Bali 2 veckor, vilka orter? Avstånd?

21 jan. 2017 09:03
Visningar: 16969
Hej! Jag har planerat att åka till bali i maj och vara där i 13 dagar. Tänkte mig att bo på ca. 3 ställen när jag är där, blir 3-4 dagar på varje ställe isåfall. Vill bo vid kusten under hela vistelsen, tänkte att man kan ta en dagstur och hyra taxi med chaufför om man vill inåt landet och tex vandra till något av vattenfallen som finns i norr.

Hur skulle ni rekommendera att jag sprider ut mina 13 dagar? Tänkte börja i kuta då det verkar vara nära från flygplatsen och jag landar mitt i natten, plus att det verkar vara den bästa partyorten så det känns bäst att göra det i början på resan så kan man ta det lite lugnare sen. :) funderade på att avsluta i Sanur. Giliöarna verkar också som en bra idé men är det enkelt att ta sig dit? Blir man less att vara där flera dagar?

Hur långa är avstånden i bali överlag? Är det värt att åka norrut och bo typ i singaraja någon dag? Eller har ni några bättre förslag? Tacksam för alla tips! :)

/Anna
21 jan. 2017 18:07
Jag och sambon ska också åka till Bali i maj, fast 3 veckor. Så är intresserad av ditt inlägg och hoppas på bra tips här :)

Vi har kollat upp lite i forum och med vänner som varit där, och har tänkt att lägga upp det ungefär såhär:

1,5 vecka på Bali åka runt lite
2 nätter i Utbud
2-3 nätter på ön Nusa Lembongan
1 vecka på Giliiöarna/Lombok? (Vad jag förstår det som är Giliöarna ett måste så missa inte det!)

Det svåraste är att bestämma sig vilken ort på Bali man vill bo på och utgå ifrån.. Kuta säger många att man ska undvika.. Hört gott om Sanur eller Seminyak. Någon annan som har bra tips?

/Markus
21 jan. 2017 18:13
Jag var på Bali i tre veckor i höstas. Kuta har jag inte varit i men hört att det är mycket party där. Om du vill bo längs kusten skulle jag rekommendera Canggu, en mysigt surfstad med massor av god mat. Annars är de flesta städerna längs kusten väldigt lika varandra. Boka en dagstur med en chafför så tar han dig till de vanligast platserna man bör besöka. Besök Ubud och gå på deras marknad. Bestig vulkanen Batur i soluppgången. Vi var på Gilli öarna i några nätter, rekommenderar Gilli Air om du vill ha fina stränder och lugnare men Gilli T om du vill har mer party. Man åker en speedbåt i ca 3 timmar för att komma till öarna, boka båt på hostellet du bor på innan det blir billigast. Avstånden är inte jätte långa, 2 timmar bil från kusten till vulkanen och samma avstånd från kusten till färjeläget för båten till Gilli öarna.
22 jan. 2017 10:56
Var på Bali för ett år sedan ungefär. Vi började i Seminyak, vilket vi gillade jättemycket! Många mysiga caféer o restauranger :) (Tips är att äta smoothiebowls på Shelter Bali!)
Vi gjorde en dagsutflykt till Ubud och risfälten vilket jag kan rekommendera!
Vi åkte även några nätter till Gili T, åk hit om du vill ha bra dykning/snorkling!
De sista dagarna var vi i Kuta, vilket vi inte tyckte om speciellt mycket.. Väldigt turistigt. Men det är ju såklart olika från person till person :)
Vi fick tips om att åka till Canggu men hann tyvärr inte med det.. Ska tydligen vara bra surf där!
Personligen hade jag valt Seminyak, Gili och Canggu i första hand!
Trevlig resa!
24 jan. 2017 11:38
Tack för tipsen :) lutar åt att det blir någon dag på Gili t iallafall! Seminyak funderade jag först på istället för kuta men det verkar ju som att de ställena ligger just bredvid varann, och det var mkt dyrare boenden i seminyak..

Ingen som har varit i sanur och vet hur det är där? Ska man skippa det helt och hållet?
6 feb. 2017 23:35
Citerat från Annalinnea88:
Tack för tipsen :) lutar åt att det blir någon dag på Gili t iallafall! Seminyak funderade jag först på istället för kuta men det verkar ju som att de ställena ligger just bredvid varann, och det var mkt dyrare boenden i seminyak..

Ingen som har varit i sanur och vet hur det är där? Ska man skippa det helt och hållet?
Jag ska vara där i Mars och april så sen kan jag tipsa med erfarenhet.
Från alla jag har pratat med så ska man undvika Kuta. Stränderna är skitiga och inget är genuint, inte ens festerna. Jag satsar på Ubud för kultur, Canggu för strand, surf och skönt folk och Gilli om jag vill ha ös;)
7 feb. 2017 04:59
Bo i Kuta, ett hotell jag rekommenderar är Sun Island Kuta hotel, mycket prisvärt och fint. Ungefär 2 minuters promenad därifrån till Balis kända "Waterbom" vattenland. Kan säga att Kuta/Seminyak är rätt lika och man kan promenera längst stranden för att nå den andra orten, tar cirka 15-30 minuter minns inte exakt.

Sanur/Nusa dua är väldigt lugna semester orter man åker till om man vill ha lugn och ro, jag själv är 20 år och föredrar mest kuta för det var mest livligt och man får ut mer av resan där.

Gili Trawangan är lätt värt att åka till också åtminstone för 2-3 dagar, livet där är mer annorlunda då det är mer turister och festerna känns lite mer som hemma där på ön. Även fint vatten.

Angående din senaste fråga om man ska bo i Sanur är svaret, testa en dag så får du se, att det är stendött där :) men kan säga det var det mysigaste stället jag var på.

En till viktig sak, taxichaffisarna säger alltid överpris i början, tvinga ner dom till ungefär hälften av vad de säger så kommer de gå med på det tillslut. En heldags taxi tur kostar ungefär 300-400 tusen rupiah. Så tänk själv att ifall de säger 100-150 tusen rupiah för en kortare sträcka att det är väl för överdrivet. Med taxameter blir det oftast billigast har jag för mig. Ta ut pengar på plats också.
3 feb. 2018 22:17
Om man är på norra bali tex lovina. Finns det då nån närliggande ö i stil med gili man kan åka till därifrån. Har vart på gili och kuta 2 ggr. Så tänkte köra norra/östra bali dena ggn. Men vore sjyst dra nån ö några nätter
Tacksam för svar