Behöver hjälp/tips för en månad i frankrike

13 juni 2010 20:35
Visningar: 2116
Tjaa!

I juni nästa år så bär det av till franska riviaran i en månad. 2 veckor nere i riviaran och två och en halv veckor resande runt frankrike.
Jag kommer vara på riviaran för att lära mig surfa, jag ska festa och ha kul. hörde av min bror att nice var den bästa staden då stämmer det ?. Samt ska jag utveckla min franska under dom här veckorna)
Jag kmr givetvis inte vara ensam (då blir det ju tråkigt om man är ensam tkr jag iaf =D) Jag ska få med mig en än på detta.

Men den hjälp jag behöver är lite ekonomiskt. Hur dyrt är saker och ting där nere ?
Vilken budget bör jag hålla för 4/½ vecka

även undrar jag vilka sevärdigheter det finns i södra frankrike. Hörde om ett STORT nöjesfält i södra frankrike. Var ligger det och är det värt att kolla in det ?

Fler frågar kmr snart tror jag :)
/Gabbe
Av Mmea
16 juni 2010 22:40
Om du är intresserad av surfing tror jag att du skulle gilla att besöka Biarritz på franska västkustsen. Titta t.ex. på: http://www.surfakademin.se/destinationer/biarritz.aspx

Kan absolut ingenting om surfing, men när vi var i B för många år sedan tittade vi mycket på surfarna. Gillade dessutom staden mycket.

Det är dyrt i Frankrike. Räkna med svenska priser - och kanske lite till, särskilt om du befinner dig vattennära på rivieran.

Du behöver aldrig resa långt för sevärdheter i Frankrike. Det är nog bara en fråga om vad du vill göra och vilken budget du har. Nöjesfälten har jag ingen koll på.
17 juni 2010 15:44
Googlade lite kring detta och hittade denna info: http://www.trivago.co.uk/french-rivieracote-d-azur-37133/attractions/amusement-park/f_271=1
Du kommer att upptäcka att det finns ett 10 tal olika nöjesparker vid/kring Rivieran. Gå in och kika!

Själv ska jag resa Frankrike runt i sommar. Vi börjar med Stena båten från Göteborg till Kiel, kör därifrån till gränsen Normandie/Bretagne i norr, här blir vårt första stopp på 3-5 nätter. Sedan ner mot kusten vid Bordeaux i väster nästa längre stopp här, därefter ner till Cap Agde vid medelhavet och därefter Alsace vid gränsen till Tyskland i öster. Några ytterligare 1 dags stopp blir det utöver ovan nämnda ställen. Kanske något av det vi tittar på/upptäcker kan vara av intresse för dig?

Vi startar vår resa 6/7 och jag kommer att blogga och lägga upp bilder här under resans gång. Du får gå in och kolla ibland på mitt resealbum som jag kommer att lägga upp. Lycka till med din planering!
19 juni 2010 15:22
Hej hej!

Först vill jag tacka för era kommentarer.

Mmea: Det är storstäderna som lockar mig faktiskt =) men om du säger att Biarritz är en plats att besöka om man vill lära sig surfa så är det ju en stad att upptäcka så som många andra städer i frankrike. Tack tack. Den budget jag kmr ha är ca 20 000 kr o det ska täcka mat, boende, reskostnaderna osv Vad jag helst vill göra är att upptäcka landet frankrike inte bara storstäderna utan även småstäder och innlandet :) uppleva/se krigsresterna i norra frankrike från andra och första världskriget. då tar jag gärna emot förslag på att sevärdigheter. har nollkoll på städer med krigshistoria i frankrike nämligen =). jag vill även upptäcka paris och storstäderna vid Rivieran

Leroslover: Tack tack!. Jag tar gärna emot förslag på sevärdigheter absolut att saker och ting som ni ser/upptäcker kan vara ett intresse för mig. jag kmr gladeligen följa eran blogg under sommarn bara jag för en länk till eran blogg.