Backpacking Centralamerika

8 dec. 2015 10:14
Visningar: 2338
Hej!

Jag och en kompis ska iväg och backpacka Centralamerika januari-mars och tar emot alla tips vi kan få. Vad vi inte får missa, vilka hostels/andra boenden som rekommenderas, vad vi bör tänka på, ställen vi kanske borde hoppa över på grund av säkerheten, om någon ska besöka något av länderna och vill mötas upp, vad som är onödigt att lägga pengar på och så vidare. Även om vi behöver något visum någonstans, hur vi ska göra med valutan och om det är något vi bör tänka på för att undvika någon speciell sjukdom, vad som är en lämplig budget, ja allt ni kan komma på helt enkelt.

Vi kommer att börja i Panama City och planen är att besöka alla länder upp till Mexiko under sammanlagt 9 veckor :-)
Av Jonas73
15 dec. 2015 20:27
Hej,
Jag rekommenderar att ni stannar minst två veckor i Guatemala. Guatemala är vackert, billigt och de flesta man möter är oerhört vänliga och hjälpsamma!

Detta är mina favoritställen i Guatemala:

Antigua
Promenera längs gatorna med gamla färglada hus. Käka en god och billig lunch på restaurang Wiener. Ta en öl och träffa andra turister på baren Monoloco. Gör en dagsutflykt och bestig den aktiva vulkanen Pacaya. Marknaden i Chichicastenango är också värd en dagstur.

Lago Atitlan
Ta en båttur från Panajachel till San Pedro La Laguna, Santiago Atitlan eller någon av de mindre byarna runt sjön.

Lanquin
Bo några nätter på El Retiro Lodge. Besök fladdermusgrottan i skymningen när alla fladdermössen flyger ut. Besök de ”naturliga poolerna” i Semuc Champey. ”Tubing ” nedför floden är en annan aktivitet som jag tyckte var kul.

Livingston
Ät tapado (gryta med kokosmjölk och skaldjur). Koppla av med en coco loco på Rasta Mesa och upplev den karibiska Garifunamusiken och kulturen.

Tikal
Mayatemplen i Tikal är ett av mina absoluta favoritställen! Stanna över natten i nationalparken även om det är dyrt. Det är värt pengarna för att se templen i solnedgången. Även häftigt att höra djungeln runt om kring när strömmen stängs av och allt blir mörkt.

Försök att undvika Guatemala City.

Det funkar för det mesta bra att ta ut pengar i bankomater med svenska Visa- eller Mastercard. En del bankomater accepterar bara Visa andra bara Mastercard. När jag senast var i Guatemala för några år sedan var det inte många ställen som accepterar kreditkort.

Har tyvärr inte koll på resten av Centralamerika.
/Jonas
20 jan. 2016 13:09
Costa Rica
Hoppa över San Jose, huvudstaden. Men missa inte området Arenal. Finns massor av äventyr där och varma källor, och testa canopy. Riktigt kul! Sen är Santa Teresa fint med sin vackra strand och Tamarindo är trevligt med mer liv och rörelse men ändå vid stranden.

Nicaragua
Missa inte ön Ometepe, ligger i landets största sjö. Ön har endast en asfalterad väg och allt är relativt enkelt men mycket charmigt. El Ojo de Agua var fantastiskt fint ställe att bada vid i skogen, med kristallklart turkost vatten. På Ometepe bodde vi för 130 kr/ natt för 2 personer, på ett ok ställe, The Landing Hotel, precis där man kom iland med färjan.
Staden Granada var trevlig och en bra punkt för många upplevelser. Gillar ni äventyr så testa Vulcanoboarding och gå en kvällstur upp till vulkanen Masaya. Du kan se en hel del bilder och få mer info på min blogg www.29grader.se Min topplistorna för både Nicaragua och Costa Rica kanske hjälper. (Inlägg från Nicaragua hittar du direkt här: http://www.29grader.se/search?updated-max=2014-02-25T15:00:00%2B01:00&max-results=11&reverse-paginate=true)
20 jan. 2016 18:05
El Salvador:

La Libertad

Playa de Tunco

Salinitas

Ruta de Flores + kaffe

Cerro Verde

Etc