Bali

Av Fylke74
15 apr. 2022 10:54
Visningar: 198
Medveten om att det skrivits oändligt många trådar om Bali och har tagit del av merparten av dessa.
Med hjälp av alla tips har jag gjort upp en rutt för vinterns eventuella resa och vill bara dubbelkolla om det låter rimligt. Har dessutom en fråga men den avslutar jag med.

Flyg till Denpassar
En natt i Sanur alt Serangan för att "landa"
Båt till Nusa Lembongan/Nusa Penida - fem nätter.
Båt till Gili air - fyra nätter
Båt/bil till Ubud
- fyra nätter
Flyg Denpassar till Flores (besöka Komodo Island) - tre nätter
Därefter åter till Denpassar för hemfärd.

Har läst en del som tagit 1-2 nätter på varje ställe men tycker detta känns som ett bättre upplägg.
Ska tilläggas att resan är planerad till dec-jan, är medveten om att vädret kanske inte är det allra bästa då tyvärr.

Avslutningsvis frågan, var är trevligast att bo, Penida, Lembongan eller Ceningan?

Tack på förhand.
1 maj 2022 18:23
Jag har själv bara varit på Lembongan av dom tre öarna men den kan jag rekommendera, dom flesta restauranger på ön har gratis upphämtning och hemkörning av dom som vill komma till restaurangen vilket var väldigt bra och smidigt. Perfekt ö att köra runt med moped. Väldigt vackert också!

Dock skulle jag själv valt att resa till tex Filippinerna eller Australien under denna tid just pga vädret.
Av Fylke74
2 maj 2022 13:15
Tack. Hur tar man sig smidigast från Lembongan till Penida (för det verkar som att de flesta sevärdheterna finns där)?
Av M4sta86
3 maj 2022 09:35
Citerat från Fylke74:
Tack. Hur tar man sig smidigast från Lembongan till Penida (för det verkar som att de flesta sevärdheterna finns där)?
Jag har kollat Bali och läst på oerhört mycket då vi planerat att åka nästa sommar. Som jag förstått det tar man en "båttaxi" från Lembongan över till Penida. Gäller dock att se till att åka tillbaka i rätt tid för tidvattnet gör så att båtarna inte kan köra tillbaka efter en viss tid. Om det var runt 4-5 på eftermiddagen eller något sådant. Finns säkert massa att läsa om detta på Tripadvisor eller liknande. Finns ju även boenden på Penida om man vill göra 1 extra dag tex.
Men av det jag läst/sett på youtube osv är det mest rörelse på lembongan medan många av de roliga utflykterna/resmålen är på Penida
Av Fylke74
10 maj 2022 20:27
Låter klokt.
Går och är orolig för hur det kommer se ut med Covid där.
Inte jättesugen på att behöva ha munskydd men rädd det kan bli så.