Bagageuthämtning eller ej vid byte av flyg?

19 jan. 2014 21:27
Visningar: 5256
Hej!

Jag och min kompis ska åka från Arlanda till New York. Vi har ett byte och det är i London. Från Stockholm till Heathrow flyger vi med British Airways och från Heathrow flyger vi (från en annan terminal än då vi kom till Heathrow) till JFK flyger vi med Virgin Atlantic.

Nu undrar jag om jag måste göra något med vårt incheckade bagage eftersom det är 2 olika bolag? Vi har köpt genomgående biljetter.

Har försökt att läsa på respektive flygbolags hemsida vad som gäller men blir inte klokare.. Att det här är första gången som jag flyger utan direktflyg hjälper inte heller till ;)

Tack på förhand!
19 jan. 2014 21:48
Hej, nej, ert bagage kommer troligtvis gå hela vägen till JFK. Om ni däremot skulle flugit inrikes från jfk hade ni fått hämta ut bagaget för att sedan sätt det på bandet igen (efter kontroll).
19 jan. 2014 21:58
Super, tack så mycket! :)
Citerat från Nisse524:
Hej, nej, ert bagage kommer troligtvis gå hela vägen till JFK. Om ni däremot skulle flugit inrikes från jfk hade ni fått hämta ut bagaget för att sedan sätt det på bandet igen (efter kontroll).
Av Birgere
19 jan. 2014 23:04
När man flyger vidare med Virgin ska du bara gå till deras desk när du kommer in i terminalen och där ska du visa dina bagagekvitton. tar typ 2min.
19 jan. 2014 23:24
Okej och då fixar de att bagaget kommer med på nästa flyg alltså? Tack!
Citerat från Birgere:
När man flyger vidare med Virgin ska du bara gå till deras desk när du kommer in i terminalen och där ska du visa dina bagagekvitton. tar typ 2min.
20 jan. 2014 17:12
Det behöver du bara göra om du inte är incheckad på Virgin-flyget. Det är inte för att du ska få med bagaget utan för att ditt tagnummer ska registreras på dig som passagerare. Bagaget skickas vidare till nästa gate oavsett. Dyker du sedan inte upp tas bagaget av flighten.
Av Birgere
20 jan. 2014 17:40
Citerat från Marie78:
Det behöver du bara göra om du inte är incheckad på Virgin-flyget. Det är inte för att du ska få med bagaget utan för att ditt tagnummer ska registreras på dig som passagerare. Bagaget skickas vidare till nästa gate oavsett. Dyker du sedan inte upp tas bagaget av flighten.
Intressant, detta med att visa upp biljetten i UK tror jag bara händer mig när jag flyger vidare med Virgin Atlantic från UK. Är det så att ni på Kastrup inte kan genomföra en vanlig incheckning hela vägen om man kommer in med SAS/BA?
20 jan. 2014 17:53
Vi flög British Airways CPH-MIA med byte på LHR och fick inte boardingkort för LHR-MIA förrän på Heathrow så det verkar vara den vanliga proceduren?
20 jan. 2014 18:17
Citerat från Birgere:
Citerat från Marie78:
Det behöver du bara göra om du inte är incheckad på Virgin-flyget. Det är inte för att du ska få med bagaget utan för att ditt tagnummer ska registreras på dig som passagerare. Bagaget skickas vidare till nästa gate oavsett. Dyker du sedan inte upp tas bagaget av flighten.
Intressant, detta med att visa upp biljetten i UK tror jag bara händer mig när jag flyger vidare med Virgin Atlantic från UK. Är det så att ni på Kastrup inte kan genomföra en vanlig incheckning hela vägen om man kommer in med SAS/BA?
Jag vet faktiskt inte detta för jag checkar inte in för BA eller SAS. Men jag ska för skoj skull fråga mina kolleger som checkar in för BA (SAS har jag dock ingenting att göra med).
21 jan. 2014 20:53
BA-systemet och Virgin-systemet samarbetar inte, därför kan man inte bli incheckade hela vägen. Men som sagt, du får boardingkort till nästa flight i London och de lägger in dina tagnummer i datorn.
21 jan. 2014 21:22
Citerat från Marie78:
BA-systemet och Virgin-systemet samarbetar inte, därför kan man inte bli incheckade hela vägen. Men som sagt, du får boardingkort till nästa flight i London och de lägger in dina tagnummer i datorn.
Bara en liten notis.
Vi flög BA på båda sträckorna men fick ändå inte boardingkorten i Köpenhamn.
21 jan. 2014 22:01
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Marie78:
BA-systemet och Virgin-systemet samarbetar inte, därför kan man inte bli incheckade hela vägen. Men som sagt, du får boardingkort till nästa flight i London och de lägger in dina tagnummer i datorn.
Bara en liten notis.
Vi flög BA på båda sträckorna men fick ändå inte boardingkorten i Köpenhamn.
Var det inte American Airlines? Om det var ett BA-flyg hör det till ovanligheterna, men det kan hända för flyg kan tillfälligt stängas för check-in.
21 jan. 2014 23:14
Citerat från Marie78:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Marie78:
BA-systemet och Virgin-systemet samarbetar inte, därför kan man inte bli incheckade hela vägen. Men som sagt, du får boardingkort till nästa flight i London och de lägger in dina tagnummer i datorn.
Bara en liten notis.
Vi flög BA på båda sträckorna men fick ändå inte boardingkorten i Köpenhamn.
Var det inte American Airlines? Om det var ett BA-flyg hör det till ovanligheterna, men det kan hända för flyg kan tillfälligt stängas för check-in.
Det var BA på båda sträckorna, kan ju vara tillfälligheter och det kvittar egentligen, lite märkligt att dina kollegor inte sa något förståss, vi tänkte inte alls på det förrän vi stod på Heathrow, man är så van att få alla boardingkort vid inchekning så vi reflekterde inte över det en sekund.
För den som är med om det kanske det kan vara bra att veta att det finns diskar precis innan säkerhetskontrollen LHR där man kan hämta boardingkortet.
Av Fambo
23 jan. 2014 00:47
Vi flög med Virgin Atlantic i julas, från Stockholm till Orlando och hem från Miami. Bägge flighterna via London, utresan med BA till City Airport där vi själva fick ta både oss och vårt bagage till Gatwick. Hemresan bytte vi på Heathrow till SAS, då skickades bagaget hela vägen till Stockholm. Så länge man inte byter flygplats i London så ska väskorna skickas direkt, sa de på flygplatsen. Jag hade mailat VA innan om bagaget, fick relativt snabbt svar, men de svarade svävande att jag "troligen skulle behöva ta bagaget själv"...

Vi fick boardingkorten för SAS-flighten redan i Miami och vi blev tillsagda att "visa upp oss" vid en disk på Heathrow, men väl sa de att vi inte hade behövt göra det eftersom bagaget var skickat hela vägen till Stockholm... Olika bud beroende på vem man frågar således...