Bästa resmålet i Grekland?

Av Jb91
14 jan. 2017 18:45
Visningar: 3432
Hej! Vi är två par som ska åka till Grekland i maj/juni. Vi har svårt att bestämma oss vilket resmål vi ska välja. Kom gärna med era bästa Grekland resor! :-) Och gärna vilket område i vilken stad/by/ö vi ska åka till! :-)
Av Giggsan
29 jan. 2017 00:45
Oj vad svårt beror på vad ni söker! 😃

Min favorit är Samos! Lätt ö att köra på och upptäcka! Vackert o mycket att se.
Vi bodde i votsalakia som har lång fin strand kantad av små tavernor och hotell. Lugnt!
Vill ni bo med mer bykänsla m tex gränder och mer folk så finns tex fina pyhagorion.

Men hela Samos kändes lugnt i ingen partyö om ni söker det 😉
Av Jb91
29 jan. 2017 01:30
Tack för svar! 😊 Samos har ja hört mycket bra om! Är de någon mer ö i Grekland du besökt som du tycker om? 😊
Av Jerryp
5 feb. 2017 11:05
Vill ni undvika turistfällorna och verkligen uppleva sol och bad i Grekland så ska ni till halvön Chalkidiki/halkidiki. Formen på halvön utgörs av tre "fötter", som man kallar dem i Grekland, se gärna karta. De tre "fötterna" kallas Kassandra, Sithonia och Athos. Där finns många byar längst kusten som värt ett besök och varje by har sin unika upplevelse av sol, bad, mat och Historia. Platser jag rekommenderar är, Kalithea, Pefkochori, sani och affitos på Kassandra. På Sithonia rekomenderar jag Neos Marmaras, Sarti, och campingplatsen "armenistis". Googla runt lite så får ni själva skaffa er en uppfattning. Har ni frågor kan ni skicka ett PM.

Jerry
Citerat från Jb91:
Hej! Vi är två par som ska åka till Grekland i maj/juni. Vi har svårt att bestämma oss vilket resmål vi ska välja. Kom gärna med era bästa Grekland resor! :-) Och gärna vilket område i vilken stad/by/ö vi ska åka till! :-)
Av Zahide
5 feb. 2017 16:03
Kan bara hålla med om att Samos är mysigt. Skulle rekommendera att bo i Pythagorion ifall ni åker dit. Även om Pythagorion är den mest turistiska platsen på ön (i mitt tycke) är det ändå ett lugnt ställe.
Jag gillade också Parga skarpt. Det ligger ju på fastlandet så då har man ju den fördelen att man kan se lite mer av själva Grekland om man så vill. Vi åkte på en bussutflykt till Meteora, verkligen sevärt!
Av Avanzaj
27 feb. 2017 14:25 (redigerad)
Karpathos rekommenderas varmt om ni är ute efter extremt fina stränder och mycket möjligheter för att ta sig runt via moped/bil, lugn och fin ö med massor av härliga stränder att utforska samt mysig stad med lagom utbud av restauranger och barer (Inget partyställe). Ett plus är att det finns en flygplats på ön och sedan tar det bara ca 15min till staden via taxi/transfer.