Äventyr i Sverige??

20 feb. 2014 13:04
Visningar: 4232
Hej denna sommaren hade jag tänkt vara i Sverige, och förhoppningsvis blir det en fin sommar :D

Men är det någon som har några tips om vad man kan göra i detta långa land?? Alla förslag är välkomna ;)

Tack på förhand

Med vänlig hälsning Jonas
Av Kboggio
20 feb. 2014 14:49
Tja, jo allt beror ju på vart man bor och vad man är intresserad av, i stort sätt kan man göra väldigt mycket. Du kan åka ut i skärgården och tälta, eller hyra en båt osv. Du kan hyra en stuga någonstans, du kan packa en ryggsäck och gå till tågstationen och på måfå hoppa på ett tåg och ser vart du hamnar och vad du upplever. Kebnekaise. Gotland eller öland åker många till. Om du har körkort kan du köra en roadtrip, köra lite på måfå efter kartbok eller gps och se vart du hamnar. Besöka de största städerna efter varrandra. Backpacka och leka turist, gå på svenska sevärdheter. Fjällvandra. Resa från den sydligaste staden till den nordligaste. Det finns många ideer man skulle kunna köra :) allt beror ju på intresse
24 feb. 2014 16:02
Allt det där låter jätte bra. Men jag menar just om ni har några idéer tex vart den bästa platsen att campa på är?? eller uppleva natur m.m.

Om ni har haft några härliga upplevelser på lite mer specifika platser ;)
24 feb. 2014 18:09
Beroende på vad man klassifierar som äventyr och så men...

Forsränning är ju ganska äventyrligt och det kan man göra i Borlänge bland annat med Dalarnas Äventyrscentrum.
Fjälllvandra går ju att göra lite var stans.
Göra en "resa i tiden" genom Sverige, besöka olika historiska platser. Vill minnas att det finns någon sajt som heter något i stil med "i Arns spår" eller något sådant om medeltida Sverige. Då kan man åka runt till de olika ställena som förekom i Arn-böckerna.
Av Birgere
24 feb. 2014 18:27
Hade bästa platsen funnits att campa på hade alla åkt dit.
Omöjligt att kunna förstå vad som är bäst för just dig.
Av Trea
24 feb. 2014 18:56
Inte så lätt att svara på eftersom frågan känns lite stor... Vi provade bland annat forsränning och höghöjdsbana vid ett ställe vid Vindelälven. Både natur och spännande, minst sagt:
http://www.freedomtravel.se/2010/07/forsranning-i-vindelalven/

Vi har varit på många campingar också, men vilken som är bäst beror ju på vad man är ute efter... Här har vi iofs samlat en liten lista på ställen i Sverige som vi tycker är värda ett besök:
http://www.freedomtravel.se/restips/
Av Hkn
24 feb. 2014 19:27
Har du ställt in dig på campingliv, så ska du få en mycket personlig reflektion:

Skippa Sverige.
Åk över gränsen. Det är inte långt, men något händer med naturen i Norge.
Vore det OS i vackra landskap och vyer, så får vi storstryk av Norge med 13-1. Och det är en natur som är lättillgängig och storslagen.
- Lättillgänglig för att den reser sig rakt upp ur fjordarna. Du kan ta lokalbussen eller färjan till platser som tar andan ur dig.
- Storslagen för att vi inte har några svenska berg som pekar en kilometer, lodrätt, rätt upp i luften.

De norska vandringslederna är dessutom relativt 'icke-turistiga'. Du förväntas kunna ta hand om dig själv ute i vildmarken. Lederna är markerade med bokstaven 'T' målade på stenar, men sedan är det ren och rå natur. Inga caféer eller parasoll. På många ställen vandrar du på ställen som skulle ha varit avstängda och varningsskyltade om de varit belägna i Sverige.

Du som vill campa kommer dessutom undan en av Norges stora nackdelar; priset på turistboende.

Att det sedan är ett elände att köra bil i Norge (vägarna är som bredast när du åker i tunnel) och att man ibland måste vara Christer Fuglesang för att hålla reda på hur fjordfärjorna går, det är en helt annan sak.

Men som natur- och campingupplevelse så måste vi i Sverige söka oss till Sylarna, Kebnekaise-massivet och Sarek för att ens hamna i något som kan matcha vad Norge har att erbjuda en masse.

Antagligen inte exakt det svar du ville ha på din fråga, men kanske en mer minnesvärd semester…

tycker

:: hkn ::
25 feb. 2014 08:50
Förlåt att jag skriver så dumt..... Men jag tycker ja får riktigt bra svar iaf :D :D

hkn jag är jätte intresserad av att besöka Norge men jag kom precis hem från NZ så känner att jag vill spendera någon vecka/veckor i Sverige till sommaren. Inget som är för dyrt pga att jag planerar att åka utomlands nästa år igen ;)

Forsränning är ingen dum ide, hahah trodde inte att det fanns här i Sverige :)

Sveriges historia är alltid kul att på nått sätt få uppleva och jag börjar faktiskt fundera på att ta bilen och åka runt och då är det ju guld att få lite tips om vart man kan stanna för att se gamla byggnader och slott tex ;)
25 feb. 2014 09:48
Området runt Siljan i Dalarna är fantastiskt vackert, Tällberg är min favorit i hela landet med sina fina hus och vackra natur.
Mvh
25 feb. 2014 13:35
Mina bästa förslag är fjällvandring, tex Kungsleden och Höga kusten.
26 feb. 2014 20:07
Hej Gunillad :)

Har du varit vid höga kusten?? vad gjorde du isf där och hur många dagar spenderade du på den platsen?? ;)

Tack på förhand
27 feb. 2014 00:53
Hej, jag har varit vid Höga kusten ett flertal gånger, senast en hel vecka.
Jag rekommenderar Norrfällsviken som bas, finns camping, hotell och stugor.
Man kan vandra Högakustenleden, klättra upp på Skuleberget mm.
Se min reseberättelse:
http://www.4000mil.se/?p=1090

Är i Burma nu och på väg till nästa flyg, men svarar gärna på fler frågor nästa gång jag är online!
Av Luluck
21 apr. 2018 07:49 (redigerad)
Campingäventyr = Vildmarksvägen. Ett relativt okänt fjällområde i Strömsund resp. Vilhelminas kommun. Inte lika branta fjäll som i sylarna/Ken men desto mindre andra turister och möjlighet till fjällvandring "på hjul" alltså komma upp på kalfjället med bilen/husbilen/husvagnen.

Vildmarksvägen erbjuder bland annat: (kopierade detta från ett annat tips jag gjort här på reseguiden)
1. Sveriges längsta vattenfyllda kanjon med det 42 meter höga Hällingsåfallet.
2. Korallgrottan - Sveriges längsta grotta.
3. Bjurälven - utnämnt till Sveriges mest besöksvärda geologiska sevärdhet (!). Även Sveriges äldsta bäverfamilj finns här!
4.Stekenjokk - Sveriges högsta asfalterade väg. Ger direkt tillgång till ett vackert kalfjällsområde.
5. Brakkåfallet och Gaustafallet - från Dunderklumpen respektive Ronja Rövardotter.

Kika in på www.vildmarksvagen.eu eller www.stekenjokk.se , där hittar man info om området.