Backpacka i Thailand, Bali, Filippinerna, Vietnam & Indien

4 feb. 2016 10:34
Visningar: 1302
Hej!

Vi är två tjejer som planerar att backpacka i Asien i 3 månader. Vi kommer börja resan i Thailand för att sen ta oss vidare till Bali, Filippinerna, Vietnam och Indien.

Vi skulle vilja veta vad era tips och kommentarer är angående:
Reserutten - är den bra, borde vi ta bort något land?
Länderna - Vad borde man se och göra? Vilka städer/öar är måsten?
Visum&biljetter - Är det något vi måste fixa i förhand eller går det att ta som det kommer?

Vi startar våran resa om ca 1 månad (Mars-Juni). Är det någon annan som åker runt den tiden och till dessa länder?
4 feb. 2016 11:27
Har ni redan bokat flyg?

Personligen hade jag rest Thailand - Vietnam - Filippinerna - Bali och sedan hem. Hade struntat i Indien. På så vis får ni en mjukstart i Thailand som är väldigt lätt att resa i och ni avslutar på Bali när vädret kommit ur "lågsäsongsvädret" men innan riktigt högsäsong drar igång igen = bra priser på hotell osv. Under april-maj kan det bli riktigt varmt i hela sydostasien.

http://www.selectiveasia.com/asia-holidays/weather/april
http://www.travelonline.com/bali/weather.html
11 feb. 2016 21:21
Hej,

Indien är ett rätt stort land och väldigt intressant. så man behöver lägga mer tid för att uppleva ett äkta Indien (3-4 veckor). Det här landet vill jag verkligen återkomma ... Missa inte Varanasi staden...

Att resa i Thailand är lätt som en plätt; fortfarande är en av mina största resmål; missa inte till norra delan av Thailand: (Me Hong Son, Chiang Rai, Chiang Mai...)

Bali, Filippinerna: känner mycket till men jag tyvärr inte åker dit än.... Jag fått dock höras mycket grymt om Boracay, Coron och Palawan...

Vietnam: är mitt hemland. lol. Jag har hittills rest mycket runt landet. Missa inte motorbike trip Northernmost (Ha Giang), den gamla Hanoi, Ha Long bukten, Grottor i Quang Binh, den härliga Hoi An, stränderna längs kusten i mellan Vietnam, öarna (Cu Lao Cham, Cu Lao Xanh, Ly Son, Con Dao, Phu Quoc...)

Visum:
1. Bali, Filippinerna, Thailand: tror nog att ni skippa visumet
2. Vietnam: skaffa i förhand om ni kan om ni reser i landet mer än 15 dagar. Det går ju att skaffa på platsen.
3. Indien: e-visum: du behöver att skaffa innan resan.

Obs: var försiktig att resa i Indien.

Ha det trevligt!

Steve
15 feb. 2016 16:12
Tack för alla svar och bra tips!
Vi bestämde oss nu för att stryka Indien från listan denna gång och istället åka till Kambodja.
Är detta en bättre ide tror ni?

På frågan om vi redan bokat biljetter: ja och nej. Vi har bokat till Bangkok och från Thailand till Bali men ingenting annat.
Av Ssandjo
16 feb. 2016 10:59
Vi har precis backpackat i Filippinerna och har skrivit om det på vår blogg Solhatten.blogg.se
2 mars 2016 11:51
Rundan Thailand, några dar i Bangkok (ni får 30 dagar )och vidare ner till öarna, Koh Samet, Koh Chang o Kho Mak fantastiska öar. Ta bussen i i Kambodja (ni får 15 dagr) till stanna vid havet och sedan buss till Siam Reap o Pnohm Pehn vidare till Saigon (ha gärna visa hemifrån annars går det vid gränsen)
Sök upp Sihns resbyrå www.thesinhtourist.vn i backpackerområdet. Ta deras "hopon" bus till Hanoi stanna efter vägen.
Åk från Hanoi till Laos och därifrån in i Thailand. Då har ni fått en otrolig resa. Kolla bloggen jag sa nouw.com/ina jag tror de kommer att åka tåg från norra Thailand ner till Chumpon och därifrån till Kuala lumpoer o tåg till Singapore (väldigt dyrt men för ett par nätter OK) sedan Bali. Åk inte tåg i södra Thailand till Malaysia UD avråder. Filipinerna är även det ett osäkert mål.