Bali

Av Ninnist
28 juli 2013 08:48
Visningar: 1650
Halloj.

Jag har tänkt att resa till bali i okt med min man och dotter på 10 år.

Vi funderar på om vi ska ta en ryggsäck bara och resa runt lite. Ska dock bara var där i 2 veckor men vill ju se nått annat än bara typ Kuta :)

Hur är det att hitta hotell? kan man pruta på priserna på plats eller får man bättre priser direkt på plats än om man bokar hemifrån?

Alla tips ni har är välkommet :)

Jag undrar lite om prisnivån med. Har varit mkt i Thailand och då speciellt på Samui. Där priset gått upp en del del på senare år.

Tack för hjälpen!
Av Ulf4345
28 juli 2013 11:23
Hej Ninnist,
Prisnivån är jämförbar med Thailand. Tror du får bättre pris på boendet om du bokar hemifrån samt om du planerar din resa i förväg. Det finns mycket att se och göra på Bali och två veckor är inte speciellt lång tid. Kuta är väl egentligen den minst intressanta platsen men där kanske andra har en annan uppfattning. Smaken är ju olika. Mer tips finns här; http://www.destinationbali.se/
Cheers
Ulf
Av Daquiri
28 juli 2013 15:52
Bali är så pass litet så man enkelt kan bo på ett och samma ställe och ändå utforska ön. Ni ser mycket på en enda dag och vill ni åka till Lovina på norra Bali gör ni det enkelt med en tvådagars tur. På södra Bali finns Culture Park som är väl värt ett besök. Tänk på att badmöjligheten är sådär i Kuta. Det är bättre att bo på ostkusten med tanke på att dottern bara är 10 år. Där är lugnare stränder.
Av Macho
30 juli 2013 02:23
Hej.
Jag tycker att ni skall åka ut till Gili-öarna i några dagar.
Det är riktigt häftigt att ligga och snorkla och titta på havssköldpaddorna när dom simmar eller ligger på botten och äter.

På Bali tycker jag att ni skall åka til Ubud ett par dagar och bland annat vandra på risfälten alldeles
utanför stan.

Hyr en taxi under en dag som kör er dit ni vill. Det kostar inte speciellt mycket.
Vi betalade ca: 350 kr. Då åkte vi minst 30 mil.

MVH Macho
30 juli 2013 10:07
Och pris på boendet är mycket billigare än Thailand. Jag har aldrig bokat hemifrån. Man kan pruta om man ska stanna lite längre än några dagar på ett ställe. Jag tycker också att ni borde ta en vecka på Gili.
Av Ninnist
7 aug. 2013 14:20
Vi har bokat på Hard rock då vi tror att dottern kommer gilla det, Har bott på hard rock i Orlando några gånger och det är en stor favorit.

Gili vill vi ju verkligen ut till men funderar då på att kanske bara åka ut och ta ett dubbellt boende de dagarna.

Är det svårt att få hotel väl på plats på Gili örarna?

Tack alla för hjälpen!!!
Av Odyssea
4 sep. 2013 18:16
Underbart med Bali! Vi har rest dit 5 gånger (vi bor just nu i Jakarta) och älskar det!

Jag håller med ovan att Ubud är mycket sevärt! Risfält, monkey forest, mysig kultur etc. Lovina är underbart med vilda delfiner, svart lavasand och relativt tom strand. Låga priser!

Samtidig om ni planerar två veckor, det kan vara klokt att ta båten över till Lombok och njuta av Gili Islands, Lombok (t ex Novotel). Lombok har enastående stränder, vacker natur, och inte lika kommersialiserat.

PS, Oktober 12e till 14e är långhelg i Indonesien pga röda helgdagar, och priserna, trycket kommer gå upp dessa dagar. Föreslår att boka i förväg om ni planerar att resa dessa dagar.

PS 2, Prutning går alltid på lokala hotel, men i princip inte på internationella hotellen på Bali.

Bifogar resblogg med bilder från Lovina, Ubud samt Seminyak (familjevänligt hotelområde nära flygplatsen). Lycka till!

Seminyak hotel / strand:
http://odysseablogger.blogspot.se/2013/08/seminyak.html

Ubud (obligatoriskt att besoka vid Balibesök!):
http://odysseablogger.blogspot.se/2013/08/must-do-in-ubud.html

Och slutligen, Lovina Beach i Norr (vilda delfiner simmar där morgontid)
http://odysseablogger.blogspot.se/2013/08/lovina-beach.html
Av Odyssea
4 sep. 2013 18:19
ojojoj! Glömde tillägga; Svenska kronan har stärkts rejält gentemot Rupiah nyligen. För 6,50 får du 10,000 Rupiah. För inte länge sedan kostade samma summa 8,00 SEK....

Så nu är en väldigt bra tid att åka! Alla priser är genom växelkursen extra låga...
Av Ninnist
3 okt. 2013 11:39
Tack för svaren.

Underbart.

Jag undrar vad ni rekomenderar att man tar med för valuta?

I thailand vet jag att man får bra kurs för us dollar. Så vi brukar tjäna på att växla till oss dollar här hemma och sen till bath i Thailand. Men hur är det på bali.

Vi ska ju i samma veva till Dubai på hemvägen även där vet jag inte vad som är bäst att ha :)
8 okt. 2013 18:51
Bali är ganska litet och man kan ta taxi överallt, inte dyrt heller. Kuta är inget jag rekommendera jätte mycket, som någon annan även sa, inga jätte bra badmöjliheter. Är inte många minuter man får vara själv på stranden heller. Finns mycket bättre ställen uppåt.
Jag letade boende när jag kom dit och prutade även då. Tycker att ni iaf ska boka en eller två nätter tills ni kommer ner, underlätta ganska mycket.
Jag åkte även ut till Gili-öarna, det tycker jag verkligen ni ska göra. Stannade på Trawangen (den största), men åkte även över till dom andra två.

Hoppas ni får det bra på resan:)
Av Ninnist
10 okt. 2013 19:32
Tack igen för svaren.

Ja Gili är vi ju nyfikna på så blir nog en trip dit.

Men ni som varit där hur räknar man ut ett indonesiskt belopp till Svenska pengar?