Bali i februari, tips önskas!

2 jan. 2012 11:02
Visningar: 3922
Hejsan,

Skall åka till Bali i mars och har hittills bokat Ubud Hanging Gardens och The Amala i Seminyak och har fyra dagar kvar att boka in. Tvivlar dock på vart, det står så mycket överallt och jag blir inte riktigt klok på vad som är bäst och som ändå skiljer sig åt lite från Seminyak...hade hoppats på att kunna bo vid en lite finare strand dessa dagar. Vad rekommenderas av Jimbaran och Nusa Dua? Gillar att ta det lugnt, men vill ändå ha lite byliv, shopping och bra barer + restauranger. Dock helst inte uppbyggda köpcentrum utan föredrar om det finns någon "riktig" by... Nusa Lembongan? Uluwatu? Eller något helt annat tips? Jättetacksam för svar!
Av Macho
2 jan. 2012 14:31
Hej.
Gili Trawangan har en hel del av det du söker.
Shoppingen är inte mycket att skryta med.
Vi tyckte att Gili var helt överlägset på våran resa.
Ubud var också helt okej.
Kan du så undvik Sanur, kändes som en kloak.

MVH Macho
2 jan. 2012 15:40
Super, jättetack för svar...skall kolla upp Gili...det ser jättefint ut! Vet du om man behöver äta Malariatabletter om man skall dit? Och hur lång tid båten tar plus vart man tar den ifrån? Om det blir att vi stannar på Bali vilken ort skulle du då rekommendera förutom Ubud och Seminyak som vi ju redan bokat?
2 jan. 2012 15:53
Hej Trisse22!

Jag skulle rekommendera Sanur som är en relativt lugn stad med helt okej shopping och flera bra restauranger. Ett lyxigt och mycket prisvärt boende är Villa om Si som är ett eget hus med hög standard och service. Pool och hushållerska ingår, som bland annat kommer med frukost varje morgon. Villa om Si ägs av en svensk kvinna som är bosatt på Bali. http://www.villaomsi.com/

Hoppas att tipset kan vara till inspiration?

Trevlig resa!

Hälsningar,
Jeanette på Resfeber
2 jan. 2012 16:08
Hej,

Stort tack för svar - ser jättefint ut men med risk för att vara lite otacksam så bor vi hellre på hotell med stor pool etc dessa fyra dagar eftersom vi bokat egen villa i både Ubud och Seminyak...så det blir lite omväxling. Det är så många som skriver att Sanur är tråkigt och att stranden där inte är så fin...men det stämmer kanske inte. Har du själv varit där och runt på Bali? Hur är Jimbaran? ...som vi hört har den finaste stranden?

Mvh Christina
Av Macho
2 jan. 2012 23:55
Hej igen.
Båten till Gili går från ett ställe som heter Padangbai.
Bolaget hette Gilicat.
Det finns ett eller två bolag till men jag kommer inte ihåg vad dom hette.
Jag tror att det tog 1 timme och 45 minuter.
Vi beställde våra biljetter på nätet och fick betala
dubbelt upp mot vad det hade kostat om vi hade köpt biljetterna på
nån travelagent på Bali.
Vi betalade 2400000 rupies tor för 2 pers.
Hade vi köpt dom på Bali så hade det blivit 1200000.
Dom kanske blåste oss vad vet jag.
Vi bodde bara i Ubud och tyvärr i Sanur.

MVH Macho
Av Macho
2 jan. 2012 23:58
Hej igen.
Glömde ju det där med malariatabletter.
Vi åt inga tabletter, vi hade kollat med våran vårdcentral innan vi åkte och det skulle inte vara någon fara enligt dom.

Macho
3 jan. 2012 10:19
Tusen tack för jättebra svar!
Av Stina_
3 jan. 2012 12:11
Hej!

Var på Bali 2008 och reste runt. Nusa Lembongan var en mysig ö som vi hyrde vespa på och utforskade. Väldigt lugnt så en dag räckte gott och väl för oss.

Lovina är ett ställe som är mycket mysigt. Bodde på ett jättefint hotell, var på delfinsafari, korall fiske och snorklade.
Vi badade aldrig vid stranden då det var mycket båtar just där vi bodde men det var mysigt att promenera på den svarta stranden bland lokalinnvånarna.

Vi besökte fler ställen som Ubud, Sanur, Jimbaran och Nusa Dua.

På Jimbaran åt vi middag på sandstranden i solnedgången :) och tycker man om "seafood" är detta rätt ställe.

Men det ställe vi tyckte hade allt av det vi ville ha var Kuta. Hade läst innan att det kryllade av turister här men vi hade det lugnt och skönt. Här fanns den bästa shoppingen och mest att göra när det blivit mörkt. Fina restauranger och absolut den finaste stranden.

Tänk på att det tar ganska lång tid att åka bil på Bali trots korta sträckor!!!

Mvh/ Stina
3 jan. 2012 13:52
Hej Stina,

Tack för svar! Hmm, då blev det ytterligare ett ställe att fundera på...;-) Hade lite räknat bort Kuta av samma anledning som du skriver om men om det inte var så så... Såg du annars om det verkade trevligt i Jimbaran? Är det liksom en by man kan promenera i osv? Skaldjur på stranden är säkert mysigt men dit kan man ju åka en kväll ändå om det är bättre att bo ngn annanstans. Finns det strandpromenad i Kuta? Många jobbiga försäljare? Någon del du rekommenderar mer?
Av Allic
16 jan. 2012 08:56
Hej, jag är Gili Trawangan just nu och det är bara såååå ljuvligt! Turkost vatten, barfota dygnet runt, strandliv, god mat, vänliga människor. Boende finns i alla prislägen och flyg t.o.r denpasar/ lombok kostar ca 500 SEK. Resan mellan flygplatsen på lombok och till hamnen tar ca 3 timmar. Vi betalde 900 kronor för van med privatchaufför åt båda hållen inkl båtresan över till Gili tur och retur. Ha det bäst! // Cilla
16 jan. 2012 12:30
Jag skulle välja Sanur. Puri Santrian har jag bott på 5 gånger och alltid varit lika nöjd. Man kan alltid ta en taxi till Kuta om man vill ha mer liv och shopping. Det finns restauranger och rätt bra shopping i Sanur också.
Av Cecber
19 jan. 2012 20:27
Hejsan!

Vi var till Bali förra året i februari och hade en fantastisk semester. Bodde på Bali Hyatt Hotel i Sanur vilket var ett jättebra hotel med bra läge, precis vid stranden men ändå nära butiker och restauranger.

Jag tycker att Sanur hade ett bra läge, nu är ju inte Bali så stort så man hinner se stora delar av ön. Vi bokade en chaufför som guidade oss runt, det kan jag verkligen rekommendera. Vi hade kontakt via e-post innan vi åkte dit, vi berättade om några ställen vi ville besöka sedan gav vi honom fria händer att göra rutter som skulle ge oss så mycket som möjligt av livet på Bali. Han var pålitlig och körde lugnt och sansat på Balis vägar. Han har en hemsida: http://www.experiencebalidriver.blogspot.com/ där du kan hitta kontaktuppgifter till honom.

Titta gärna på bilderna från vårat resealbum!
Av Rositsa
19 jan. 2012 22:14
Hej! Cecber,Kul att du bokade Ariana, visst är han bra!
Sanur är ganska ok om man bor vid stranden och vill ha det som utgångspunkt.
19 jan. 2012 22:36
Man kan konstatera att vi alla tycker olika så därför kommer jag inte att säga vad du inte ska åka, där mot kan jag som många andra rekommendera Gili. Att åka till Bali utan att åka Gili skulle vara hämst med fasit i hand. Sanur är okej tycker jag.