Bästa flygbolag i världen...

Av Zorrito
18 mars 2008 14:29
Visningar: 7398
Hej!
Under alla mina 18 år i Sverige har jag varit på besök hemma i Mexiko 29 gånger.
Jag har haft möjlighet att flyga med många flygbolag och uppleva deras service.
Jag uppskattar bra service speciellt vid långa resor eftersom jag alltid tycker att det är lika jobbigt varenda gång.
Service på europeiska bolag har varit överlag bättre än amerikanska.
Maten är också ganska viktig, den kan vara vidrig ibland och den är sällan bra.
Benutrymme är en klassiker!
En anan viktig punkt för mig är underhållning. Möjlighet att välja olika filmer, spel, musik, etc.
Gratisdrinkar ingår alltid hos europeiska bolag :-)
Mitt favoritbolag är KLM. Det uppfyller bäst mina kriterier.
Men priset brukar vara avgörande. Skillnaderna kan vara ganska stora.
Konkurrenterna Lufthansa, British, SAS och Air France är inte långt ifrån.
Continental och American Airlines väljer jag som sista resurs. De vill nämligen ta extra betalt för allt och har extrema kontroller vid flygplatserna.

-Vad har ni för favoriter och på vilka kriterier?
Av Ronnyk
18 mars 2008 14:38
Håller med, KLM är riktigt bra, och cathay pacific kan jag lägga till på min lista över bra flygbolag,åkte med dom senast till asieni jan,har nu förmånen att åka med KLM som har börjat flyga från Linköping, det bästa som har hänt den här staden på länge , bor två kilometer från flygplatsen så det blir att lyfta där ifrån nästa gång
18 mars 2008 14:47
Thai och Cathay anser jag av erfarenhet att de är de bästa jag rest med så de kan jag verkligen rekommendera
Av Veiken
18 mars 2008 14:51
Instämmer om KLM och Thai. Continental Airlines som vi flög med i januari kommer jag att undvika om jag kan, men upplevelserna är viktigare, så om jag måste....
Av Mpc
18 mars 2008 15:09
flygbolar i asien thai o cathay ari malaysia ari

europeiska bolag sas lufthansa o british air o sist klm
Dessa bolag gillar jag för dom har mycket hög standar på flygplanen o service
18 mars 2008 15:11
KLM ligger mej som en varm mysig filt runt hjärtat!
Vi åkte ner till Dubai -90 och när vi skulle hemåt gick ju självklart planet sönder i Amst...vad annars?!
KLM löste detta genom att fixa in oss på en annan flight, om än en cityhopper(typ flygande stadsbuss med ett flertal stopp), men kompade även detta med att inte bara bjucka på hemresan utan dom stod för nerresan oxå!!!
Synd bara att vi redan hade allt pröjsat av FN...
Så som svar på frågan måste jag säga att KLM rockar hårdast!
/Putte
Av Pogge
18 mars 2008 18:44
Hej. Jag flög med Gulf airlines till Nepal för nån månad sen.
Dom gillade jag väldigt mycket. Dom frågade om man ville ha mer mat osv. väldigt trevlig personal och avslappnad stämnng på nått sätt.
Inte vet jag men det beror säkert också på om flygvärdinnorna man har är på bra humör eller inte...

Ha de bra
Johan
19 mars 2008 11:55
Hej, tycker faktiskt att SAS är helt suveräna och proffsiga. Thai är bra i Asien men varför har de satt sina äldsta, skruttigaste plan på Scandinavien-rutterna!? Har också bra erfarenhet av både Air France och BA på långrutter, dock kan man skippa Air France till och från Sverige.....
Av Curly
19 mars 2008 12:02
Jag gillar KLM bäst! Flög med Air New Zeeland en gång och de var fantastiska!
Av Veiken
24 mars 2008 21:13
Ha, ha den är roolig!!!! Stackars KLM :)
Av Mpc
24 mars 2008 21:18
Citerat från mpc:
flygbolar i asien thai o cathay ari malaysia ari

europeiska bolag sas lufthansa o british air o sist klm
det är där för klm kommer sist *S*
Av Peter62
25 mars 2008 08:57
Om man får säga sin mening, så kan jag jämföra på utrikesresor,reguljärt...så har jag flugit med SAS och Lufthansa.
men tycker att SAS ligger hästlängder efter i service -hänseende. Jag fick känsla av at t kabinpersonalen tyckte det var jobbigt att man flög med dem. (fast de kanske hade en dålig dag??? vad vet jag,men det ska inte gå ut över passageraren)

Lufthansa´s personal var tvärtemot :)..De tog mycket väl hand om en...så Jag gillar Lufthansa..

Tack för ordet..

Mvh Peter
25 mars 2008 10:27
Mitt intryck av SAS kabinpersonal är att dom har karriären/lusten/motivationen/gnistan bakom sej. Har ifs bara flugit nåt 10-tal gånger med dom, men genomgående verkar dom ganska blasé och som ovan nämnt, dom verkar tycka att det är jobbigt att man reser med just dom. Nämnas bör att det självklart inte gäller alla, men en liiiten röd tråd är det allt.

Flög till Tunisien med NouvelAir. Deras cabincrew försökte sno växelpengar av oss genom att "glömma" lämna tillbaka dom. De pengar det gällde(ett par hundra SEK) lirkade hon, efter mycket arga om och men, fram ur någon gömd ficka i kjolen. Om hon nu "glömde" ge tillbaka dom borde dom inte ha legat i växelkassan då?
Till slut lyckades dom iaf sno ett handbagage av en gubbe. Vi såg när dom gjorde det, och sa till gubben men dom blånekade iaf. Gubben fick till slut tag på nån walkie-talkielirare som jobbade på flygplatsen och vips var väskan framme. Som av en händelse låg den, precis som vi sagt till gubben, framme i cabincrews egna skåp.... hur det kan bli.

Behöver det tilläggas att servicen(bristen på den...) efter de "glömda" pengarna gick ner på noll...

Summa summarum: Framtiden får klara sej utan mitt resande med NouvelAir!
/Putte
Av Peter62
25 mars 2008 21:09
Ja,det ska oxå sägas att det gäller ju inte alla SAS-personal,men det är en hel del av den varan..i SAS

//Peter
Av Missx
25 mars 2008 22:22
De enda långresor jag gjort är till USA. Tycker KLM kändes väldigt bra. Fräscht o man fick mkt mat o tilltugg ofta :) Sånt är viktigt för mig som behöver äta lite men ofta för att inte må illa o bli snurrig.
Åkte SAS till LA en gång, det var inte kul alls, alldeles för lite mat, kändes som att jag skulle svälta ihjäl innan vi var framme.
Numera vill jag inte åka SAS alls för jag tycker det är alltid de som står för alla "incidenter" man läser om i tidningarna. Landningshjul som inte fälls ut, nödlandningar, rök i kabinen o gud vet allt.

Inom Europa på flygtid med ett par timmar har jag inte så stora krav, ser det bara som en transportsträcka ungefär som en buss.
Av Gatito
26 mars 2008 23:17
Reste nyligen med Air France från New York, och blev mycket positivt överraskad efter American Airlines njugghet.
27 mars 2008 03:09
Har väl litet svårt att nämna någon given favorit när det gäller flygbolag de flesta flygningar har trots allt varit ganska bra men en arrangör som brukar få mycket skit både vad gäller enbart flygresor och även kompletta charterresor så är det Apollo men det komiska är att några av mina absolut bästa flygresor har jag nog haft med just Novair som deras flygbolag heter men det är ju svårt att säga att de därför skulle vara det bästa bolaget men jag har faktiskt tyckt att de varit verkligt trevliga att ha att göra med på de flygningar jag gjort med dom dessutom tycker jag deras flygmat är riktigt bra, medans andra påstått raka motsatsen vad gäller deras service så det bevisar väl bara det faktum att ett flygbolag inte är bättre än den personal och den inställning de har på just den rutten man befinner sig på för stunden så att säga, det räcker ju i princip att personalen har en dålig dag så kan ju den resan vara förstörd. om ni förstår vad jag menar.

Däremot så kan jag instämma i det som Billy basket skrev att tunisiska Nouvellair var rena katasrofen vad det gäller service och kvalitet.

personalen pratade obegriplig engelska eller vad det var för språk de använde sig av på det här bolagets flygningar och planet var som hämtat ur en skämtfilm typ titta vi flyger eller nåt sånt,
min sittdyna satt loss så jag halkade ner på golvet om jag lossade bältet,ryggstödet saknade spärr så om jag lutatde mig mot det så brakade det bakåt så jag nästan hamnade i knät på bakomvarande passagerare, toaletterna var ur funktion men det spelade ingen större roll för dessa ockuperade personalen för att ha som rökrum så de kom ju till användning ivarje fall.

jag kan väl inte påstå att flygmat generellt brukar vara några kulinariska läckerheter men maken till dålig flygmat får man leta efter jag brukar inte direkt beskyllas för att vara kräsen av mig och skulle inte maten falla en på läppen så brukar ju alltid deserten eller kaffet och kakan slinka ner men krubbet de hade på den flygningen krävde minst en taskig uppväxt med många nödår för att uppskattas och inte ens en veckas halvsvält efter den otroligt kassa och smaklösaTunisika turistfödan kunde förmå oss att klämma ner bukfyllan så det blev fem timmar längre fasta på den resan innan vi hungriga ,omtumlade och allt annat än lyckliga (utom möjligen för att vi överlevt färden då förståss) kunde lämna planet sedan personalen efter en skumpig landning och tio bedrövelser senare lyckats få upp flygplansdörren och släppa ut de missnöjda flygresenärerna.

För övrigt kan jag nog även tyvärr för SAS del instämma i att nog SAS flygningarna också tillhör de sämre vad det gäller klass på framför allt flygplanen som ofta saknat allt vad förströelse heter och sen ser personalen inte allt för possitiva och glada ut heller men det kanske beror på att de lever i ovisshet om det får landa med eller utan landningsställ med dashplanens felstatistik i åtanke så att säga.

Fan vad typiskt svenskt det blev igen det negativa i texten blev dubbelt så långt som det possitiva Ha!Ha!
ha det bra mvh. Bosse.
27 mars 2008 11:04
"beror på att de lever i ovisshet om det får landa med eller utan landningsställ med dashplanens felstatistik i åtanke så att säga. "
HA HA HA HA!!!! Nu klarnar allt!.
@Lap.. Jo, maten(?) var exakt som du beskrev den och mitt säte var paj i tilten. Det gick inte att spärra i lutat läge, utan det blev att halvstå hela resan.. Hoolabaloo å tjo å tjim!

Dessutom...jo det kommer mer.. så hämtade dom från Arlanda först. Sen ner till Landvetter för mera påfyllning. Arlanda gick hyggligt smidigt men nere på Landvetter fick vi först veta att vi skulle sitta kvar medans gbgfolket bordade, sen skulle visst alla kliva av för att dom skulle städa skutan. Sen ropade dom i högtalaren att vi skulle "remain in your seats", varefter dom öppnade dörrarna och började lotsa av allt folk... Utanför stog en buss som körde oss runt första hörn, ca 40 meter bort... Kan inte varit bussfärd av säkerhetsskäl, då det fanns en av en rabatt separarerad gång hela vägen. Där fick vi vänta i 2 timmar medans dom skyfflade ombord Landvetterresenärerna(trodde vi). Där stod vi (det fanns väl 20 sittplatser)nlåsta och med vad som kändes som utan ventlation. Efter 1 timmes dödtid studsade de flesta ungar omkring på 1 dryg meters höjd i 200 km/h.
Sen när vi väl var ombord var visst planet törstigt och behövdes således tanka. Sagt och gjort. Tank tank. Vår "slot" flög all världens väg, så vi fick ställa oss i kö i några timmar. Plötsligt började dom värma kärran för avfärd....men högtalaren meddelade att vi missat luckan och fick vänta, med lite otur "ett par timmar till", varefter vi taxade iväg och lyfte... Väl nere(jo, vi kom ner!) snackade vi med ett par från Mölndal och dom hade väntat lika länge på att VI skulle borda!... Tilläggas bör väl att alla gick ombord samtidigt.. och att vi under hela nerresan endast fick info via högtalaren för crewet visste nada + att deras engelska nog hade uppfunnits av dom själva.
Resan ner var bara början på vad shiit som komma skulle.....Men det är en annan trääääli historia.

Over 'n out/
Putte
Av Amerita
27 mars 2008 11:44
SAS, BA och Air France är ju toppen! Med vissa bottennapp emellanåt. Har flugit Thai för massa år sen och då var du alldeles utmärkta. Vad som däremot inte var så upphetsande var ett inrikes flyg i Pakistan, Boja eller nåt sånt hette dom då iaf.
Med det var ju inte bara flygresan som var galen utan hela proceduren innan. Tre kontroller fick man gå igenom, en vanlig båge med röntgen fö väska mm, sen en kroppsvisitation in på bara skinnet! Kvinnorna fick genomsökas bakom ett skynke av en liten kvinna med plasthandskar! Sedan en båge till men även en sån pinne som dom drog överallt och ingenstans!
Männen skjutsades först med buss till flygplanet, efter en timme kom bussen tillbaka och hämtade kvinnor och barn. Väl inne i planet fanns två väldigt unga flygvärdinnor som skrämda tog emot passagerarna och visade oss våra platser. Sätena satt i vissa fall inte fast i golvet utan kunde lätt flyttas, dynor var lösa och även vissa armstöd saknades. Två av dörrarna var tejpade med gaffatejp, sån silvertejp. Om det var för att de var dragiga eller trasiga eller vad vet jag inte.
Beräknad flygtid ca en timme. Flygvärdinnorna började servera läsk varpå en massa luftgropar fick planet att hoppa rejält och flickorna lämnade vagn och allt i mittgången och sprang skrikande till sina sittplatser. Inget hände visserligen, men tjejerna satt kvar under resten av flygturen. Självklart så rökte varenda kotte inne i planet! Det gjorde dom iofs hela vägen från Köpenhamn till Lahore i Pakistan oxå men PAN, Pakistan Airlines...
Lite galet var det med Vietnam Airlines oxå. Där hoppade folk upp och plockade ihop sina saker under nedgång och landning...

/amerita
27 mars 2008 12:19
Ha! ha! Billy!!! jag glömde bort att nämna precis det du beskriver angående mellanlandningen på landvetter där drog bromsarna så snett så vi fick nyttja hela landningsbanans längd för att få stopp och jag är trots allt utbildad mek. så jag tror nog att jag kan avgöra om något är fel och det vara det garanterat på den här kärran, så där blev vi satta i en alldeles skittråkig och trång transithall under två timmar precis som du beskrev under tiden de "städade" planet som det hette officiellt. verkligt märkligt att de drog iväg kärran till en hangar för att "städa" de kanske hade en väldigt stor dammsugare???

Nog om nouvellair och deras flygflotta det börjar ju låta litet av sm i flygskräck det här, men jag kan väl summera att det inte var en av våra bättre resor eller flygningar Ha! Ha!!!
ha det bra Bosse.
27 mars 2008 14:10
"Nog om nouvellair och deras flygflotta det börjar ju låta litet av sm i flygskräck det här, men jag kan väl summera att det inte var en av våra bättre resor eller flygningar Ha! Ha!!! "

Nånting i den stilen va!?..he he

Nej, jag håller med dej. Nog om NouvelAir... Annars knackar väl deras "lagvrängare" på hemma snart... ;-)

/Putte
Av Pelle77
28 mars 2008 18:16
Jag har alltid hållit Thai som ett av de bästa flygbolagen, men måste nog omvärdera detta efter senaste flygningen till Bangkok. På hemvägen, när man satt o tittade i menyn och hade bestämt sig för vilken rätt vi skulle äta, så visade det sig att denna var slut. Såvärst många alternativ kunde inte den stressade stewarden presentera. Alternativet som fanns, vilket lät bra, var en köttbit som skulle fiskas upp från business class. Denna var så "rare" att blodet sipprade ut så fort man satte gaffeln i den. Personalen var dessutom snorkig, vilket förvånade eftersom detta är ett av Thais styrkor annars (trevlig personal).
Kärrorna som går till Arlanda o Köpenhamn är de äldsta, och tittar man på stolarna så ser man att mycket är lappat o lagat med häftpistol ser det ut som (tygklädseln). och att inte ha någon underhållning i stolsitsen är ett stort minus. Tittar man på lite statistik så är Thai (eller har varit), väldigt sena med långa förseningar ffa från Bkk till Stockholm. Har man oturen att få fönsterplats och behöver gå ut till toaletten måste hela stolsraden resa sig då man annrs måste klättra över de andras ben. Lite chartertrångt. Nog om detta. Det bästa flygbolaget jag flygit med är överlägset Quantas. Trevlig personal och bra underhållning i superfräscha plan. Alla passagerare får ett litet startkit med frukt, vatten, snacks etc vid start vilket underlättar o snabbar på de ggr man vill önska något från personalen. Väldigt bra benutrymme då det plan vi flugit med inte tryckt in så många stolar i sina 747:or. Behöver man sedan något kan man fritt hämta detta själv. BA är snäppet under, främst gällande planens fräschhet, men väldigt bra service och i övrigt klanderfritt. Topnotch service rakt igenom och ska man till Aus/NZ är Quantas, och även Air New Zealand några av världens bästa bolag enligt mig!
Av Kewan
1 juni 2008 00:04
Har flygit många europeiska chaterbolag som håller ungefär samma standard. Men det bästa flygbolaget jag flyget med är singapore airlines till singapore
Av Lucas2-
1 juni 2008 00:36
Den bästa flygning jag gjort var nog med El Al, men det var en specialflygning och skall därför inte jämföras. När det gäller reguljär trafik väljer jag Finnair om möjlighet finns. Detta i hård konkurrens med KLM. Ser man åt andra hållet har jag lovat mig själv att aldrig mer flyga med Spanair och TAP ligger mycket nära den gränsen. Ibland går det inte att undvika de amerikanska bolagen, men de är sista alternativ på grund av låg standard i varje serviceaspekt. Skall man resa långt är förtäring och personalens uppträdande det som är viktigast för mig.
Av Kerstin
1 juni 2008 01:39
Håller med dig om att KLM är bra . // Kerstin
Av Kerstin
1 juni 2008 01:40
Håller med om att KLM är bra . // Kerstin
Av Cechol
1 juni 2008 20:41
Jag gillar faktiskt SAS, även om jag säkert inte får medhåll av så många. Men de har bra plan, känns säkra och enligt mina erfarenheter trevlig och bra personal. Jag gillar också Malaysian Airlines och Air France.
Av Zentra
1 juni 2008 21:57
Tycker Austria Airlines och Lauda Air är riktigt bra bolag både för deras magnifika flygmaskiner och kabin personalen är så jordnära.
El Al Airlines är också ett riktigt topp bolag.
2 juni 2008 00:25
Favoriter: Kingfisher i Asien, Canadian Airlines i Nordamerika, KLM i Europa, Egypt Air i Afrika. Måste även berömma Finnair, IndiGo, Sri Lankan Airlines och säkert några till.
Mvh Eva
Av Charina
2 juni 2008 18:26
Någon här som flugit med Turkish Airlines?
Av Lucas2-
2 juni 2008 19:33
Citerat från charina:
Någon här som flugit med Turkish Airlines?
Ja, men det var ett tag sedan.
Av Mape
2 juni 2008 21:05
Håller med resoholic och pelle77 om Thaiair varför har de så skruttiga plan från Sverige de är klart överreklamerade,blev väldigt besviken på thaiair sist stressad personal,maten var slut,trasiga säten m.m. Har flygit med dem alla till Asien och även Air France kan slänga sej i väggen,Finnair är suveränt,det blir nog en 4gång med dem nu i september.Tycker nog annars de är likvärdiga,alla flygbolag till Bangkok
och vi från Göteborg får ju alltid ta en mellanlandning,även med SAS.
3 juni 2008 12:10
Jag flög med Delta airlines från paris till Atlanta. MYCKET NÖJD! sköna säten, varsin egen tv skärm med måååånga filmer,spel, allt man kan tänka sig. en långflygning har aldrig gått så snabbt någonsin!!!!

Flög med KLM från Amsterdam till Mexico City en gång och det tyckte jag mycket om också! bra service! mycket mat vilken tid som hellst. dock ingen egen tv skärm.. och priset på KLM biljetter brukar vara dyra tyvärr!

tack för mig hej
Av Orjan
3 juni 2008 19:37
Hej, KLM gillar jag inte alls vi var tre st. som flög från Portugal skickade med ömtåligt gods "vin". När vi kom hem fattades det ett par lådor och av det vi fick hem var dom flesta trasiga,vi fick ej ersättning.
Nästa gång vi flög med dom kom bagaget hem efter en vecka blött och mögligt,ingen ersättning där heller .Jag säger bara skitbolag.
Av Lucas2-
3 juni 2008 19:43
Citerat från charina:
Utveckla det gärna.
Det var en tjänsteresa för ca 20 år sedan och jag reste då i första klass och jag tror inte att mina intryck från den resa har relevans på dagens förhållanden, men är det något speciellt du vill veta får du gärna återkomma.