Bali-Thailand-KAmbodja

Av Naranja
3 okt. 2016 20:45
Visningar: 376
Hej!

Vi är en 4 barns familj som ska åka på långresa. Vi tänkte börja med Bali och sen vidare till närliggande länder. Det jag undrar är hur man på bästa sätt pusslar i hop resan ,med alla visum krav. Om jag har förstått det rätt får man stanna på Bali 60 dagar och sen måste man lämna landet för att automatiskt få 30 dagar till. Men hur mycket kan detta upprepas? Är det bättre att resa först till Bangkok och ha en hemresa därifrån och flyga i mellan Bali och kanske Vietnamn? Tänkte såna fall åka till Koh Chang och åka över till Kambodja efter 60 dagar (eller 90 dagar när visumet tar slut).
Letar olika slags flygbiljetter som en tok men får inte ihop det. Skulle helst vilja stanna länge på ett och samma ställe och bara ta små tripper till andra stället. Men verkar omöjligt med alla visums regler. Tips? Även andra länder är intressanta, vi vill bara bort och vara borta så länge som möjligt! Tack på förhand.
Av Sierra
3 okt. 2016 22:28
Om du skaffar ett Tourist Visa får du vara i Indonesien (Bali) 60 dagar. Har du inget Visa gäller 30 dagar.
Läs mina svar i denna liknande tråd: http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/bali-nov-47790

När det gäller Thailand får du även där 60 dagar om du skaffar Tourist Visa Single Entry. Dessa dagar kan du förlänga med 30 dagars uppehållstillstånd (ej Visa) på ett Immigration Office i landet. Utan Visa får du 30 dagars uppehållstillstånd som även dessa kan förlängas med 30 dagar

Om ni besöker Singapore eller Malaysia får ni 90 dagars uppehållstillstånd utan kostnad per automatik.

Du flyger billigt med AirAsia i Sydostasien, t ex till Bali (Denpasar) från Bangkok.
Av Naranja
6 okt. 2016 20:00
Men hur många gånger får man åka över gränsen och få nya dagar? Thailand har ju ändrat sina regler så där får man bara vara 90 dagar under en 6 månaders period om jag fattat det rätt?
Av Sierra
7 okt. 2016 10:18
Var har du läst detta ang 90 dagar under en 6-månaders period?
Vad jag vet så finns inga sådana restriktioner.
Av Naranja
28 okt. 2016 11:53
NU har vi bestämt att bara åka till Bali i slutet av november. Flyger till Singapore och tar sen asia flyg vidare. Eftersom vi ska vara borta länge minst 6 månader, är det väl lättast att ha en biljett hem och sen visar man upp biljetten från Air Asia för att koma in o ut ur landet under den begränsande tiden 60 dagar med visa och 30 dagar till på plats vilket kan förlängas 4 gånger sa Ambassaden, vilket gör att man kan stanna 6 månader. MEN jag antar att man måste fortfarande visa hela tiden att man kan åka ut ur landet (tillbaka till Singapore) därför alltid ha en biljett där i mellan. Hoppas ni förstår, eller hur gör folk?