Belize/Mexiko vid årsskiftet 19/20

12 juli 2019 12:59 (redigerad)
Visningar: 259
Hej,
Är det någon som varit i Belize nyligen (många trådar jag hittar på forumet har rätt många år på nacken) och har lite färsk info att komma med? Kanske i kombination med Mexiko?

Jag och min sambo är i full färd med att planera vinterresan och är sugna på att kombinera Mexiko och Belize under dryga 3 veckor i dec/jan. Är det rimligt att kombinera lite dessa länder under den tiden? Tanken är i så fall flyga till Cancun och ta buss/båt (alternativt flyg) ner till Belize och sedan ta flyget från Belize till Sverige igen. Hur smidigt är det att ta buss/båt mellan länderna?

Hur är vädret i Belize under denna period - jag läser väldigt olika på många sidor och blir inte riktigt klok. Jag undrar också hur prisläget i Belize ser ut? Många skriver att det är dyrare än Mexiko men det framkommer inte riktigt hur mycket? Vissa skrivet att utlykterna är dyra...men hur dyrt är dyrt ? :P

Alla tips, rekommendationer och varningar tas gladeligen emot :D

Mvh
Emma
Av Jonas73
17 juli 2019 19:00 (redigerad)
Hej Emma,
Det är fullt rimligt att kombinera Mexiko och Belize under 3 veckor. ADO (https://www.ado.com.mx/#/ ) har två dagliga bussar mellan Cancun och Belize City vilket är det smidigaste alternativet. Om dessa är fullbokade finns flera dagliga bussar till gränsstaden Chetumal varifrån det ska finnas en daglig båttaxi till San Pedro och Caye Caulker i Belize. Alternativt finns lokalbussar från Chetumal (ej ADO) som fortsätter in i Belize.

När jag besökte Belize 2017 åkte jag lokalbussar mellan Orange Walk i Belize och Tulum i Mexico.

Det stämmer att Belize är dyrare än grannländerna Mexiko och Guatemala men inte dyrt jämfört med Sverige. Nedan är några exempel. Alla priser avser sommaren 2017 (lågsäsong) och är i amerikanska dollar (USD).

•dagsutflykt till ruinerna i Caracol 105/person
•dagsutflykt till ruinerna i Lamanai 70 /person
•dubbelrum med AC och havsutsikt Caye Caulker 62/natt
•Enkelrum pensionat Belize City 49/natt
•enkelrum med fläkt och delad toalett, Orange Walk 22,50/natt
•öl 0,5 liter 1- 2,50
•club sandwich 7
•American breakfast 7
• dagens lunch + dryck 9
•Coca cola 0,5 liter 1,25
•vatten 0,5 liter 0,5
• huvudrätt, restaurang Caye Caulker 15
•drink, lokal rom, 4
•3 tacos, gatuförsäljare, 2,5

En Belize dollar (BZD) är värd ungefär hälften av en amerikansk dollar. I Belizedollar blir priserna ovan alltså det dubbla. Båda valutorna funkar normalt att betala med.
Hoppas att uppgifterna kan vara av nytta trots att de är lite gamla. För uppdaterade hotellpriser kan du söka på t.ex. Booking.com. Hotellen på Caye Caulker börjar bli fullbokade.

Hälsningar
Jonas
18 juli 2019 10:39
Stort tack för svar! Verkligen uppskattat :D

Resan är faktiskt redan bokad så nu har nedräkningen börjat!