Belgrad-Sarajevo-Kroatien

20 aug. 2016 17:53
Visningar: 720
Någon som har bra restips om jag vill ta mig från Belgrad till Sarajevo och sedan vidare till Kroatien? Funkar tåg eller är flyg det bästa? Någon som gjort resan?
Av Brassen
20 aug. 2016 20:36
Buss funkar nog bäst. (fick ta en taxi sista fyra milen till Dubrovnik )

Lycka till!
21 aug. 2016 16:15
Buss torde vara det snabbaste och enklaste.. Det finns tåg men det blir en rejäl omväg. Gjorde själv en tur nu i Juni (2016) från Split dit jag kom med flyg från Göteborg. Sedan med buss via Mostar och Sarajevo till Belgrad innan jag åkte tillbaka till Split och flyget hem igen

Belgrad
var en MYCKET POSITIV överraskning och något av en bortglömd pärla i Europa. Pärla trots sjavighet, skitighet och slitna byggnader. Vänliga människor vägde upp och som "Svedski" var man mer än välkommen!
21 aug. 2016 16:56
Ja Belgrad har jag velat åka till ett tag. Ungefärlig tid på bussresan? Pratar vi dagar eller? Är ju en bit och osäker på hur vägarna är. Vill gärna stanna till i Mostar och kanske Sarajevo.
21 aug. 2016 17:27
Citerat från Annikaed:
Ja Belgrad har jag velat åka till ett tag. Ungefärlig tid på bussresan? Pratar vi dagar eller? Är ju en bit och osäker på hur vägarna är. Vill gärna stanna till i Mostar och kanske Sarajevo.
Vägarna är vanliga landsvägar vilka kan vara både krokiga och branta. Sträckan mellan Mostar - Sarajevo är både och och dessutom hårt trafikerad. Likaså mellan Sarajevo - Belgrad varför medelhastigheten inte blir mer än 50 - 60 km/h Dock är avstånden inte överdrivet långa varför det inte tar "hela dagar"... Räkna dock med 5-6 timmar mellan exv. Sarajevo - Belgrad. Närmare Belgrad är vägarna bredare rakare landsvägar, pga terrängen . Man kör fort ....