Båtluff joniska öarna

Av Emlanm
2 feb. 2014 10:24
Visningar: 3914
Hej!

Har tidigare båtluffat i Grekland, Kykladerna. Nu tänkte vi ge oss på joniska öarna 3-4 veckor i aug. Någon som vet om det går båtar från Korfu till någon av de andra öarna t ex kefalonia? Sen hur det är med bussar från Lefkada/lefkas till Aten? Funderar på att flyga till Korfu och hem från Aten eller ska man ta t/r från Aten buss till lefkada och hoppa över Korfu? Öarna vi har tänkt: Korfu (om vi inte flyger till Aten istället), Lefkada, kefalonia och Zakhyntos. Något annat tips på öar? Bra boende? Stränder? Något man måste göra eller besöka? Alla tips tas gladeligen emot :D

/Emelie
Av Oliwia
1 apr. 2014 09:58
Hej!

Har förslag på två öar i Joniska ö-världen. Den första heter Meganissi, den gröna ön ligger öster om Lefkas, bilfärja utgår från byn Nidri. En liten underbar ö. När jag var där bodde jag på hotellet Esperides Resort dyrt men med en fantastisk utsikt. Eventuellt finns det privat boende där. Finns cyklar att hyra. Gällande bad finns det flera stenstränder att välja på. Sevärdhet är havsgrottan Papanikolis, näst största grottan i Grekland. Går utflyktsbåtar dit.

Den andra ön är Ithaka, båt avgår från Kefalonia. Underbart! Kristallklart vatten, går utmärkt att snorkla där. Den finaste stranden är Agios Ioannis, kritvit sand.
Finns bussförbindelse mellan Lefkas och Aten.
Det finns flygplats på Lefkas också den heter Preveza. Går direktflyg från Arlanda Stockholm till bra pris.
Jag bokade biljett via Apollo när jag åkte.

Med vänlig hälsning

Marie
Av Emlanm
13 jan. 2015 16:39
Hej!

Tack för ditt svar och jättebra tips :) Jag har inte sett detta förrän nu. Hur länge var du iväg? Då det inte blev förra sommaren, vi åkte till thailand istället under våren så ska vi köra på det denna sommaren istället. VI ska vara iväg 3,5-4 veckor. Tänkte kanske om man skulle försöka hinna med de 5 olika öarna nedanför Korfu, bland annat de två du skrev om, för båda de lät toppen. Bodde du på Lefkas och kefalonia också? Vi stå mellan joniska öarna och sporaderna denna gången dock. Du har inte varit där? (mamma mia öarna)

Med vänlig hälsning,
Emelie
Citerat från Oliwia:
Hej!

Har förslag på två öar i Joniska ö-världen. Den första heter Meganissi, den gröna ön ligger öster om Lefkas, bilfärja utgår från byn Nidri. En liten underbar ö. När jag var där bodde jag på hotellet Esperides Resort dyrt men med en fantastisk utsikt. Eventuellt finns det privat boende där. Finns cyklar att hyra. Gällande bad finns det flera stenstränder att välja på. Sevärdhet är havsgrottan Papanikolis, näst största grottan i Grekland. Går utflyktsbåtar dit.

Den andra ön är Ithaka, båt avgår från Kefalonia. Underbart! Kristallklart vatten, går utmärkt att snorkla där. Den finaste stranden är Agios Ioannis, kritvit sand.
Finns bussförbindelse mellan Lefkas och Aten.
Det finns flygplats på Lefkas också den heter Preveza. Går direktflyg från Arlanda Stockholm till bra pris.
Jag bokade biljett via Apollo när jag åkte.

Med vänlig hälsning

Marie
13 jan. 2015 18:48
Det är säkert 15 år sedan jag var på Lefkas, men jag minns det som en vacker ö med spektakulära stränder. Vi åkte charter då- flög till Preveza på fastlandet och bodde i Nidri på Lefkas. Vi hyrde moppar och körde över ön till västra sidan där vi besökte flera fantastiska stränder; bla Porto katsiki och Egremeni( massor av trappsteg och ingen bilväg ner till stranden). Minns också att det nära Nidri fanns ett litet vattenfall där vi badade - svalt i värmen.. Hoppas ni får en trevlig resa!
Av Babbo
13 jan. 2015 22:00
Du är inne på rätt spår. Strunta i Korfu om du ska båtluffa mellan dom Joniska öarna. Korfu ligger lite off och har inte så bra förbindelser som dom andra öarna. Jag känner inte till någon färjelinje till Korfu som inte går via fastlandet. Men det finns ett flygbolag som flyger mellan öarna - Sky Express.
http://www.skyexpress.gr/en-us/home.aspx

Jag håller med om Ithaka. Det är en underbar ö. Min favoritort där är Kioni och favoritstranden är Gidaki.
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/gidaki-beach-ithaca-grekland-443560
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/gidaki-beach-ithaca-grekland-433789

På Ithaka kan man hyra en liten eka och se sig om bland små vikar med turkost vatten. På Lefkas gillar jag Vasiliki bäst. Favoritstränder på Lefkas är Agiofili och Egremni. Kefalonia är en lite större ö där jag tycker bäst om den norra lite mer kuperade delen av ön. En liten ö som inte många besöker är Kalamos - där är det väldigt lugnt.
Man ska dock inte resa till Lefkas i augusti om man vill ha lugn och ro och dom vackra stränderna för sig själv ;-). Välj juni eller början på juli.
Av Emlanm
17 jan. 2015 09:43
Tack för ditt svar och tipsen! Låter toppen :)
Citerat från Englisen:
Det är säkert 15 år sedan jag var på Lefkas, men jag minns det som en vacker ö med spektakulära stränder. Vi åkte charter då- flög till Preveza på fastlandet och bodde i Nidri på Lefkas. Vi hyrde moppar och körde över ön till västra sidan där vi besökte flera fantastiska stränder; bla Porto katsiki och Egremeni( massor av trappsteg och ingen bilväg ner till stranden). Minns också att det nära Nidri fanns ett litet vattenfall där vi badade - svalt i värmen.. Hoppas ni får en trevlig resa!
Av Emlanm
17 jan. 2015 09:51
Stort tack för alla tips. Grymt bra! Körde ni en båtluff där? Tog ni Zakynthos då också? Går färjorna bra?
Ja, också hört att där är som mest turister i Augusti så vi tar oss hem i slutet av juli men åker i slutet av juni :) Har du fler tips eller tankar tar jag gärna emot de. All info var super!! Tycker du man ska boka boende hemifrån? Har bara erfarenhet av Kykladerna, och där stod de och "slogs" om en vid hamnen. Hört att det inte är riktigt samma runt de joniska öarna?
Citerat från Babbo:
Du är inne på rätt spår. Strunta i Korfu om du ska båtluffa mellan dom Joniska öarna. Korfu ligger lite off och har inte så bra förbindelser som dom andra öarna. Jag känner inte till någon färjelinje till Korfu som inte går via fastlandet. Men det finns ett flygbolag som flyger mellan öarna - Sky Express.
http://www.skyexpress.gr/en-us/home.aspx

Jag håller med om Ithaka. Det är en underbar ö. Min favoritort där är Kioni och favoritstranden är Gidaki.
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/gidaki-beach-ithaca-grekland-443560
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/gidaki-beach-ithaca-grekland-433789

På Ithaka kan man hyra en liten eka och se sig om bland små vikar med turkost vatten. På Lefkas gillar jag Vasiliki bäst. Favoritstränder på Lefkas är Agiofili och Egremni. Kefalonia är en lite större ö där jag tycker bäst om den norra lite mer kuperade delen av ön. En liten ö som inte många besöker är Kalamos - där är det väldigt lugnt.
Man ska dock inte resa till Lefkas i augusti om man vill ha lugn och ro och dom vackra stränderna för sig själv ;-). Välj juni eller början på juli.
Av Emlanm
17 jan. 2015 09:57
Tog en titt på dina bilder. Lefkas ser underbart ut. Ska man ta lite längre tid där om det finns mycket att se och göra där? Har du tips på bra boende?
Citerat från Babbo:
Du är inne på rätt spår. Strunta i Korfu om du ska båtluffa mellan dom Joniska öarna. Korfu ligger lite off och har inte så bra förbindelser som dom andra öarna. Jag känner inte till någon färjelinje till Korfu som inte går via fastlandet. Men det finns ett flygbolag som flyger mellan öarna - Sky Express.
http://www.skyexpress.gr/en-us/home.aspx

Jag håller med om Ithaka. Det är en underbar ö. Min favoritort där är Kioni och favoritstranden är Gidaki.
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/gidaki-beach-ithaca-grekland-443560
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/gidaki-beach-ithaca-grekland-433789

På Ithaka kan man hyra en liten eka och se sig om bland små vikar med turkost vatten. På Lefkas gillar jag Vasiliki bäst. Favoritstränder på Lefkas är Agiofili och Egremni. Kefalonia är en lite större ö där jag tycker bäst om den norra lite mer kuperade delen av ön. En liten ö som inte många besöker är Kalamos - där är det väldigt lugnt.
Man ska dock inte resa till Lefkas i augusti om man vill ha lugn och ro och dom vackra stränderna för sig själv ;-). Välj juni eller början på juli.
Av Babbo
18 jan. 2015 14:16
Inte direkt båtluffat men besökt Lefkas och Kefalonia flera gånger, Ithaca och Kalamos en gång och rest mellan öarna då och då.

Färjan mellan Lefkas och Kefalonia går ibland via Ithaca. Lite olika rutt olika år.
http://westferry.gr/
http://ionionpelagos.com/

Det står inga "roomsare" på kajen som i Kykladerna så man får leta själv. Jag har aldrig rest i juli så jag vet inte hur det är med tillgången på rum då. Ithaca har inte så mycket boende så där ska du nog förboka i alla fall. Ithaca är den dyraste ön när det gäller boende. Vi hyrde en liten eka i Kioni och det var fantastiskt roligt. Det finns båtuthyrning i Agia Efimia på Kefalonia också.

För att ta sig till stränderna på Lefkas västkust måste ni hyra bil eller moped. Det går ingen buss till dom södra stränderna på västkusten. Om ni bor ett par dagar i Agios Nikitas så kan ni promenera till Milos. Så jag skulle rekommendera att bo i både Vasiliki och Agios Nikitas på Lefkas. I västra delen av Vasiliki kan man vindsurfa men den östra delen är mysigare att bo i. Vi har bott på t.ex. Dimitris studios. (I månadsskiftet juni/juli eller mitten av juli brukar det vara Vasiliki Watersports Festival och då är det fullbokat överallt.)

Vi ska resa en vecka till Assos på Kefalonia i juni :). Tänkte utforska dom lite mindre kända stränderna på den norra delen av ön. Jag älskar dom Joniska öarna men tycker väldigt mycket om Kykladerna också. Dom går inte att jämföra - dom är så olika.
Av Emlanm
20 jan. 2015 10:11
Allt låter riktigt härligt. Underbart med Kefalonia i Juni. Hör gärna av er efter att ni utforskat den ön i juni. Det blir ett av våra stop. Vi har bokat flyg nu 2 juli - 27 juli blir det - SÅ HÄRLIGT. Var har ni bott när ni bott i Agios Nikitas? Har ni testat något mer boende i Vassiliki? Vi kollar för fullt på hotell för tillfället. Vad är det som du inte gillar med Nidri?
Vår plan är att ha bil på 3-4 dagar på ön. Utforska alla fina stränder sen Lefkas stad en kväll.
Tack för riktigt bra tips!!

Har ni varit över på Meganissi? Isåfall dagsutflykt eller stanna någon natt?
Citerat från Babbo:
Inte direkt båtluffat men besökt Lefkas och Kefalonia flera gånger, Ithaca och Kalamos en gång och rest mellan öarna då och då.

Färjan mellan Lefkas och Kefalonia går ibland via Ithaca. Lite olika rutt olika år.
http://westferry.gr/
http://ionionpelagos.com/

Det står inga "roomsare" på kajen som i Kykladerna så man får leta själv. Jag har aldrig rest i juli så jag vet inte hur det är med tillgången på rum då. Ithaca har inte så mycket boende så där ska du nog förboka i alla fall. Ithaca är den dyraste ön när det gäller boende. Vi hyrde en liten eka i Kioni och det var fantastiskt roligt. Det finns båtuthyrning i Agia Efimia på Kefalonia också.

För att ta sig till stränderna på Lefkas västkust måste ni hyra bil eller moped. Det går ingen buss till dom södra stränderna på västkusten. Om ni bor ett par dagar i Agios Nikitas så kan ni promenera till Milos. Så jag skulle rekommendera att bo i både Vasiliki och Agios Nikitas på Lefkas. I västra delen av Vasiliki kan man vindsurfa men den östra delen är mysigare att bo i. Vi har bott på t.ex. Dimitris studios. (I månadsskiftet juni/juli eller mitten av juli brukar det vara Vasiliki Watersports Festival och då är det fullbokat överallt.)

Vi ska resa en vecka till Assos på Kefalonia i juni :). Tänkte utforska dom lite mindre kända stränderna på den norra delen av ön. Jag älskar dom Joniska öarna men tycker väldigt mycket om Kykladerna också. Dom går inte att jämföra - dom är så olika.
Av Jennyho
3 mars 2016 12:43
Hej. Hakar gärna på den här tråden. Jag ska till Korfu för att sjunga i sommar. Min sambo och mina söner ansluter efter några dagar och när konserten är i hamn, tänkte vi båtluffa bland de joniska öarna. Korfu blir då utgångspunkten eftersom det är där som jag ska sjunga med min kör. Konserten är 30 juni, så efter den kan vi ge oss av. Vi tänkte sedan flyga hem runt den 13 juli. Har någon förslag på en bra/lämplig rutt för en familj med två tioåringar? En fundering är att flyga hem från Zakynthos eller Kefalonia, men ingen av oss har båtluffat tidigare och tycker det är lite svårt att förstå hur färjorna faktiskt går - vilka begränsningar som ev. finns vad gäller rutter m.m. Alla tips och ruttidéer mottages tacksamt!
Av Emlanm
13 mars 2016 12:41
Hej Jenny!

Vi åkte aldrig till Korfu då den ön ligger längre ifrån de andra öarna som vi besökte.
Vi valde att ta Lefkas Kefalonia och Parga. Parga ligger på fastlandet.
Kan rekommendera att ta Lefkas och Kefalonia.
Vi hyrde bil på båda öarna och åkte till helt fantastiska stränder. Krävs i princip att man hyr bil på båda öarna. Underlättar en hel del och på det sättet man når de underbara stränderna. Bil var inte dyrt att hyra.
Stränderna är barnvänliga!
Så hade jag varit er hade jag tagit mig till Lefkas efter Korfu, och spenderat några dagar där sen åkt vidare till Kefalonia för några dagar där. Barnen kommer att älska båda öarna, då stränderna är som stora pooler.
Färjan mellan Lefkas och Kefalonia går bra och tar inte alls lång tid. 1 1/2 tim-2 tim.
Vi gjorde faktiskt så att vi tog en utflyktsbåt från Lefkas i Nidri, och hängde på hela vägen till Kefalonia och där hoppade vi av med våra väskor för att ta oss till vårt nya boende. Det kan jag rekommendera att göra.
Båtarna stannar i Fiskardo på Kefalonia och jag rekommenderar er att ta er från Fiskardo till Lassi. Där ni har närheten till bra stränder och även till Argostoli (i Argostoli finner ni bra restauranger och shopping). Då har ni även närheten till flygplatsen när ni ska flyga hemåt!
Vi tog buss från Fiskardo till Argostoli. Vi tyckte taxi var för dyrt den biten, men det kan absolut vara värt det för en familj. Vi var bara två personer!
Om du vill kan du skriva ett meddelande till mig. Så kan jag berätta vilka stränder vi besökte på de två olika öarna och även tips på boende!

Måste bara tillägga att Parga också var helt klockrent. Många mysiga restraunger i hamnen och bra shopping.
Varje morgon kunde man betala 10 euro per person för att åka till Sarakiniko Beach. Helt fantastisk strand och mycket barnvänlig. Bra utbud i de två restaurangerna som finns där. Man kan välja restaurangen nere på stranden eller om man vill ha underbar utsikt över Sarakiniko, tar man sig upp för trappstegen till restaurangen uppe på "klippan".
Testa att googla Sarakiniko Beach Parga.

Det kan också vara ett alternativ att köra den rutten: Korfu - Parga - Lefkas.

Mvh
Emelie
Citerat från Jennyho:
Hej. Hakar gärna på den här tråden. Jag ska till Korfu för att sjunga i sommar. Min sambo och mina söner ansluter efter några dagar och när konserten är i hamn, tänkte vi båtluffa bland de joniska öarna. Korfu blir då utgångspunkten eftersom det är där som jag ska sjunga med min kör. Konserten är 30 juni, så efter den kan vi ge oss av. Vi tänkte sedan flyga hem runt den 13 juli. Har någon förslag på en bra/lämplig rutt för en familj med två tioåringar? En fundering är att flyga hem från Zakynthos eller Kefalonia, men ingen av oss har båtluffat tidigare och tycker det är lite svårt att förstå hur färjorna faktiskt går - vilka begränsningar som ev. finns vad gäller rutter m.m. Alla tips och ruttidéer mottages tacksamt!