Australien 2010

Av Mrdanne
22 maj 2008 10:07
Visningar: 5143
Hej mina kära resekamrater.

Jag sitter just nu och planerar en långresa till mig och min sambo som vi har tänkt att göra i Februari 2010 (om vi har lyckats skrapa ihop tillräckligt pengar då) :)

Jag har alltid haft som en dröm att åka till Australien och nu sitter jag och planerar min drömresa.

Priserna nedan är för två personer :) Givetvis är det bara cirka-priser då man inte kan boka flygresa för 2010 än ;)

Tanken är att vi ska resa såhär:

Flyg från Köpenhamn/Malmö - Perth - Sydney - Cairns - Bangkok - Köpenhamn/Malmö. Priset vi har fått för denna flygresa är med Quantas och då får vi även stanna ett stopp i Asien på vägen till Perth också om vi vill. Priset är 34.000 sek med skatter.

Vi har sedan räknat att stanna 5 nätter/stad för att sedan göra ca 2 utflyckter/stad så som simma med delfiner, besöka blue mountain, simma i barriärrevet o.s.v. Vi har räknat på att bo på vandrarhem fast med enskillt rum. Priset hamnar då ungefär på 2000 sek för 5 nätter /stad.

Tänkte höra med er som är lite erfarna av Australien. Är detta en bra plan? Tänker jag för snålt? Är det något jag borde tänka om på? Vi har som sagt en ganska tajt budget så vi måste försöka hålla oss till den. Tidsramen vi kan vara borta är som en vanlig svensk semester då vi båda jobbar heltid.

Det vi är ute efter är djur, natur och upplevelser som man inte kan få här hemma. Vad bör man absolut inte missa?

Någon som har tips om några bra arrangörer där som man kan boka 1 eller 2dagsturer med?

Alla tips är välkomna!

Tackar på förhand :)

/Daniel
Av Ziesta
22 maj 2008 10:30
Hej,
Låter som en spännande resa! :-)

Om jag var er skulle jag stanna några dagar extra i Perth för där finns mycket att se omkring. Det mesta ligger dock mer än en dagsresa bort. Hittade en länk med några arrangörer som gör flerdagars turer från Perth: http://www.kalbarri.com/perth/tours.html
Själv har jag åkt med Redback Safaris som var riktigt bra! Gjorde en 3dgr-tur sydost ner mot Margaret River vindistrikt, "tree top walk" högt upp i kronorna på uråldriga träd.. m.m. Jag gjorde även en 5dgr tur upp till Exmouth och såg Monkey Mia (delfiner), Kalbarri National Park, Ningaloo Reef (fantastiskt att snorkla), Pinnacles (märkliga stenformationer)...
Jag kan även rekommendera att hyra cyklar på ön Rottnest Island utanför Perth där det söta lilla djuret Quokkas lever.

När ni är i Cairns kan jag rekommendera att ta linbanan upp till Kuranda, en by i bergen, samt åka upp till regnskogen i Cape Tribulation.. och barriärrevet såklart.
Av Ellinor
22 maj 2008 11:21
Citerat från ziesta:

Jag kan även rekommendera att hyra cyklar på ön Rottnest Island utanför Perth där det söta lilla djuret Quokkas lever.
Jag håller verkligen med om Rottnest Island och vill också passa på att tipsa om Margaret River och Augusta som ligger längre söderut i WA. Där finner man många vingårdar, chokladtillverkare och annat mysigt. Många bra surfstränder där också om ni ägnar er åt det (tuffa vågor dock så inget för nybörjaren i regel). Populära utflyktsmål norrut från Perth är bland annat Monkey Mia och Shell beach, men det är en bra bit dit upp så en vecka eller så är nog bra att ha på sig då.

På den internationella motsvarigheten till Reseguiden- Orbville.com, kan du läsa min blogg om Perth där jag också har lagt till en del bra länkar för vidare läsning! http://www.orbville.com/member/ellinor/blogg/5584/. Hoppas det kan vara till någon hjälp. Har bott i Perth ett tag så det är bara att fråga om du vill ha mer tips:-).

Lycka till med planeringen!
/Ellinor
Av Babbo
23 maj 2008 01:32
Australien är verkligen ett drömresemål. Med alla dessa konstiga, roliga djur man får se.
Priset på flyg är svårt att bedömma så långt i förväg. Bränslepriset går ju stadigt uppåt. Annars tycker jag det låter mycket i nuläget. Det blir nog billigare att ta en flight till t.ex. Sydney och sedan resa med lågprisflyg inom Australien.

Äta billigt kan ni göra på alla Food-Courts som finns i städerna. I Cairns t.ex betalade man efter storleken på tallriken. Gissa om en del kunde bygga matberg då.

Billigaste utflykterna fixar ni själv. Till t.ex Blue Mountin kan man åka tåg från Sydney. I Cairns tog vi tåget upp till Kuranda och lokalbussen ner. Till Cape Tribulation tog vi en arrangerad utflykt. Det var det värt för guiden hade mycket att berätta och visade djur och växter man annars inte sett. Likaså i Broken Hill, där tog vi en guide. Gick till turistinfon och frågade. Tjejen ringde upp en kille som körde oss runt en dag. Matsäck hade han med till oss. På vissa ställen kan man betala för att åka med "postmannen" på hans runda.
Annars finns det massor av arrangörer av dagsutflykter. Bara att Googla. Den största är nog AAT Kings.

Fem nätter på varje ställe kan bli lite stressigt tycker jag. I t.ex Sydney och dess omgivningar finns SÅ mycket att se.
I Cairns får ni tänka på vädret i februari. KAN vara blåsigt och man får vänta på tillfälle att komma ut till revet. Egentligen skulle jag rekommendera er att besöka revet lite längre söderut vid den tiden.

Hoppas ni får en trevlig resa efter allt planernade ni har framför er!
23 maj 2008 07:16
Jag har bott 2,5 år i Blue Mountains, 10 mån i Sydney och sex månader i Whitsundays och Queensland så vill du ha specifika tips så kan jag teckna ned detta. Är lite att gå igenom...

Snabbt så kan jag rekommendera saker som absailing, klättring och canyoning i BM. Dessutom är området ett Slow Food och café-mecka så det finns oerhört mycket bra restauranger och kaféer i områden såsom Katoomba (navet i BM), Leura och Wenthworth Falls.

I Sydney... Tja... Var börjar man. Bondi och Manly Beach är måsten (Manly trevligare och något mindre turistigt) medan t ex Maroubra och Coogee har mer laid back stränder. Surry Hills är avslappnat, Hela fyrkanten från centralstationen via Elisabeth Street/Liverpool Street/Darling Harbour innehåller allt från Chinatown, "Thainatown"/Little Asia, Spanish Districts, Paddy´s Market samt en massa Hostels (det sistnämnda kanske inte exakt vad man vill ha).

Sedan är ju Sydney en storstad där det bara är att leta sig fram till restauranger, klubbar, pubar etc och som har en flora av gratistidningar med events etc.

Hunter Valley, Mudgee och Orange är alla vindistrik som ligger på hyfsat (några timmars) avstånd.
Av Mrdanne
23 maj 2008 08:36
Hej och tack för alla svar!

Det uppskattas verkligen.

Man kanske skulle utöka från 5 till 7 nätter per plats. Verkar som det finns alldeles för mycket att se och göra i varje stad.

Blir lite orolig när ni säger att det kan vara blåsigt i Cairns i Februari. När är den absolut bästa månaden att åka till Australien om man vill ha varmt och skönt? Vill ju helst hålla mig ifrån den absoluta högsäsongen då priserna skjuter i taket?

Tännkte höra angående dykningen vid barriärrevet. Finns där möjlighet att se några större fiskar också eller är det mest små och färgglada. Var och snorklade i egypten, sharm el sheikh och där fick man se fina korellrev och fina små fiskar men dock inga större. Hur är det i stora barriärrevet?

Angående flygresan trodde jag att jag låg hyfsat billigt till iallfall. Flygbolaget har specat priset såhär, Köpenhamn - Perth 10.000 sek, Perth - Sydney 970 sek, Sydney - Cairns 970 sek och sedan flygskatter 5000 sek. Är inte inrikesflyg för 970 kr billigt?

Tack för tipset angående utflyckterna. Känns säkrare att boka allting hemmifrån då man vet exakt vad man har att se fram emot i varje stad. Kan tänka mig att det dessutom tar lite tid att åka runt och leta bland de olika utflyckterna. Fler sidor på nätet som anordnar utflyckter uppskattas :)

De utflyckter vi har bestämmt oss för redan är att simma med Delfiner nedanför Perth. Någon som har gjort den? Är man 100% garanterad att träffa på delfiner? I sydney ska vi absolut se Blue Mountains samt Opera Huset. Har även läst om ett fräckt Zoo där? Sedan i Cairns blir de barriärrevet samt regnskogen ovanför. Ska surfa runt på era länktips och kolla vidare nu :)

Har någon ett tips var man kan få se vilda kängurur runt någon av dessa städer, (perth, sydney eller cairns)? Hade varit så fräckt.

Vill återigen tacka för alla svar :)

MVH

/Daniel
Av Ellinor
23 maj 2008 12:29
Hej Daniel,

Rent generellt är årstiderna tvärtemot våra skandinaviska. Mitt i vintern är det alltså som varmast, men det är viktigt att komma ihåg att Australien är enormt stort och vädret varierar beroende på vilken del du befinner dig i. Vi reste på östkusten från Melbourne till Cairns mellan februari och mars vilket vi tyckte var perfekt då. En sak att tänka på är att skolorna börjar igen runt slutet på februari/ början på mars vilket ger mer plats på hostel osv. (Sommarlovet från uni är ganska långt, hela december, januari och nästan hela februari.).
Jag anlände till Perth i början på februari förra året och vad gäller WA så kan temperaturerna bli nästan olidliga ibland, i februari och mars hade vi flera dagar med en bit över 40 grader.

Vad gäller delfinerna så vet jag inte riktigt vart du bestämt att åka? Är det Rockingham? Om det är ett sk. Wild life Encounter så baseras det på att delfinerna lever vilt och kommer och går som de vill. (Ja eller simmar såklart.) Därför KAN man i vissa fall bli utan men jag tror det är ytterst sällsynt då delfinera har rutin på att komma inåt och käka god fisk. Vi såg delfiner på nära håll i Rockingham bara en helt vanlig dag när vi var och badade. Det var lycka det! :-)

Återigen lycka till med planeringen!
Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor.

Mvh
Ellinor
Av Mrdanne
26 maj 2008 10:16
Hej igen Ellinor.

Nu är jag tillbaka på jobb och internet igen :)

Tack för dina var. Du verkar vara lite av en australien-expert :) Det uppskattas.

Ang Delfiner så är det Rockingham jag pratar om ja. Då får man hoppas att man inte har världens otur då alltså.

Vad finns där mer att göra i Perth då? Vi har tänkt oss en dag till Rockingham då ju, sen en dag till det där fina zoo:t som du har med på dina bilder. Verkar riktigt häftigt att få gå runt bland "fria" kängrur. Är det ett bra zoo eller? Är det långt dit? Vi har även planerat att åka en dag toll Rottnest Island. Ska man åka med en arrangerad utflyckt eller är det bäst att bara cykla runt där själv?

Skulle gärna vilja ha fler tips på en eller tvådagsutflyckter. När jag väljer städerna perth, cairns och sydney. Tänker jag rätt då eller bör jag även se det centrala australien så som Alice Springs? Vill lixom ändå få med nästan hela Australien fast tiden och pengarna finns ju inte där helt så vill se det "bästa" :).

Tar gärna emot alla möjliga tips och rekommendationer. Detta är ju som sagt en resa man bara gör en gång i livet så man vill ju helst inte missa något :)

Ha de bra alla!
Av Ellinor
26 maj 2008 10:46
Perth Zoo ligger nära stan och är lätt att ta sig till men jag rekommenderar absolut Caversham Wildlife park istället, det ligger ca 30 min med bil från staden men där kan man traska runt och bekanta sig närmare med kängrus och andra djur i en avslappnad miljö. Ett allmänt tips är att hellre gå på Wildlife park än på Zoo då det oftare är mer genuint. Djuren har mer plats och kan röra sig fritt (nästan) som de vill.
Kika gärna på deras hemsida: http://www.cavershamwildlife.com.au/

Angående Rottnest Island så kan man arrangera själv, köp båtbiljetter ut (antingen direkt från Perth via Swan River, eller från Fremantle) det finns snabbfärjor som bara tar någon timme. Väl framme är det bara att traska iväg till cykeluthyraren och få sig en hoj och en karta och trampa iväg i det ganska backiga och kämpiga (men ack så vackra!) landskapet. Vare sig båt eller cykel behöver planeras särskilt långt i förväg. Vill man däremot sova över på ön kan man göra det men det finns inte så gott om boende så då är det nog bra att boka i förväg.

Ja sen är ju Western Australia känt för sina enormt vackra stränder. Mina favoriter är Scaborough och Cottlesloe, men i princip hela kustremsan utanför Perth är sandstränder så man kan inte misslyckas. Söndagar är Sunday Session, after beach på alla pubar, speciellt i Cottlesloe.
En annnan kul grej är The Aquarium of WA, AQWA i Hillarys Boat harbour. Välskött och fint, kul att se hajar och annat spännande.

Ja som du märker bubblar jag av kunskap om just Perth. :-) Har rest på östkusten också men det är bara Perth som jag bott i vilket satt sina spår såklart och jag favoriserar gärna både västkusten och staden.
Av Ziesta
26 maj 2008 14:19
Svårt det där att välja vad man ska se i det enorma landet.. Jag tycker att Alice Springs i sig kanske inte är så mycket att se.. och det ligger ju en bra bit från allt annat.. men naturupplevelserna däromkring: Uluru (Ayers rock), Kata Tjuta och Kings Canyon är helt klart värda ett besök. Och att vara ute i outbacken med mil efter mil av röd sand och små hålor med typ 3 invånare är en upplevelse! Det är ju dock väldigt stora ytor som sagt.. så om er tid är knapp så kanske det är bättre att ta sig till andra naturupplevelser på närmare håll från de städer ni tänkt åka till. Som exempelvis Kalbarri National Park norr om Perth.. Och outback finns det ju överallt bara man kommer en bit från storstaden :-)

När jag reste runt i Australien försökte jag se så mycket som möjligt på vägen till nya platser.. åkte exempelvis tåg från Adelaide till Perth istället för inrikesflyg.. och tog en 3-dagars gruppresa från Darwin till Cairns (med Desert Venturer) för att uppleva lite på vägen.. Tar visserligen något längre tid men blev inte så värst mycket dyrare.. Fast det beror ju på vilka platser ni ska till. Är ju lite väl långt både mellan Perth - Sydney och Cairns - Sydney för att ta buss på ett par dagar..
Av Ronnyk
26 maj 2008 14:44
Hej Australien är ett sådant land som man kan bli galen på när man sitter o planerar vart i landet och vilka ställen man vill uppleva, för det är så många, hälst vill man ju se o uppleva allt men det är ju en omöjlighet,själv när jag var i landet för nästan 20 år sedan så startade jag i Sydney med några dagar och tog sedan sun lander express (tåg) till Brisbane och vidare upp till Rockhamton o Cairns,vidare med buss till Alice springs o slut målet Darwin det jag kan rek och som jag vet existerar fortfarande i många mindre städer är att ta in på en Camping o bo i husvagn med AC för ut hyrning i stället för hotell helt suveränt och de flesta camping platser hade pool,billigt och bra och hög mysfaktor, och bra informations disk för vidare färd och biljettköp,på buss o guidade turer fanns på de flesta ställen , Hälsningar Ronny
27 maj 2008 09:49
Så att du vet är stränderna utanför Cairns inte badbara i februari p.g.a. kubmaneter, men Barriärrevet ska vara befriade från dem (man brukar få hyra "stinger suits").
En dagstur ut till revet är en bra utflykt. Port Douglas-Cape Tribulation är en bra 2- eller 3-dagarstur.
Ett annat alternativ är att ta er till Whitsundays om ni hoppar över Cairns. Revet är lika bra där, tycker jag. Då kan ni göra en segling där.
I Sydney kan man prova de olika stränderna som finns runt hela stan. I Blue Mountains är det stor chans att se vilda kängurur.
När det gäller Perth håller jag definitivt med om att ni borde se Rottnest Island. Det mesta ligger långt ifrån Perth annars, typ Kalbarri, Pinnacles, Margaret River etc.
De bästa stränderna jag såg i hela Australien var i Cape Le Grand National Park utanför Esperance på WA:s sydkust. Helt fantastiska.
Men det är verkligen off.
Av Mrdanne
28 maj 2008 09:43
Hej allihopa och återigen tusen tack för tipsen.

Jag sitter och planerar för fulla muggar och letar utflyckter :).

Det enda som skrämmer mig är kubmaneterna??? Kan man inte alls bada i havet i cairns i Februari?
Hoppas verkligen inte detta stämmer. Då tappar man ju en stor del av "semesterlivet" där ju.

Någon mer som har varit i Cairns i Februari och sett detta?

MVH

/Daniel
Av Babbo
28 maj 2008 11:18
Det stämmer med kubmaneterna. Från oktober/november till maj är det "Stinger Season" och man kan inte bada vid stränderna. Det är förenat med livsfara. Ute vid revet finns oftast inga kubmaneter, men frågan är om man vågar lita på det. På en del ställen har en liten (väldigt liten) del av stranden blivit nätad men det är ju inte så kul.

På senare år har även en ny sorts väldigt små maneter dykt upp - Irukandjis. Dom kan komma in genom näten. Tråkigt! Däremot så erbjuder området norr om med regnskogen fantastiska upplevelser om man gillar djur och natur.

"The Wet Season" i Cairns är jan-mars. Den tid på året då det regnar mest. Det är även cyclon tid då. All info är ju bra att ha innan du planerar din drömresa. Tänk på de olika väderzonerna i Australien!
Sola och bada kan ni ju göra längre söderut vid den tiden! Med mycket solkräm på!

Jag besökte området runt Cairns i april och det blåste hela veckan. Det var väldigt varmt och fuktigt, regnade lite varje dag, men det heter ju regnskog :-)

De flesta "vilda" kängurur såg jag när jag åkte tåg mellan Sydney och Canberra. Även runt Broken Hill.