Bali, var ska man bo?

Av Msdr
18 dec. 2009 15:19
Visningar: 18879
Hej!

Ska åka via Bali och vidare till Australien i vår. Är inte supersugen på att bo i Kuta då jag är rädd att det är fruktansvärt exploaterat. Är det någon som har några tips på var på Bali som är mysigast och bo?
Kul sevärdheter? Gillar natur och tempel men är livrädd för ormar :)

GOD JUL och tack på förhand!
Av Ami_hbg
28 dec. 2009 23:30
Hej!
Besökte Bali jan -08 (charter) och vi bodde då i Sanur.
Detta var underbart lugnt och skönt första veckan, FÖR lungt andra veckan.
Vi var på en dyktripp ut till Nusa Lembonga... Drömställe!
Är osäker på om där fanns annat är 1a klass hotell på den ön - men väl värt ett besök om så bara för den underbara naturen.
Kan också rekommndera Livinia - jätte mysigt stad på helt motsatta hållet från Sanur.
Där kunde man se defininerna i gryningen.

Hoppas ni får en underbar resa och GOTT NYTT ÅR!

/Ami
29 dec. 2009 18:31
Jag är också livrädd för ormar, men har under mina 5 besök på ön som tur var aldrig sett någon orm. Jag har alltid bott på Puri Santrian i Sanur. Ett trevligt hotell vid stranden med pooler och restauranger. Utanför så ligger det ett rev som gör att det inte går några höga vågor. Jag skulle göra en tur till Tanah Lot och se solnedgången där. Även åka till vattenfallet Grit-Grit, där är det också vackert. På vägen dit kan man besöka några tempel och mata apor. En tur till marknaden i Denpasar är också en upplevelse. Köp den äkta kanelen, den är så stark att man hostar bara man öppnar burken.
Av Msdr
3 jan. 2010 11:22
Tack för tipsen!! Nu tror jag att vi har lite kött på benen och kan roa oss den (korta) tiden vi är på Bali.

Skönt att jag inte är ensam att vara rädd för ormar :) Indonesien vrkar ju gå bra, men det blir väl värre med Australien sen...

God fortsättning på 2010!
Av Satguru
3 jan. 2010 12:00
Vi blev förälskade i Ubud. Kunde inte åka därifrån. :)
Av Fdp
3 jan. 2010 14:36
Delar övrigas uppfattning att Sanur är bra ställe att bo på. Jag vill flagga lite för ett besök i Tirta Gangga, som är känt för sitt vattenpalats i indisk stil. Man kan bada där också. På vägen dit stannar man lämpligen till i byn Tenganan där det bor knappt 200 familjer, som strikt följer Bali-Aga traditionen. Man gifter sig t.ex. inte med någon utanför byn. Här görs också det dubbla ikattyget.
Är lite av vattenfalloman på mina resor och är något tveksam om Git Git är värt den relativt långa resan. Jag skulle istället satsa på Bedugul och templet ute i sjön eller Kintamani med vulkanen Batur och dess sjö.
Åker ni till Tanah Lot - se upp för den heliga ormen!
Av Msdr
8 jan. 2010 14:50
Puri Santrian ser minsann riktigt fint ut om man kollar på deras hemsida! Inte farligt dyrt heller minsann! Jag längtar... Tack för tipset!
Av Ami_hbg
8 jan. 2010 19:11
Msdr, Puri S är ett jätte fint hotell!
Det låg brevid det vi bodde på, Mercure Hotel, så vi promenrerade igenom Puris hotell området.... Nice!

Ha det bra!
Ami
Av Atanas
11 jan. 2010 13:29
Kom tillbaka från Bali för någon dag sedan.
Vi var runt på Bali, Nusa Lembongan, Gili Trawangan, Gili Meno, Gili Air och runt hela Lombok med bil.

Hela Bali är bara överuppskattat. Första och sista gången vi var där.
Vi försökte att hitta samtliga "bra" ställen, med vattenfall i Lombok, Dream Beach på Lembongan, Tabanan, Kuta Lombok mm mm. Slutade bara i en besvikelse.
Det är varken något paradis eller trevligt ställe att återvända till. De som gör det saknar fantasi.
Av Msdr
11 jan. 2010 19:55
Citerat från atanas:
Kom tillbaka från Bali för någon dag sedan.
Vi var runt på Bali, Nusa Lembongan, Gili Trawangan, Gili Meno, Gili Air och runt hela Lombok med bil.

Hela Bali är bara överuppskattat. Första och sista gången vi var där.
Vi försökte att hitta samtliga "bra" ställen, med vattenfall i Lombok, Dream Beach på Lembongan, Tabanan, Kuta Lombok mm mm. Slutade bara i en besvikelse.
Det är varken något paradis eller trevligt ställe att återvända till. De som gör det saknar fantasi.
Ja jag åker inte till Bali för att jag tror att det är paradiset på jorden, däremot vill jag besöka det en gång i livet och så ligger det dessutom på vägen till Australien :)
Ska bli spännande att se hur det är på Bali, för jag har nu hört både bra och dåligt. Har mkt goda förhoppningar om sol, bad, fint hotell och avslappnad stämning iaf, det räcker för mig, resten av resan får stå för det andra, Cooköarna blir nog paradiset :)
6 feb. 2010 15:36
lovina är skönt har ej vit sand strand som nu många letar efter men lovina känns mycket svenskt lagom tycker jag
Av Msdr
8 feb. 2010 09:06
Det blev Puri Santrian i Sanur, eftersom så många rekommenderat detta, inkl en kompis som visade sig ha bott här också nyligen! Har mycket goda förhoppningar om en avslappande vistelse!! Vädret kan väl vara lite instabilt i mars, men det är väl lite sol nån dag iaf :)
8 feb. 2010 14:04
Kul att du valde Puri Santrian, jag tror att du kommer att trivas där. Och vädret brukar vara helt ok i mars, visst kan det komma rejäla regnskurar, men de går fort förbi. Ha en skön semester och berätta gärna hur det var när du kommer hem igen.
Av Marika
9 feb. 2010 23:08
Har ni tid så ta en tur till Ubud! Bara resan dit är en upplevelse. Besök apskogen i Ubud och marknaden.
Rekommenderar också Sanur. Inte långt att åka från flygplatsen men så mycket lugnare och mysigare än Kuta. Dock är inte stränderna lika fina som i tex. Thailand. Vi bodde på Raddin Sanur som vi verkligen kan rekommendra alla som läser detta och funderar på att åka dit.
Av Msdr
18 feb. 2010 21:59
Tack för alla tips!!

Till Ubud blir det absolut nån halvdag, avstånden på Bali verkar vara så små så det verkar gå hemskt snabbt att ta sig fram på lilla Bali.

Verkar finnas en hel del att se på Bali och Sanur verkar riktigt charmigt, så det ska bli skönt!
19 feb. 2010 03:36
Nja även om avstånden är små så tar det sin lilla tid att ta sig fram på bali,en trip från Kuta till exempel Lovina tar mellan 3-4 timmar och då är sträckan knappt 7-8 mil.

Om ni ska göra nått minnesvärt så rekomenderar jag er att göra en klättring upp på Mt Batur, man börjar klättringen runt 3 på natten och kommer lagom upp till soluppgången ett av det vackraste jag nånsin sett, hela himlen och ön badar i tusentalsfärger ska försöka lägga upp lite bilder här snart...

Annars rekomenderar jag er att hyra en lätt MC eller bil och åka runt själva, det finns så många fina små byar med små hotell och vackra stränder som inte alls har så mycket turister. Trafiken är faktiskt ganska lätt att köra i. Regionen runt Tulamben och Culic är ett av dem lungnaste områdena med mycket fina snorkel och dykvatten annars... Lovina är oxå värt ett besök och passa på att åka på delfin safari fantastiskt häftigt..