Backpacka i Asien - visum...?

19 aug. 2016 03:40
Visningar: 3058
Jag har googlat runt men blir inte klok på det här med visum i Asien!

Jag och min pojkvän ska flyga till Bangkok 12 mars.
Vår tanke var att boka en enkelresa dit, spendera ett par dagar i Bangkok för att sedan ta oss vidare via buss/tåg till Kambojda (ca 2 veckor), buss/tåg till Vietnam (ca 1 vecka), flyg till Phuket och resa runt i södra Thailand via buss/tåg i kanske 2 Max 3 veckor, åka vidare till Malaysia och besöka Kuala Lumpur, Singapore osv i 1-2 veckor, Bali 1-2 veckor för att sedan flyga till Filippinerna i 1-1,5 vecka innan vi drar oss hem till Sverige igen.
Hur ser det ut med visum-regler? Får man resa till dessa länder utan visum om man inte stannar längre än ett visst antal dagar? Och om man är i Thailand i en vecka, åker till ett annat land, för att sedan ta sig tillbaka till Thailand, hur blir det då?
Och så läste jag något om att man inte bara får boka en enkelbiljett till Thailand, stämmer det...?

Varken jag eller min pojkvän är så värst resvana hehe, så vi vill bara ha koll på läget så det inte blir något strul!
19 aug. 2016 06:49
När du kommer fram till Thailand får du ett "visa on arrival", det behöver du inte söka i förväg. Det är giltigt i 30 dagar. Skulle du resa ut i förtid så är visat förverkat. Det brukar fungera så i hela världen. Då måste du med andra ord skaffa ett nytt visum för nästa inresa. Googla på "Visa run thailand" så får du lite mer information.
Vad gäller Malaysia/Singapore/Bali så behövde jag inte göra något i förväg där när jag resten genom dessa länder 2011, men det kan ju givetvis ha förändrats. Jag föreslår att du kollar med respektive lands ambassad eller deras motsvarigheter till UD vad som gäller för varje land.
Du kan ju alltid googla på typ *land* + visa + imigration så brukar den informationen också komma upp, fast oftast mer krånglig.

Vad gäller Vietnam så har jag inte varit där men jag vill minnas att i min research för en resa som inte blev av så får man ansöka om visum i förväg via deras ambassad, men jag kan ha fel där.
Fillipinerna vet jag faktiskt inte, kom aldrig så långt i min planering att jag ens kollade vad som gällde där.

Lycka till!
Av Hille2
19 aug. 2016 08:53
Nej, du får inget visum när du kommer till Thailand utan ett uppehållstillstånd som gör att du får stanna i max 30 dagar. Du måste även ha en resa bokad ut ur Thailand inom den tiden när du reser dit. Om du kommer tillbaks till Thailand landvägen så får du ett uppehållstillstånd på 15 dagar, kommer du med flyg är det 30 dagar som gäller (du måste ha en utresa från Thailand då också).
I Vietnam får du stanna i 15 dagar utan visum och de kräver också en utresebiljett. I Kambodja köper du ett visum vid gränsen eller på flygplatsen.
Av Sierra
19 aug. 2016 10:39
Förutom det som Hille2 skriver ang Thailand, Vietnam och Kambodja får du här vad som gäller övriga länder ni planerar att besöka.

Malaysia: Ni får 90 dagars uppehållstillstånd utan kostnad automatiskt.
Singapore: Ni får 90 dagars uppehållstillstånd utan kostnad automatiskt.
Indonesien (Bali): Ni får 30 dagars Visa On Arrival (VOA) utan kostnad.
Filippinerna: Ni får 30 dagars uppehållstillstånd utan kostnad automatiskt.

Generellt gäller att man skall ha utresebiljett inom de givna dagarna från resp land samt att passet är giltigt minst 6 mån vid in- eller utresa beroende på vilket land det gäller.
Av Molliw
3 dec. 2016 03:28
Hej!

Om jag reser in landvägen till Thailand och får 14 dagars uppehållstillstånd, kan jag då förlänga det med 30 dagar när jag är där?

Vore väldigt tacksam för svar!

Olivia
Av Sierra
3 dec. 2016 07:57
Citerat från Molliw:
Hej!

Om jag reser in landvägen till Thailand och får 14 dagars uppehållstillstånd, kan jag då förlänga det med 30 dagar när jag är där?

Vore väldigt tacksam för svar!

Olivia
Du får 15 dagar (14 nätter) om du anländer över landgräns och ja, du kan ansöka om förlängning med 30 dagar.
Av Molliw
6 dec. 2016 03:26
Okej, tack för svaret! Vet du om jag själv måste gå till ett immigration Office eller kan man skicka iväg sitt pass och få tillbaka det?
Av Sierra
6 dec. 2016 09:52
Du måste ansöka personligen.
3 mars 2017 10:16
Om man åker in till Thailand är där i 7 dagar åker vidare till andra länder kommer tillbaka i slutet av resan stannar 7 dagar får man 30 nya dagar varje gång man kommer ? :)