Australien here we come

Av Katten
14 aug. 2010 11:57
Visningar: 596
Hej hej alla!

Familjen dvs jag, min man och vår son (som kommer vara ca 10mån när vi åker), ska utforska Australien. Vi har tänkt att vara där ca 5V, men det är ju stooooort, och så svårt att få begrepp om.. Någon frågade mig varför jag ville åka till Australien... Ja.. för det är ju Australien.. dvs jag är inte så super insatt, så jag behöver er hjälp!
Har köpt Lonely Planets Australia.. och sitter som värst och försöker klura ut en rutt.. Vi flyger till Sydney och sen.. ja vad ska vi hitta på, vad är era super tips? Ska vi hyra bil eller ta bussen? Finns det billiga inrikesflyg? Vad får vi absolut inte missa? Vad är övereklamerat? Bombadera mig med era tankar, upplevelser och råd!!

/Katrin
Av Ellinor
16 aug. 2010 10:35
Hej,
Jag har rest runt där med buss, vilket funkar smidigt. De har bra långfärdsbussar och många går över natten när man ska långa sträckor. Däremot tror jag kanske att det är smidigare att hyra en bil eftersom ni åker med en liten också!?

Jag personligen gillar verkligen Perth i Western Australia, där finns härliga stränder och det är en trevlig stad med en hel del att se och göra. Dessutom är det väldigt trevligt att åka ner till Margaret River nedanför Perth, där finns mycket vingårdar, chokladtillverkare och gårdsbutiker. Väldigt mysigt! Sen är det självklart kul att se klassiska städer som Sydney och mysiga surfbyn Byron Bay (även om det är mycket turister och backpackers) på östkusten. Det är även väldigt kul att prova segling vid Whitsunday-öarna på östkusten.

Lycka till med resplaneringen!
Vänliga hälsningar,
Ellinor
Av Babbo
16 aug. 2010 11:21
När det gäller inrikesflyg så finns t.ex. Virgin Blue och Jetstar (dotterbolag till Qantas). Prisvärt och smidigt att flyga någon sträcka.

Och tänk på hur ni lägger resrutten i förhållande till årstid. Vädret kan skifta väldigt i norr och söder!
17 aug. 2010 00:38
Långfärdsbussar är ett billigt alternativ men det finns två stora aber:

1) Maxvikt per väskaär 20 kg. Har ni större väskor får ni packa om och de är hårda på detta. Personalen får inte lyfta tyngre av arbetshälsoskäl.

2) Sträckorna är extremt långa. Vi fick den briljanta idéen att ta oss från Whitsundays till Sydney i ett leg och det är lite drygt 32 timmar. Skall man stoppa är det kanske ingen större grej men som Elinor skrev kanske bil är bättre - framförallt mer flexibelt om ni har knodden med er.

Jag ska inte dra upp för många av de redan rekommenderade ställena men vill pusha för minst en natt i Blue Mountains.

Lurline House (www.lurlinehouse.com.au) är en mycket bra B&B men vill ni ha separat boende kan egen stuga kan fås hos Old Leura Dairy (www.oldleuradairy.com.au)

Dessa är två av de absolut bästa ställena att bo på i bergen.

Hunter Valley är ett måste om ni har någon som helst passion för vin. Bara någon timme från Sydney.

Uppåt Queensland stannar de flesta i Cairns men Port Douglas är lite mindre och mer laid back.

Uluru (Ayers Rock) tycker jag personligen man kan skippa. Så upphetsande är det faktiskt inte att kolla en stor röd klippa ute i öknen.

Satsa i såfall hellre på ett billigt flyg till Perth.

Av Katten
17 aug. 2010 11:29
Tack för era komentarer! Jag har suttit och funderat lite och är nu inne på om man ska bila från Sydney till Brisbane för att sedan ta sig till Whitsunday Island.. För visst kan man besöka Great Barrier Reef därifrån? Eller bör man åka upp till Cairns? Sen har jag funderat vidare på om man ska ta sig till Melbourne för att köra längst the great ocean road. Eller har någon något bättre förslag? :)
Det känns nog att för längre sträckor får vi försöka hitta billiga flygbiljetter eller hyra bil. Som sagt det är nog enklast med lilla herrn. Är det någon som vet vad det kostar på ett ungefär att hyra bil?

MVH
Katrin :)
17 aug. 2010 22:48
Visst kan man ta sig till Barriärevet från Whitsundays. Airlie (No) Beach erbjuder flera alternativ vad gäller detta.
Av Ziesta
18 aug. 2010 15:45
Svårt det där att välja vad man ska se i det enorma landet.. Minns hur jag satt länge och velade med rutten inför min första resa dit för att pricka in så mycket som möjligt.

Jag försökte undvika att ta inrikesflyg och istället se så mycket som möjligt på vägen, men det beror ju givetvis på hur mycket tid man har. Jag åkte exempelvis tåg från Adelaide till Perth..(visserligen en otroligt lång resa på 40 timmar, men ändå fascinerande på något sätt.. man fick verkligen insyn i hur stort landet är och hur mkt av det som är öde..).. Jag tog även en hel del olika kortare gruppresor som jag bokade på plats på vandrarhemmen.. bl.a. en 3-dagars gruppresa från Darwin till Cairns (med Desert Venturer) och en 7-dagars resa från Alice Springs till Adelaide (med Adventure Tours)..

Att köra längs Great Ocean Road tycker jag låter som en utmärkt idé! Där är väldigt vackert! :-) Om man inte vill köra själv finns det även ordnade rundturer som avgår från Melbourne. Därifrån kan man även ta sig till Phillip Island för att kika på pingviner.

Håller med Ellinor om att Perth och västkusten också är sevärt. Bland annat Ningaloo Reef som är västkustens "barriärrev".

Har listat några av mina favoritplatser i Australien i min blogg: http://www.reseguiden.se/forum/blogg/23-guldkorn-i-landet-downunder-8545
Kanske att den kan ge er lite fler tips.