Azorerna!

Av Sjenny
18 jan. 2009 10:48
Visningar: 9891
Vi har lagt in en bokning till Azorerna under en vecka i skiftet april-maj och nu vill jag ha allas era erfarenheter! Vi åker främst för att se valarna och har bokat via en lokal researrangör ett paket med flera valsafarin under hela veckan. Nu till mina frågor:

Hur är vädret på Azorerna vid den tidpunkten? Det sägs ju vara dimmigare, blåsigare, regnigare ju tidigare på året det är. Har någon varit där vid den tidpunkten och kan säga hur det är?

Vi håller till på Sao Miguel. Tips på sevärdheter man absolut inte får missa?
Av Elgona
18 jan. 2009 13:28
tidpunkten ni valt att resa till azorerna är helt ok,relativt stabilt,,men de är ju mitt ute i atlanten så vädret är skiftande.
jag har varit där vid två till fälen en gång i feb,då ösregnade de flera dagar i veckan,också varit där i april,då var det mkt bättre väder,men också då lite regn,,man kan säga at de kan vara flera olika väder under en dag,en tunn regnjacka är bra att ha med.

MISSA INTE ATT GÅ EN VANDRINGSLED,,MISSA INTE ATT BADA I DEN UNDERBARA KÄLLAN I SKOGEN,MISSA INTE ATT TA ETT DOPP I UNGDOMMENS KÄLLA I FURUNAS BOTANISKA TRÄDGÅRD.,MISSA INTE NATIONALPARKEN VID ELDSJÖN,MISSA INTE NORDESTE,DE ÄR HÄR DEN HÖGSTA PUNKTEN PÅ ÖN FINNS,PICO DA VARA,MISSA INTE LAGOA VERDE O LAGOA AZUL,,FANTASTIST VACKRA SJÖAR,O UTSIKT.MISSA INTE LAGOA DA FOGO,KALLAS OCKSÅ ELDSJÖN.

.PLATSEN FURUNAS ÄR MER ÄN UNGDOMMENS KÄLLA,HELA OMRÅDET ÄR ETT TERMINALOMRÅDE,DE BUBBLAR O LUKTAR, O DE PÅ MINNER OM ISLAND LITE..MISSA INTE KERAMIKFABRIKEN I LAGOA,,

SEN FINNS DE EN THEODLING PÅ ÖN.O EN FABRIK SOM GÖR ANNANAS LIKÖR,,DE KAN MAN VAR UTAN.
ATT HYRA BIL O SUSA TINT ÄR PERFEKT PÅ DENNAÖ,VACKRA VÄGAR..

hoppas att ni får se lite valar,,det är ju ingen garanti,,förSTA gången jag var på azorerna såg jag inga valar,däremot andra gången.
ha en underbar vistelse i "lustgården".
Av Svampa
18 jan. 2009 19:49
Jag var på SM för fem år sedan, sista veckan i april.
Inget badväder, rätt omväxlande sol, blåst regn och dimmigt etc.
Åkte med Solresor, bodde centralt inne i SM, var med på den östra
heldagsturen som då omfattade besök på teodling, ananasodling,
varma källor etc. Trevligt, minns inte riktigt vad jag betalade men tyckte
då att det var prisvärt för vad som ingick etc.
Övervägande blomning var azaleor, hortensior och diverse liljor.
Jag bokade inte in någon valsafari och det på grund av att guiderna faktiskt
berättade att chansen att få se några vid den tidpunkten på året var lika med noll!
De som ändå åkte kom tillbaka utan att ha sett några....
Jag hyrde bil ett par dagar, drog runt hela västra delen av ön, från SM
räknat rakt upp mot nordkusten och därefter kustvägen tillbaka västerut,
och åkte till tvillingsjöarna, något ni inte bör missa, fantastiskt vackert.
Kliv upp tidigt en morgon, bege er ned till fiskehamnen när båtarna halar upp
fångsten av tonfisk etc, och ta del av fiskeauktionen i hallarna.
Om jag skulle återvända till Azorerna, och det gör jag gärna, igen skulle jag dels
åka senare på året typ juni/juli då blomsterprakten pågår för fullt,
samt vara borta 2 veckor för att även hinna med att åka över till ett par av de andra öarna.
28 jan. 2009 20:31
Hej!
Jag tycker absolut att ni ska hyra bil! Speciellt om ni e två eller fler personer så lönar det sig att ta i bil i två-tre dagar och köra runt ön själv! Ni får själva ta den tid ni vill på de olika målen och det blir nog billigare än att åka på turistturer.. skaffa bara en bra guide så får ni läsa om alla de trevliga besöksmålen som tidigare tipsats om. De är inte svåra att hitta även om ön i sig själv inte har skyltat lika bra som vi har i norden! :)
Vi tog två heldagar på oss att köra runt på ön. En dag för västra och en dag för östra och även om det kändes som om vi inte riktigt hann med hela östra delen så tyckte vi att vi såg väldigt mycket fint! Landskapet är otroligt vackert!

Ett annat tips är att höra runt lite vilka restauranger som andra tipsar om före ni åker.. Vi hade problem att hitta någon riktigt bra mat någonstans och väldigt ofta var maten kall då den serverades. Inte ens då vi frågade en lokal taxichaffis vad han rekommenderade så blev vi nöjda.. Vi fick i efterhand höra om några bra restauranger som vi missat.. tyvärr minns jag inte vad någon av dem heter nu..

Ha en trevlig resa!
Av Snusan
28 jan. 2009 20:52
Hej!
Azorerna är otroligt vackert, vi var där i aug blandat väder även då, Vi hyrde bil 3 dagar och åkte runt hela ön. Man vill inte missa någonting, Hortensior som var stora som buskar ja nästan t o m som träd längs vägarna. Maten tycker jag var sådär, vi bodde vid Água de Pau, det blev att vi gick till restaurangen på hotell Caloura Resort, där var maten bra. Vi köpte en bok innan vi åkte som heter Se Azorerna med Ulf Schenkmanis, där fick man bra tips.

Ha en trevlig resa/Snusan
Av Reh
28 jan. 2009 21:58
Jag och min sambo var visserligen till Azorerna/Sao Miguel i juli förra året, och då var det soligt och varmt stort sett hela tiden, och så pass uttorkat i naturen att alla vackra små vattenfall som vi letade efter var uttorkade och obefintliga!

Vi hyrde bil hela veckan vi var där och hann se alla sevärdheter vi orkade se - vissa ställen besökte vi flera gånger för att få fina bilder (beroende på vädret och så) eller för att slippa folkmassor. Ön är ju inte speciellt stor, så man hinner ta sig runt på de flesta större vägarna som finns, från öst till väst och norr till söder. Dock fick vi jaga luckor i molntäcket när vi skulle ta fina foton uppe i dom högsta bergen. För molnen drev in mest hela tiden, fast det var strålande solsken nere på "normalhöjd".

Vi bodde på hotell Talisman mitt i stan och där fanns en jättebra fiskrestaurang som vi åt middag på varje kväll! Annars upplevde vi inte maten som jättespännande.

Vi for på val- och delfinsafari en dag, men såg inga valar, "bara" delfiner. Men det var ändå den mest minnesvärda upplevelsen på hela resan! Delfiner är så fantastiska djur att man blir helt salig och varm när man får se dom på så nära håll i deras naturliga miljö!

Vi var inte förtjusta i Ungdomens källa och avstod från att bada där, vattnet såg rätt motbjudande ut (gult och läskigt!). Men så ser jag inte en dag yngre ut heller...

Jag hoppas ni får en fin resa, vi var väldigt nöjda med vår!