Bangkoks flygplats nattetid

Av Ansikos
26 okt. 2013 22:30
Visningar: 1121
Hej,
Åker till Thailand den 24december med min syster.
Om man kommer till Bangkok vid midnatt, vad rekommenderar ni erfarna oss att göra? Är det en bra idé att försöka ta sig in till stan och hitta ett hotell, eller ska man stanna kvar vid flygplatsen och ta in på hotell där över natten?!

Tack på förhand :D
Av Sierra
26 okt. 2013 22:56
Skall du fortsätt med flyg någonstans nästa dag kan det vara lämpligt att stanna på flygplatsen. Annars åk in till sta´n.
Av Ansikos
26 okt. 2013 23:04
vi kommer stanna några dagar i bangkok, så undrar hur kommunikationerna ser ut under nattetid :)
Av Sierra
26 okt. 2013 23:27
Vad jag vet så går inte snabbtåget mellan 00.00 - 06.00.
Åk taxi!
Av Pelle77
27 okt. 2013 09:35
Ja ta taxi. Kostar 300-400 baht ink vägtullar och är det klart smidigaste sättet att ta sig in till stan. Se till att chaffissen slåtår på taxametern bara, de är ofta "broken sir" och då är det bara att byta bil. Heter "meter na krap" på thai.
Av Annl
2 nov. 2013 14:35
Fast vi lärde oss att det var bättre att åka utan taxameter - när de körde på den så gjorde de alltid sådana gräsliga långa omvägar och en chaufför sa rent ut till oss att det var bättre att göra upp ett pris och så kunde han köra direkt dit vi ville medan han var tvungen att köra omvägar om det skulle åkas på taxameter.

Och det är ju så billigt och då det ju vara värt att komma fram snabbt tänker jag.

Och svar på din fråga Ansikos; om ni ska stanna i Bangkok så hade jag åkt in till stan till det hotellet som ni tänkt att bo på under vistelsen där.

Ett bra transporttips är ju då att be hotellet ordna med transport från flygplatsen - då kör de direkt och man behöver inte hålla på att förhandla, något som kanske inte är så dumt efter att ni rest långt, kommer fram sent och bara vill få komma till en säng.
Citerat från Pelle77:
Ja ta taxi. Kostar 300-400 baht ink vägtullar och är det klart smidigaste sättet att ta sig in till stan. Se till att chaffissen slåtår på taxametern bara, de är ofta "broken sir" och då är det bara att byta bil. Heter "meter na krap" på thai.
Av Hille2
2 nov. 2013 14:46
Jag tycker inte att det brukar vara något större problem att få en taxi som kör med taxameter och som inte kör runt en massa extrasvängar. Även om det har hänt nån enstaka gång att de försökt. Men får man ett bra fast pris (max 250B) så är ju det ok också. Tänk på att göra klart i förväg vem som betalar tullavgifterna.
Det största problemet, som jag ser det, med taxi är att de kör så fruktansvärt fort och tar en massa onödiga risker. Men det kan man ju inte göra så mycket åt.
Att boka hämtning via hotellet brukar ofta vara 2-4 gånger dyrare men det handlar förstås inte om så mycket i svenska kronor och känner man sig osäker så är det bästa sättet eftersom man inte behöver tänka överhuvudtaget då. Och det kan vara skönt efter en lång flygresa.
Av Annl
2 nov. 2013 14:58
För oss var det inte fråga om någon enstaka gång utan regelmässigt långa omvägar för det fallet att man inte gjort upp om priset innan och körde på taxameter. Och med tanke på hur trafiken ser ut i Bangkok med alla köer så vill man ju komma fram så fort som möjligt.
Citerat från Hille2:
Jag tycker inte att det brukar vara något större problem att få en taxi som kör med taxameter och som inte kör runt en massa extrasvängar. Även om det har hänt nån enstaka gång att de försökt. Men får man ett bra fast pris (max 250B) så är ju det ok också. Tänk på att göra klart i förväg vem som betalar tullavgifterna.
Det största problemet, som jag ser det, med taxi är att de kör så fruktansvärt fort och tar en massa onödiga risker. Men det kan man ju inte göra så mycket åt.
Att boka hämtning via hotellet brukar ofta vara 2-4 gånger dyrare men det handlar förstås inte om så mycket i svenska kronor och känner man sig osäker så är det bästa sättet eftersom man inte behöver tänka överhuvudtaget då. Och det kan vara skönt efter en lång flygresa.
Av Hille2
2 nov. 2013 15:33
Jag vet inte vad du har för erfarenhet av Bangkok. Själv har jag besökt staden minst en gång om året de senaste 20 åren och tycker inte att det är något jätteproblem med taxiresorna, även om man får säga till dem att slå på taxametern för det mesta. Men som jag redan sagt, känner man sig osäker så boka i förväg med hotellet eller köp en förbetald resa på flygplatsen.
På natten är det dock inga köer.
Av Annl
2 nov. 2013 15:39
Nää på natten är det bättre i trafiken.

Vi var i Bangkok för första gången för en dryg månad sedan och min poäng var bara att påpeka att vi direkt märkte en stor skillnad i vägval då vi bad att få göra upp priset i förväg jämfört med att åka på taxameter som vi gjorde de första dagarna och då fick åka runt onödigt länge. Hur det varit under tidigare år har jag naturligtvis ingen erfarenhet av men så var det i alla fall där och då i september.
Av Pelle77
3 nov. 2013 18:58
Jag har varit i Bkk 12-13 ggr och någon gång har det hänt att rutten ser ut att bli lång men annars tycker jag att det flyter på fint. Se till att ta taxi från flygplatsen längst ner där de ger dig en lapp med taxichaffisens reg nr samt vart du vänder dig om det krånglar.

På stan har det hänt att vi beställt taxi från någon flådig restaurang och så fort vi hoppat in i bilen och kört "runt knuten" ursäktar sig chauffören med att vi ska åt fel håll mot vart han bill köra men då har chauffören själv fixat en ny bil!

Summa summarum. Taxi är billigt i Bkk och inom stadsgränsen kostar det väldigt sällan över 100 baht, 21-23 kr per tur. Och det funkar väldigt bra 99 ggr av 100. Det är väl just det där att få taxametern påslagen från Suvvan man ska kolla samt vem som betalar vägtullarna.