Australien eller Nya Zeeland eller båda?

4 aug. 2016 17:37
Visningar: 2444
Jag har länge drömt om att backpacka i Australien och Nya Zeeland, men har mest gjort kortare resor till bland annat Zimbabwe, sydafrika och Thailand.

Anledningen till att jag känner att Australien lockar är för att jag hört så gott om människorna och atmosfären där. Målet med resan är helt enkelt att få vänner för livet och ha det riktigt roligt, men definitivt inte åka på en "supar-semester", men lite fest är självklart superkul!

Sakerna jag vill göra bland annat

* Ta dykcertifikat
* Vandra, men på dagsturer eftersom jag är nybörjare
* Surfa
* Gå på yogakurs
* Besöka Hobbiton hade ju varit sjukt coolt
* Se sällsynta djur
* Se vackra stränder, sola o bada
* se massor av vacker natur

Kan inte särskilt mycket om varken Australien eller Nya Zeeland så alla tips är välkomna!

Frågan är då om det är värt att lägga pengar på att resa både till Australien och Nya Zeeland. Hört att vandringen i Nya Zeeland ska va magisk men finns ju vackra platser i Australien med. Har en budget på ca 75 000 (innan flygbiljett) och skulle vilja resa i ca 2 månader och sedan söka jobb och arbeta i Australien resten av tiden. Ska man kanske fokusera på att uppleva det ena landet "ordentligt" eller är det värt att besöka båda?
4 aug. 2016 19:43
Tjena,

Planerar att göra en exakt lika dan resa som dig ungefär, och jag kommer ta Australien + Nya Zeeland (möjligtsvis Fiji i slutet av resan).

Jag planerar också att jobba i Australien utöver backpacka runt, Nya Z blir bara semester.
Har en budget på 90 000 räknar jag med, planerar att flyga till Sydney med 2 andra (än så länge) precis innan nyår så man får uppleva det i Sydney (ska vara helt otroligt).

Hör gärna av dig om du är sugen på att resa med andra och inte ensam :)
5 aug. 2016 10:27
Uppe i QLD har du många nybörjarkurser i dykning och de flesta ställen i Oz med en hyfsad strand, bra breaks och lite självaktning har en surfskola.

Tänk på att detta i sig tar tid och att du - kanske framförallt med surfingen - kommer att vilja öva på egen tid, för annars är det bortslängda pengar.

Det är ju inte NZ, men i Blue Mountains 20 mil (ca 2 tim med tåg) väst om Sydney har du vandringsleder av olika svårighetsgrader och även schysst abseiling, rock climbing mm. Dessutom sjukt vacker natur och imponerande vyer. Det hjälper att det är lite av ett mat och kaffemekka också.
5 aug. 2016 15:52
Citerat från Danneboii:
Tjena,

Planerar att göra en exakt lika dan resa som dig ungefär, och jag kommer ta Australien + Nya Zeeland (möjligtsvis Fiji i slutet av resan).

Jag planerar också att jobba i Australien utöver backpacka runt, Nya Z blir bara semester.
Har en budget på 90 000 räknar jag med, planerar att flyga till Sydney med 2 andra (än så länge) precis innan nyår så man får uppleva det i Sydney (ska vara helt otroligt).

Hör gärna av dig om du är sugen på att resa med andra och inte ensam :)
Hej! Kul att du planerar ungefär samma resa som mig :) Åker nog lite tidigare än runt nyår, tänkte mig i mitten av oktober ungefär. Nyår i Sidney låter ju inte helt fel! Om jag är i närheten då hade det varit roligt att mötas upp :)
5 aug. 2016 15:54
Citerat från Robbowan:
Uppe i QLD har du många nybörjarkurser i dykning och de flesta ställen i Oz med en hyfsad strand, bra breaks och lite självaktning har en surfskola.

Tänk på att detta i sig tar tid och att du - kanske framförallt med surfingen - kommer att vilja öva på egen tid, för annars är det bortslängda pengar.

Det är ju inte NZ, men i Blue Mountains 20 mil (ca 2 tim med tåg) väst om Sydney har du vandringsleder av olika svårighetsgrader och även schysst abseiling, rock climbing mm. Dessutom sjukt vacker natur och imponerande vyer. Det hjälper att det är lite av ett mat och kaffemekka också.
Tack för superbra tips, ska kolla upp detta! :)
Av Cd1000
6 aug. 2016 14:23
Skulle rekommendera att du tar båda länderna på samma resa eftersom de ligger så nära varandra och så långt bort från Sverige. Risken är att du inte kommer tillbaka på ett tag. För mig blev det just så, jag backpackade i Australien för många år sedan men skippade NZ och har sedan inte tagit mig till det hörnet av världen igen.
15 aug. 2016 18:32
Jag hade definitivt åkt till både Australien och Nya Zeeland, reste i Australien 2 månader och skippade då Nya Zeeland vilket jag idag ångrar.. Alla jag pratat med säger att Nya Zeelands natur är oslagbar.
Dykarcertifikat kan du ta i Cairns där det är väldigt mycket fokus på just dykning. Vandra kan du troligtvis göra väldigt mycket i Nya Zeeland, men du borde också åka till Blue mountains som ligger nära Sydney.
Missa inte Fraser Island (världens största sandö), kör en self-drive tour, sjukt roligt att köra i sanden!
24 aug. 2016 13:59
Hej,
Sitter i lite samma båt. Jag flyger ner i slutet på september ( Sydney) och tänkte ta en 5 dagars surfingsskola några dagar efter arrival. På det sättet kommer man in i en grupp på ett bra sätt. Jag Kommer att boka vissa delar via Kilroy men de mesta kan man fixa själv. :)

Synkar vi kan vi alltid mötas upp :)

Lycka till!
24 aug. 2016 15:02
Citerat från Idajoensson:
Hej,
Sitter i lite samma båt. Jag flyger ner i slutet på september ( Sydney) och tänkte ta en 5 dagars surfingsskola några dagar efter arrival. På det sättet kommer man in i en grupp på ett bra sätt. Jag Kommer att boka vissa delar via Kilroy men de mesta kan man fixa själv. :)

Synkar vi kan vi alltid mötas upp :)

Lycka till!
Hej! planen för tillfället är nog faktiskt att börja på Guldkusten, åka långsamt uppåt mot Cairns för att ta dykcert, sen ta flyg därifrån till Sidney eller Melbourne och åka uppåt mitten igen. Anledningen är att chansen att vädret kommer va bättre i dom delarna av australien då. Men om våra vägar skulle korsas hade det varit kul att mötas upp! :) Min plan är inte riktigt spikad utan jag kommer nog lite "go with the flow" så att säga :)
Av Ischa
25 aug. 2016 20:25
Kör på båda, säger som någon tiidigare skrev passa på medan du är i krokarna. Jag åker till till nz och aus vill inte välja :)
Av Sndras
30 aug. 2016 12:40
Hej! Jag går i samma tankar, har drömt om att åka till Australien och NZ länge, att ta dykcertifikat för den delen också! Åker du helt själv? Funderar själv på att åka i slutet av oktober/november, men skulle dock gärna ha någon något likasinnad att resa med och kunna dela upplevelsen med. Hör av dig om det låter intressant! :)
Av Ischa
30 aug. 2016 22:07
Jag åker till Nz 16/11 sen till aus till nyår. Åker du där omkring är det bara hojta, sällskap är aldrig fel, åker också själv.
Citerat från Sndras:
Hej! Jag går i samma tankar, har drömt om att åka till Australien och NZ länge, att ta dykcertifikat för den delen också! Åker du helt själv? Funderar själv på att åka i slutet av oktober/november, men skulle dock gärna ha någon något likasinnad att resa med och kunna dela upplevelsen med. Hör av dig om det låter intressant! :)