Backpacka i Sydafrika - budget och tips?

Av Tiho
3 jan. 2017 22:08
Visningar: 755
Hej!

Jag och min pojkvän är sugen på att resa tillsammans, kring april/maj. Vi är inne på att åka till Afrika, troligen Sydafrika. Vi vill gärna se och göra saker (självklart safari) men jag vill även kunna sola, bada och bara ta det lugnt också. Vad jag förstått då jag googlat och läst på så verkar inte Sydafrika vara det bästa stället för det. Stämmer det? Funderade lite på att man isåfall kunde åka till Mozambique någon vecka för lite mer sol och bad.

Min största fundering är egentligen vad en sådan resa skulle kunna kosta ungefär. Vi tänker oss ca 4 veckor. Jag förstår att det är svårt att svara på då det är väldigt olika från person till person, men bara på ett ungefär så man vet hur mycket pengar man behöver spara =) vi tänker oss mer en budgetresa så vi är inte så kräsna av oss då det gäller boende osv. Jag har backpackat i Asien två månader förra året och har förstått att det är dyrare i Sydafrika.

Mina funderingar är:

1. En ungefärligt budget för 4 veckor i Sydafrika alternativt även Mozambicue?
2. Är det en bra tid att åka i april/maj?
3. Går det att "sola, bada och ta det lugnt" även i Sydafrika?
4. Vad kostar en tre-dagars safari i Krugerpark? Ser väldigt spridda priser då man kollar på nätet. Bättre att boka innan man åker eller på plats?
5. Vi funderar på att åka med baz bus, då vi inte vill köra själva och det verkar bli mycket dyrare att hyra bil. Någon åsikt om det, bra, dåligt?

Tacksam för hjälp!
Mvh T
3 jan. 2017 23:06
Åker ni till Mozambique så ska ni åka till Tofo och bo på Fatimas Backpackers. Där är det hur bra som helst. Lång fin vit strand, reggae i högtalarna hela tiden (hoppas ni gillar Best of Bob Marley :D).

Det går att sola och bada och ta det lugnt i ZA, bästa stället på västkusten är Laangebaan/Saldhana Bay, annars är det östkusten som gäller, där möter indiska oceanen som är varmare än Atlanten, men ni måste en bit norrut för att det ska bli skönt i vattnet.

Maj är "hösten" i Sydafrika, då kan det bli riktigt kallt på natten i de södra delarna (Kapstaden med omnejd plus uppe i bergen). Tror iofs det kändes mest i juni faktiskt.

Vad gäller safari så är det ju hyfsat populärt, men jag tror att om ni vill ha bättre priser så ska ni nog försöka boka på plats med en lokal arrangör, men någon vecka eller två i förväg. Ni kan ju göra som så att ni tar en två veckor Sydafrika, på vägen upp till Mozambique bokar ni safarin, sen är ni i Mozambique en vecka eller så och tar safarin sen innan ni åker hem. Ni måste ändå passera Krugerparken på vägen dit. Typ..

För övrigt vad gäller Mozambique, när ni "köper" ert Visa on Arrival så tänk på att ha med er nya dollarsedlar. De gillar inte de gamla årgångarna så om ni ska växla till er dollar i Sydafrika, be dem om nya sedlar. De gamla sedlarna är tydligen vanligare att de är förfalskade än vad de nya är. Och tänk på att de pratar portugisiska i Mozambique, men man kommer långt med engelska med. De är duktiga på språk i hela Afrika.

http://www.ixploretheworld.com/archives/category/2012-africa
Där har ni 4 månader i Afrika i 27 korta inlägg! :D
Av Tiho
16 jan. 2017 21:02
Tack för tips och information! Får fundera lite till, vi har eventuellt ångrat oss angående resval. Vi vill absolut till Sydafrika, men kanske en annan gång när vi har bättre budget. Är inne på filippinerna eller Sri Lanka nu istället! =)