantastiskt vacker båtresa.

Vi funderar nu på att åka söderut i Italien i sommar (ca 4 dagar), så vi tar gärna emot tips från er som varit där! Söker mindre orter och lantlig miljö, gärna med närhet till havet.