Backpacking i Sydostasien

18 aug. 2017 13:31
Visningar: 111
Hallå! :D

Jag och en tjejkompis har bestämt oss för att backpacka i sydostasien i två månaders tid. Januari till Mars. Vår rutt kommer att se ut ungefär såhär: Thailand ca 2,5v - Cambodja ca 11 dagar - Vietnam ca 11 dagar - Malaysia ca 11 dagar - och sen avsluta med Filippinerna.
I thailand & filippinerna tänkte vi mer på sol, stränder och båtutflykter, och i resterande länder upptäcka lite mer.

Nu skulle jag behöva tips på allt från städer i länderna man helst vill åka till, sevärdheter, hur man billigast/enklast tar sig runt emellan länderna osvosv. Alla tips uppskattas varmt!! :)
Av Erik777
18 aug. 2017 14:28
Hur man tar sig runt är rätt enkelt att svara på, flyg!
Sydostasien
har bra lågprisflyg som jag tycker man ska använda så mycket man kan. Man sparar alltid tid, ofta är det bara lite dyrare än buss, men tusen gånger säkrare. AirAsia.com är Sydostasiens Ryanair, men långtifrån det enda bolaget, så sök alltid på nån större flygresesökmotor. Det är ofta inte alls nödvändigt att boka biljett långt i förväg, även om det ofta kan bli lite billigare så. Gäller inte bara mellan länderna utan i lika hög grad inom!

Jag kan tycka att ni ska fokusera mer på vilka sevärdheter, öar, platser och ordet ni vill se än vilka länder. Många ser ungefär samma strand och ungefär samma "reaggae bar" i Malaysia, Fillipinerna, Vietnam, Thailand och Kambodja, det som skiljer är om ölen heter Tiger, San Miguel, Bia Saigon eller Chang.