Australien eller Nya Zeeland eller båda?

4 aug. 2016 17:37
Visningar: 2444
Jag har länge drömt om att backpacka i Australien och Nya Zeeland, men har mest gjort kortare resor till bland annat Zimbabwe, sydafrika och Thailand.

Anledningen till att jag känner att Australien lockar är för att jag hört så gott om människorna och atmosfären där. Målet med resan är helt enkelt att få vänner för livet och ha det riktigt roligt, men definitivt inte åka på en "supar-semester", men lite fest är självklart superkul!

Sakerna jag vill göra bland annat

* Ta dykcertifikat
* Vandra, men på dagsturer eftersom jag är nybörjare
* Surfa
* Gå på yogakurs
* Besöka Hobbiton hade ju varit sjukt coolt
* Se sällsynta djur
* Se vackra stränder, sola o bada
* se massor av vacker natur

Kan inte särskilt mycket om varken Australien eller Nya Zeeland så alla tips är välkomna!

Frågan är då om det är värt att lägga pengar på att resa både till Australien och Nya Zeeland. Hört att vandringen i Nya Zeeland ska va magisk men finns ju vackra platser i Australien med. Har en budget på ca 75 000 (innan flygbiljett) och skulle vilja resa i ca 2 månader och sedan söka jobb och arbeta i Australien resten av tiden. Ska man kanske fokusera på att uppleva det ena landet "ordentligt" eller är det värt att besöka båda?
4 aug. 2016 19:43
Tjena,

Planerar att göra en exakt lika dan resa som dig ungefär, och jag kommer ta Australien + Nya Zeeland (möjligtsvis Fiji i slutet av resan).

Jag planerar också att jobba i Australien utöver backpacka runt, Nya Z blir bara semester.
Har en budget på 90 000 räknar jag med, planerar att flyga till Sydney med 2 andra (än så länge) precis innan nyår så man får uppleva det i Sydney (ska vara helt otroligt).

Hör gärna av dig om du är sugen på att resa med andra och inte ensam :)
5 aug. 2016 10:27
Uppe i QLD har du många nybörjarkurser i dykning och de flesta ställen i Oz med en hyfsad strand, bra breaks och lite självaktning har en surfskola.