Bästa stället i Grekland

Av Johnus
13 maj 2017 16:28
Visningar: 1642
Ska på en veckas semester i juli och har tänkt att åka till Grekland. Någon som har tips på bra hotell eller ö? Vill hitta ett hotell som ligger nära stranden men också promenadavstånd till någon mysig by/stad (ej för mkt party men ändå lite liv).

Har vart på Kreta ett antal gånger samt på Naxos och Zakynthos.
Har tittat lite på Parga, Skiathos, Korfu , Skopelos, Samos, Milos och Kefalonia. Någon som har nåt trevlig att rekommendera, antingen hotell eller ö, och isf vart på ön man ska bo? :)
Av Giggsan
4 juni 2017 22:45
Pythagorion på Samos är en mysig mindre by, kan bo tex vid stranden strax utanför. Samos är min favorit ö, hittills, men har inte bott i själva Pythagorion då vi vill bo mer avsides ;) Men byn är mysig! På ön finns även byn Kokkari som är omtyckt av många.

Eller varför inte bo i Parga stad, eller strax utanför precis vid Valtosstranden? Parga är jättecharmigt, ev mkt turister just i Juli, dock inget vi märkte av mitt i juli på dagsbesök förra sommaren. Kan ju som sagt bo vid Valtos och promenera in till Parga. Men finns även stränder inne i byn.
Av Sierra
6 juni 2017 22:29
Pythagorion på Samos är ett skönt ställe.
Kolla gärna mina 3 resealbum därifrån för bilder och info.
Av Zahide
6 juni 2017 22:44 (redigerad)
Jag instämmer fullt och fast med de tre övriga.

Jag bodde 1-2 km utanför Pythagorion, alldeles bredvid flygplatsen och nära stranden. Hotellet hette Fito Bay. Bra hotell för nio år sedan, vet inte hur det är idag.
Själva Pythagorion var mysigt, charmigt och lugnt. Inget hålligång ställe alltså.
Vill man utforska mer av ön är det lätt att köra runt på egen hand. Missa i så fall inte att åka upp till Manolates, en bergsby där man lämnar bilen på en parkering sen är det bara att vandra runt i den härliga byn, äta något gott och titta på den vackra utsikten.

I Parga bodde vi centralt, även där nära till stranden. Hotellet hette Maistrali och värden var mycket vänlig och hjälpsam.
Jag upplevde att det var mera liv och rörelse i Parga än i Pythagorion, fastän Parga också var rätt lugnt.
Vi åkte på en dagsutflykt till Meteora, mycket sevärt och speciellt!
Jag promenerade också i tidig morgon upp till en liten kyrka. Det var väldigt rofyllt att vandra genom alla olivlundar och se på soluppgången.

Jag har foton från båda resorna ifall du vill gå in och titta :)
Av Johnus
9 juni 2017 15:43
Citerat från Giggsan:
Pythagorion på Samos är en mysig mindre by, kan bo tex vid stranden strax utanför. Samos är min favorit ö, hittills, men har inte bott i själva Pythagorion då vi vill bo mer avsides ;) Men byn är mysig! På ön finns även byn Kokkari som är omtyckt av många.

Eller varför inte bo i Parga stad, eller strax utanför precis vid Valtosstranden? Parga är jättecharmigt, ev mkt turister just i Juli, dock inget vi märkte av mitt i juli på dagsbesök förra sommaren. Kan ju som sagt bo vid Valtos och promenera in till Parga. Men finns även stränder inne i byn.
Tack snälla för ditt svar och alla tips :) Uppskattas!
Mvh
Johanna
Av Johnus
9 juni 2017 15:44
Citerat från Sierra:
Pythagorion på Samos är ett skönt ställe.
Kolla gärna mina 3 resealbum därifrån för bilder och info.
Tack snälla för tipset :)
Av Johnus
9 juni 2017 15:45
Citerat från Zahide:
Jag instämmer fullt och fast med de tre övriga.

Jag bodde 1-2 km utanför Pythagorion, alldeles bredvid flygplatsen och nära stranden. Hotellet hette Fito Bay. Bra hotell för nio år sedan, vet inte hur det är idag.
Själva Pythagorion var mysigt, charmigt och lugnt. Inget hålligång ställe alltså.
Vill man utforska mer av ön är det lätt att köra runt på egen hand. Missa i så fall inte att åka upp till Manolates, en bergsby där man lämnar bilen på en parkering sen är det bara att vandra runt i den härliga byn, äta något gott och titta på den vackra utsikten.

I Parga bodde vi centralt, även där nära till stranden. Hotellet hette Maistrali och värden var mycket vänlig och hjälpsam.
Jag upplevde att det var mera liv och rörelse i Parga än i Pythagorion, fastän Parga också var rätt lugnt.
Vi åkte på en dagsutflykt till Meteora, mycket sevärt och speciellt!
Jag promenerade också i tidig morgon upp till en liten kyrka. Det var väldigt rofyllt att vandra genom alla olivlundar och se på soluppgången.

Jag har foton från båda resorna ifall du vill gå in och titta :)
Tack så mycket för ditt svar och tips :) Jättesnällt att du delar med dig :)
Av Zahide
10 juni 2017 21:18
Citerat från Johnus:
Citerat från Zahide:
Jag instämmer fullt och fast med de tre övriga.

Jag bodde 1-2 km utanför Pythagorion, alldeles bredvid flygplatsen och nära stranden. Hotellet hette Fito Bay. Bra hotell för nio år sedan, vet inte hur det är idag.
Själva Pythagorion var mysigt, charmigt och lugnt. Inget hålligång ställe alltså.
Vill man utforska mer av ön är det lätt att köra runt på egen hand. Missa i så fall inte att åka upp till Manolates, en bergsby där man lämnar bilen på en parkering sen är det bara att vandra runt i den härliga byn, äta något gott och titta på den vackra utsikten.

I Parga bodde vi centralt, även där nära till stranden. Hotellet hette Maistrali och värden var mycket vänlig och hjälpsam.
Jag upplevde att det var mera liv och rörelse i Parga än i Pythagorion, fastän Parga också var rätt lugnt.
Vi åkte på en dagsutflykt till Meteora, mycket sevärt och speciellt!
Jag promenerade också i tidig morgon upp till en liten kyrka. Det var väldigt rofyllt att vandra genom alla olivlundar och se på soluppgången.

Jag har foton från båda resorna ifall du vill gå in och titta :)
Tack så mycket för ditt svar och tips :) Jättesnällt att du delar med dig :)
Måste bara uppdatera lite här nu. Ser att hotellet i Pythagorion har ändrat namn och heter Fito Aqua Bleu Resort nuförtiden :)