Backpacking packning

Av Andeno
29 nov. 2008 17:02
Visningar: 9835
Vi är ett gäng på 3 killar som tänkte backpacka i Nya Zeeland, Australien, Malaysia, Kambodja, Thailand och Vietnam mellan 13 januari och 20 april.
Vi undrar vad som är smart att ha med sig. Vi har förstått att "light is right". Men vad är då det viktigaste att ha med sig?

Tack för tipsen!

-Andreas, Johan, Gustav
Av Nickeb
29 nov. 2008 17:52
Du kommer säkert få tips om allt från nål och tråd till hopfällbara månlandare, det är mycket som är sååååå praktiskt.
Dock är det mesta onödigt och kommer bli liggandes längst ner i packningen. Dom länder ni ska besöka är ju relativt välutvecklade och varuhus finns på dom flesta större orter så att köpa det man mot förmodan skulle behöva är det enklaste sättet att göra på.

Ska ni dessutom "backpacka" och bo på hostels så brukar dom vara rikligt utrustade med "may need stuff".
Av Bengtar
29 nov. 2008 19:08
Vi var fyra pers i 60 års åldern som reste med ryggsäck i Thailand till i förra veckan.
Bara två veckor.
Vår totala packning vägde 27 kilo tillsammans. Använde drygt hälften. Y3 är bra!
FICKLAMPA.
Jag har sett packningslistor som man skulle behöva stridsvagnar till transportmedel.
Skriv ner allt och släng hälften.
Bengt
Av Charina
29 nov. 2008 19:50
Y3?! Varför?? Underbrallorna tvättar jag snabbt m schampoo när jag ändå duschar...
Av Annans
29 nov. 2008 21:46
Håller fullständigt med om att så lite som möjligt, i en lätt rygga. Personligen tycker jag dt är kanon med en sån där uppblåsbar nackkudde, skönt på flyget/bussen/tåget... Ett par pocketböcker, går att byta ut på nåt hostel. När jag reser har jag den typ av kläder med mej som jag faktiskt kan kasta när jag åker hem, till förmån för shopping... I Kambodja är kläder billigt, Thailand likaså. Bra skor, något ombyte underkläder. En sarong är helt ok även fast man e kille, kan användas som lakan, och handduk o på beachen. Läkemedel, köpta i Sverige vet du vad de innehåller o hur de fungerar. Köpta på plats kan de iofs vara mycket effektfulla men du vet sällan vad det är du petar i dej.
Trevlig tur
29 nov. 2008 21:59
Har en packlista som du kan checka in pa min blogg, travelaroundtheworld.se se fliken "tips&trix"

Mvh Daniel
Av Trea
30 nov. 2008 09:29
Pass, pengar och biljetter....
Låter ju självklart, men det enda som är riktigt viktig egentligen. Kopior på passet som ligger i en annan väska än själva passet är inte fel, om det skulle komma bort. Pengarna kan ju oxå vara värt att tänka igenom... Om kontokortet blir stulet, vad gör man då? Bra att ha med telefonnummer så man kan spärra kortet och en backuplösning. T.ex. ett extrakort eller att någon kan sätta in pengar på kompisens kort...

Allt annat i pckningen är mindre viktigt... ;) Lycka till!
Av Charina
30 nov. 2008 12:08
Citerat från nickeb:
Underbrallor???
Ja. Kör du kommando eller? ;-)
Av Andeno
6 dec. 2008 13:34
OK, så har fått igång tänket på packningen nu, tackar! Men jag fastnade lite på teknikfronten. Kamera är ju helt klart att jag kommer ha med mig, sen är ju hårddiskvideokameran lockande och dessutom en typ av mini-dator som ryms i handen. Det känns som att dessa sätter en stor "offer" stämpel på mig bland "mindre gott sinnade människor". Samtidigt kommer jag få ut en hel del av att ha med dessa på resan... Frågan blir; värt att ta med sig eller inte? Hur bör jag isåfall förvara dessa på ett säkert sätt under resans gång (på hostels, på stranden, på gående fot osv.)?

Tackar för alla tips och tankar!
Av Laural
11 dec. 2008 21:15
Tänk på att Queensland i Australien är ökänt för sina "sandflugor" så har du vägarn förbi, köp (aeroguard tror jag att den heter, en lila sprejflaska) och dränk er i det så fort klockan slår 4 pm. Jag skojar inte....jag blir hellre inlåst i ett rum med myggor än 1 minut med dessa små jävlar! Nu kanske du tänker att man e lite fjollig, en fluga kna väl inte göra ngt, men olikt myggbett kan man inte sluta klia dessa. Visserligen blir det bättre efter 1-2dagar och kliandet lugnar ner sig,m men på den 3dje dagen blossar de upp och det slutar med att du kliar tills et blöder...ser ut som vattkoppar, inge kul.

NZ har et tvldigt växlande klimat med allt från vinter till sommar, så innan ni åker dit (om ni är i Australien) gå in på en opp shop (2nd hand butiker) och köp lite vinterkläder. Januari och april är varmt i Australien (tror at NZ är lite regnigare) men fuktigheten i australien varierar mkt, FUKTIGT i norr och torrt i söder.

Jag har bara varit i Australien och Thailand, men eftersom att vi hade bil, så bar vi inte runt på mkt, och det mesta som jag hade med mig var överflödigt, jag köpte allt på plats. Skulle jag välja ett plagg att ha med mig skule det vara mina fiskemansbyxor (köpta i thailand) finns i kort och lång variant. Köp det när ni ä i Thailand .

Ha en trevlig resa.
:)
Av Trea
12 dec. 2008 07:28
Jag förstår vad du menar med tekniken! Det är en avvägning mellan alla tekniska prylar man vill ha med sig och risken att bli bestulen på dem! I de länderna ni ska till är rånrisken inte så stor. Dvs risken för överfallsrån är inte överhängande (även om det förstås kan hända var som helst om man har riktig otur). Däremot finns det ju alltid en risk att bli bestulen om man lämnar grejor obevakade. De flesta människor är ju vänligt sinnade i de länder ni ska till, men dyra grejor är förstås lockande i fattiga länder!

Personligen tycker jag att det är skönt att inte släpa på för mycket och jag skulle nog ha skippat både videokameran och datorn. Om dét finns en safetybox på rummet kan man ju alltid låsa in saker där, men då måste man hela tiden tänka på att antingen lösa det så eller också bära grejorna på sig... Jag skulle känna mig mer avslappnad om jag bara hade kameran med mig, men det där är ju helt upp till dig!