Backpacka i Indien

10 jan. 2017 19:25
Visningar: 1532
Hejsan! Jag och min vän hade tänkt backpacka några månader i Indien! Jag har några frågor som jag väldigt gärna vill ha svar/åsikter om.

1. När på året skulle rekommenderas att åka?

2. Vad exakt behöver man tänka på att ordna innan? Vaccin, visum mm.

3. Vad ska man räkna med för budget? Ink flyg tur & retur? Vi är inte ute efter det finaste/dyraste men inte för snålt heller. Vi ska kunna ta oss runt lite grann, shoppa lite, äta, bo och uppleva/göra saker.

4. Något förslag på vart man ska åka i Indien som passar bra för backpackers?

5. Övriga tips om vad som kan vara bra att tänka på. Vad man ska och inte ska äta, prutar man mkt, dricksar man?

Det är första gången för både mig och min vän att göra en sån här resa. Man undrar över så mycket, man vill ju inte missa något viktigt!

Tack på förhand!
Av Erik777
11 jan. 2017 11:43
1 beror på var ni vill åka och göra. Vill ni åka skidor i Himalaya, åk på vintern. Vill ni inte frysa i ett dåligt uppvärmt hotellrum i Delhi, åk inte dit på vintern. Indien är gigantiskt och har de flesta typer av klimat och väder du kan tänka dig.

2 Se över grundskydd, polio, stelkramp etc. Havrix eller twinrix beroende på om du tänker byta kroppsvätskor med andra under resan eller inte. För Twinrix krävs lite mer framförhållning. Om du stannar mindre än 30 dagar så finns e-visum. För längre vistelser krävs vanligt visum.

3. Budget beror helt på hur bekvämt man vill ha det, samt var man befinner sig. Senast bodde jag för mellan 1000-2000 INR per natt på helt ok mellanklasshotell i Kerala. Boende är min klart största utgift. Man kan äta gott för under 200 INR och person per dag. Men då äter man inte på turisthak, utan på "vanliga" ställen där indier äter. Shopping av normala grejer som kläder och småprylar kostar väldigt lite. Återigen, baserat på att man inte handlar i typiska turistbutiker. Den stora utgiften förutom boende är om man vill göra organiserade utflykter eller hyra taxi per dag. Jag gör sällan sånt själv. Är du i en större stad, använd Uber eller Ola så kostar taxiresan runt 10 INR per kilometer. Resor med tåg är billigt, resor med lokalbuss är löjligt billigt. Inrikesflyg har jag dålig koll på.
Resa Sverige-Indien t.o.r. kan du få från 4000 SEK och uppåt.

4. Kerala tycker jag är bra om man som jag gillar värme.

5. Ät vanlig indisk mat som alla andra äter. Undvik fancy specialmat som tillagas speciellt för utlänningar. Min högst personliga teori om hur man undviker magsjuka är att ju fler olika rätter och en restaurang har, destå större risk. Om en restaurang serverar dåde "Indian, chinese, thai, japanese and western food".. hur stor är sannolikheten att kocken behärskar allt och har fräscha råvaror till allt?

Hur mycket man ska dricksa vet jag att det finns många olika uppfattningar om. En del säger att alla i Indien förväntar sig dricks. Jag har personligen inte den uppfattningen. På många restauranger får man notan till bordet och betalar vid en kassa när man går. Där finns ofta en tipping box. Där kan man lägga en del av växeln, eller så behåller man den, valfritt. Om taxipriset är uppgjort på förhand finns ingen anledning att dricksa. Använder man en taxi-app som Uber eller Ola så dricksar man inte heller. Men som sagt, jag vet att andra har andra uppfattningar.

5 Prutar gör man ibland, men verkligen inte jämt. Dels om man handlar kläder, souvenirer etc i turistbutiker. Dels om du handlar stora volymer av vad som helst i vilken butik som helst. Och när du bokar hotellrum på plats, går du till ett dyrt hotell kan du ganska ofta pruta ned priset massor om de har dålig beläggning. Förpackade varor har i Indien alltid ett MRP (Maximum Retail Price) som står tryckt på förpackning. Det är relativt ovanligt att någon försöker ta mer betalt än MRP, händer isåfall främst när någon exempelvis säljer läsk på stranden. Det gör också att folk ofta vet vad saker kostar, tex att glassen X alltid kostar 35 INR. Om man tar en taxi eller auto ricksaw som vägrar använda taxameter så kan man pruta. Dock är ofta summorna så låga att det inte känns lönt ändå. 60 eller 40 INR spelar inte så jättestor roll för mig :) Men ta alltid en med taxameter i första hand om ni inte använder Uber/Ola

För aktuell kurs på INR öppna google i en webläsare skriv in exempelvis: 1000 INR to SEK