Badvänliga stränder på Koh Phangan, Koh Samui eller Koh Tao under sommaren?

Av Sannab
28 maj 2013 10:50
Visningar: 3713
Har läst att det är få stränder som är badvänliga under den svenska sommaren på ovanstående öar. Min kille och jag har bokat 2 veckor i Thailand och söker nu stränder som det faktiskt går att bada på under denna tid. Vi blir borta från midsommar och 2 veckor framåt. Ni som varit på dessa öar under sommarmånaderna får väldigt gärna tipsa!
Av Alfva
28 maj 2013 20:40
Nu har vi ju inte varit där än, så jag är ingen expert. Men vi åker härifrån några veckor innan er och åker hem ungefär samtidigt. Vår plan är att fokusera oss på Koh Samui där vi bokat in oss några nätter på Mae Nam eftersom vattnet itne ska vara särskilt påverkat där och för vi reser med barn och därmed är vi inget sugna på hålligång á la Lamai och den ännu större.
Vad gäller Koh Phangan så har vi fått höra att badvänligast är det i norr på de två små stränderna Thong Nai Pan Noi & Yai, men trots det tittar vi mot att kanske hamna på Haad Yao eller Haad Salad där det ska bli badbart framåt eftermiddagen.

Hoppas både ni och vi hittar riktigt bra alternativ och får en grym semester!
Av Pelle77
28 maj 2013 21:39
Mae Nam är en "djup" strand som det går utmärkt att bada på under sommaren. Jag var där i juni/juli för 3 år sedan och det var en lugn och skön strand. Södra Chaweng funkar också bra. Jag ska faktiskt testa Thong Nai Pan Noi också i sommar och har hört att den ska vara badbar under sommaren.
29 maj 2013 23:21
Hej!
Vi var på öarna i juni/juli 2011. Började på Mae Nam och där gick det bra att bada. Dock var det inte den finaste Thailandsstranden, tyckte vi. Vi fortsatte till Koh Pagnan, där vi bodde både på Had Rin, som vi inte trott skulle falla oss i smaken, men vi blev positivt överraskade. Bodde på Palita Lodge i en bungalow en bit upp i trädgården och stördes inte alls av festandet på stranden. Inte full moon party, men dock half moon. Stranden och vattnet var kanonfint, men långgrund. Sedan flyttade vi Thong Nai Pan och bodde på Candle Hut. Stranden var inte alls lika fin här, men vi hade poolen precis vid havet. Därefter bar det av till Koh Tao, där Sairee beach inte imponerade på oss. Dock bodde vi i ena änden och det kanske hade med det att göra. Stor skillnad på hög och lågvatten. Vi stannade inte här så länge utan förflyttade oss till en Tanote Bay där vi kunde snorkla direkt från stranden!
Sista stället var Tongtakian Beach på Koh Samui. En liten mysig strand mellan Lamai och Chaweng. Där var det stenigt på botten och man kunde bada först på em eftersom vattenståndet var så lågt. Enkelt att ta sig till andra stränder härifrån om man vill.

Våra favoriter blev Had Rin och Tanote. Här hade vi finast bad och bästa hotellupplevelserna tyckte vi. När vi bodde på Had Rin åkte vi med taxibåt till en liten strand några vikar bort och där var det djupt vatten och härliga vågor. Det är inga avstånd och vi tyckte att det var lätt att förflytta sig också!

Skulle inte tvekat på att åka tillbaka under samma tid på året för det finns ju så många fler platser att upptäcka. Rekommenderar varmt Palita Lodge på Had Rin. Brukar inte vilja bo på samma hotell två gånger, men här hade vi garanterat kunna bo igen. Kanonläge mitt på stranden, fräscha rum, trevlig personal, kanongod frukost...

Hoppas att jag kunde hjälpa till. Hör av dig om du har några frågor!
Ha en skön resa!
/Vidakatten
Av M87
30 maj 2013 18:24
Buddha beach var lugn & jættefin :)
Av Sannab
30 maj 2013 20:21
Tack så mycket för era svar!

Alfva: Vad har ni hört om Mae nam? Hur pass långt behöver man gå för att doppa sig där? Inga korallrev där? Vi har bokat 3 nätter på Lamai och funderar nu på att boka ytterligare en natt där och därefter ta oss till Thong Nai Pan Noi & Yai. Vad har du hört/läst om dessa stränder? Hur pass badvänliga är dessa? Ungefär när på eftermiddagen är Haad Salad badbart enligt din research? Vi vill gärna dit med, då min pojkvän varit där innan och verkligen blev förtjust.

Pelle77: Hur pass djup är stranden? Hur långt behöver man gå för att doppa sig? :) Vad tyckte du om omgivningarna? Vi är precis som du sugen på Thong Nai Pan Noi & Yai och bokar nog boende där ikväll. Berätta gärna det du läst/hört om dessa stränder!

Vidakatten: Tack för ditt uförliga svar! Hur pass långt behövde ni gå innan ni kunde doppa er (dvs simma) på Mae Nam? Vad tyckte ni i övrigt om stället? Mycket turister? Sist jag var på Koh Phangan och Haad rin blev jag så besviken så jag drar mig för att åka dit igen. Det var iofs kring full moon. Men det du beskriver låter ju fint! Men var det inte mycket ungdomar där? Mycket turism i övrigt? Vi är ett par i 30-års åldern som vill äta gott, sola, bada, slappa och ha en romantisk resa bara. :)
31 maj 2013 10:59
Hej, på följande Youtube video upplagd Juni 2011 ser man hur grunt det är på Haad Salat på Ko Phangan; stämmer precis med hur det var när vi var där i början av Juli för många år sedan; http://www.youtube.com/watch?v=PzRS8zwObB4

Södra Chaweng (Koh Samui) är helt badbart på vår sommar, bott flera somrar förut på Baan Talay som ialla fall då var ett jättetrevligt ställe.
Av Dalpha
4 okt. 2013 04:29
Hela östra sidan av Koh Phangan funkar bra att bada på under sommaren. Sen går det ju bra att bara på västra siden om man undviker ebb och bara beger sig i när det är flod.
Av O_n
4 okt. 2013 10:13
Vi var på Koh Samui o Koh Phangan i Juli 2006.
På Samui funkade inte norra Chaweng på eftermiddagarna pga lågvatten o vassa stenar/rev.
Mitten/södra Chaweng var bra.

Våra favoriter på Samui blev Mae Nam för att stranden var väldigt lugn (vissa dagar var vi nästan ensamma där) och Lamai. Lamai var inte speciellt långgrund så det var perfekt för bad för vuxna o tonåringar, gick en del vågor där men det vara bara kul.

På Phangan bodde vi på Had Yao som var jättefin och schysst stämning på eftermiddagen o kvällarna. Problemet var att den var knappt badbar efter lunch pga lågvattnet. Det fanns en gång ut genom revet men det var ganska bökigt att ta sig igenom. Dock ganska häftigt att ligga i det väldigt grunda vattnet innaför revet (max 40cm djupt) o sippa på en öl, tempen var säkert 30-35 grader i vattnet på eftermiddagen.

Eftersom vi bara höll til på stränderna runt Had Yao så hittade vi ingen speciellt bra badstrand på ön, men det finns säkert på andra sidan.
18 juni 2017 12:59
Ifall någon är inne o leter tips.... Är på Koh Phanang o Koh Samui nu, juni 2017.
Kan bekräfta ovanstående. Fantastisk period att resa hit, bästa vädret. På Koh Phanang var vi på Thong Nai Pan Noi & Yai, bodde på Yai-stranden. De är väldigt nära, men går inte gå pga berg emellan. Noi kanske finast, men dyrast boende, väldigt lyxa resorter där. På Yai bodde vi på Starlight Resort. Så bra! Ingen frukost eller restsurang dock, men vi köpte o hade i kylskåpet. Longtail Resort låg helt i ena änden på denna strand, södra delen, den sämre delen. Dock ett jättemysigt ställe där vi åt nästan varje kväll. Stranden var finast från mitten och åt norr.
Åkte sen till Haad Yuo. Skulle kanske ha funkat, men nej, aldeles för lite vatten så här års. Åkte vidare till Haad Rin som vi precis som ovan nämt, ite trodde skulle vara något för oss. Men vad fel vi hade. Bodde också på Palita Lodge. Helt fantastiskt där!! Fin pool, fin strand o vatten. Den sämre delen av stranden var dock verkligen sämre.... massor glas i sanden.

På Koh Samui bor vi just nu på Natien resort. Vi hade missat att norra delen inte var så badbar.... Det ligger ett korallrev en bit ut som är helt synligt nu vi lågvatten i juni.... tror det gör så det skapas en instängd sjö med dåligt vattenutbyte... botten är sunkig o det växer massor sjögräs. Har gått utmed stranden o södra delen ser fin ut! Kanske flyttar, eller så bor vi kvar o gör utflykter till bättre delar l stränder.
Ok boende, lite slitet o någon slags mögellukt på rummet.... är dock ett stenhus så det borde väl inte vara mögel.... Supertrevlig personal o helt ok frukostbuffe. En pool som funkar nu när det är lågsäsong, men den har för ett tag sen sett sina bästa dagar... Men ganska billigt. 650 kr/ natt för 2 vuxna o två barn inkl frukost.