Att resa i sydafrika

4 apr. 2016 08:49
Visningar: 2347
Hej!

Jag och min sambo funderar på att resa till Sydafrika men vill gärna ha tips och råd. :) Allt välkomnas! Vi vill gärna se vacker natur och landskap. Äventyr vore roligt - hajdykning, fallskärmshopp, bungyjump eller liknande. :)

När är den bästa tiden att resa dit på? Vilken månad?
Är det dyrt att resa i Sydafrika? (van med att resa i Asien och deras priser)
Vad får vi inte missa?
Vad är det smidigaste sättet att ta sig runt på?
Har du dykt i Sydafrika? Vad rekommenderar du?
Nationalparker som vi borde se?
Vad bör vi undvika?
Tips på boenden - behöver absolut inte vara superfancy.
Hur länge bör vi resa i Sydafrika?
Bra flygbolag att resa med hit?
Rekommenderas det att kanske kombinera två länder, exempelvis Sydafrika och Namibia?
4 apr. 2016 13:43
Hej,

Kul att ni vill åka till Sydafrika. Det är ett fantastiskt land. Ni kommer få olika svar av olika personer men om ni ska åka dit så ska ni minst vara där i 3 veckor, men en månad är bättre.

Gillar ni värme så ska ni inte åka dit i juni/juli då är det vinter där. När som helst annars borde gå bra. Givetvis kallare ju närmare juni/juli ni kommer. Det finns sidor som har bra koll på när man bör åka di :)
Att ta sig till Sydafrika kan man göra med flera bolag, Turkish Airlines flög billigt dit för några år sedan när jag flög dit.

Enklaste sättet att ta sig runt är nog att hyra en bil. Då kan man själv bestämma hur och när man vill åka.

Lite lätt och ledigt om Sydafrika då.

Man kan lätt spendera 1-2 veckor i Kapprovinsen och utmed västkusten.
1-3 dagar i Sahldana Bay/Langebaan (Sydafrikas svar på svenska Bohuslän typ), 1-3 dagar i Stellenbosch (vinprovning) och sedan minst en vecka i själva Kapstaden.
Vill man dyka med vithajar så kan man göra det med fördel i Gaansbaai som det tar typ en 2-3 timmar att köra till (från Kapstaden) eller något sådant. Finns flera företag där som erbjuder sådana aktiviteter.
Robben Island, VA Waterfront, Tablemountain osv osv. Finns hur mycket som helst att se i Kapstaden.

Sen kan man ju då ta och köra österut ifrån Kapstaden med siktet på Garden Route och Port Elizabeth. Någon stans på vägen där finns det dessutom ett ställe som heter Blaukrans där man kan hoppa bungejump (världens högsta ifrån en bro). Port Elisabeth kan man väl spendera en dag eller två i om man vill. Sen tar man sig en safari i Eddo Elephant Park (National Park). Vill man besöka Johannesburg så kan man styra siktet dit. Sen är ju Krugerparken trevlig med, men det är mycket folk där.

Personligen så gillar jag öknar, så nordvästra Sydafrika tyckte jag var häftigt med det oerhört karga landskapet där. Även Namibia är hur coolt som helst. Fishriver Canyon till exempel.
Sen får man inte glömma bort länderna Leshoto och Swaziland heller som ligger "mitt i Sydafrika". :)

Undrar du något så är det bara att fråga... Antingen här eller via PM. :)
12 apr. 2016 12:08
Tack för svaret! Uppskattas jättemycket!

Hur är priserna i Sydafrika? Förstår att det är jättesvårt att svara på men säg att vi är där i tre veckor, vad bör vi som minst räkna med att det går på för en person?

Vet du vad hajdyk och bungypump kostar?
Av Cissi42
12 apr. 2016 22:11
Underbart billigt! Detta beror mycket på att randen är låg i förhållande till svenska kronan 0,53 kr för en rand. Dessutom finns det ett enormt utbud så det är bara att shoppa loss. Maten är fantastisk,vinet gott, klimatet underbart och människor lagom charmerande, utan att var underdåniga. Naturen är varierande, höga berg, savann, kust, vilda djur. Vad väntar ni på? Åk dit! Kapstaden en hel vecka kan ju bli lite segt. Men åker ni på alla sevärdheter och inte bara hänger i waterfront på kvällarna så kan man få tiden att gå. Att åka taxi är fånigt billigt. Kollektivtrafik finns det inte så mkt av.

Vi var där senast för en månad sedan. Det enda dåliga är att det är kallt i vattnet på sydkusten och vid västkusten. Har aldrig varit på östkusten, men vattnet är varmare där.
13 apr. 2016 14:19
Citerat från Ewajacobsson:
Tack för svaret! Uppskattas jättemycket!

Hur är priserna i Sydafrika? Förstår att det är jättesvårt att svara på men säg att vi är där i tre veckor, vad bör vi som minst räkna med att det går på för en person?

Vet du vad hajdyk och bungypump kostar?
Hej, kul att det hjälper med info jag ger. :)

Bungey kostade 700 rand när jag var där 2012. Hajdykning beroende på vilket arrangör, men 1000-1500 rand ungefär.

Som sagt, om randen är så låg som 0,53 SEK nu så är det väldigt billigt. Jag har ätit på sportbar och betalat 40 rand för en grillad entrecote med pommes och en stor öl.

Ska man hänga lite i Kapstaden på kvällen så är Waterfront nice, men Longstreet är ju stället dit alla balla går. Nej men seriöst, det finns mycket barer och restauranger utmed Longstreet och det är trevligt. Kan även leta upp adressen till en trevlig indisk restaurang om du vill.
Av Desires
14 apr. 2016 18:11 (redigerad)
Kan bara gratulera till ert val av resa - Sydafrika är vårt favoritreseland!
Har varit där 2 ggr, båda ggr ca 3 veckor, vilket jag tycker var lagom. Avslutar alltid med några dgr i Kapstaden!

Första gången var vi här i slutet av nov. 2008 (bra tid tyckte vi!). Då bokade vi allt boende via Sydafrikaresor, och körde bil runt på egen hand. Bra att ha koll på alla boenden i förväg, tyckte vi inför denna resa! Vi gillar personliga boenden i fin natur, och det fick vi också! Det finns en uppsjö av sådana mysiga boenden i Sydafrika!
Här kan du läsa om våra boenden i Krugerparken, Knysna, Hermanus m fl, och sevärdheter under vår resa "Kruger & Garden Route ..." 2008 http://www.desires.se/#post0
och Kapstaden http://www.desires.se/#post45

Vår 2:a resa till Sydafrika blev i slutet av nov 2013. Då valde vi att resa runt i en annan del där, ”Kwazulu-Natal” - som också var helt fantastisk! Denna gång besökte vi Thanda Game Reserve för att se på de vilda djuren, men det finns naturligtvis andra också i detta område. (som är betydligt billigare, tror jag!) Det blev ännu mer utflykter i naturen under denna resa - Sydafrika är ju väldigt vackert, som du nog vet!
T ex gav vi oss upp till bergstoppen Sani Pass….som ligger i södra delen av Drakensbergen, Okhahlamba. (med på Världsarvslistan). I en jeep färdades vi upp mot toppen (2.874 m) till Sani Pass.
(4 timmar tog denna färd, på ganska dåliga grusvägar, ibland kändes de helt oframkomliga) Här uppe gränsar Sydafrika t Lesotho. Vår guide tog oss även in i Lesotho, på ännu stenigare o mer framkomliga "vägar" högst upp till toppen Mycket upplevelserikt!
Här kan du läsa om resan i Kwazulu-Natal 2013 m många foton
http://www.desires.se/#post174 och Kapstaden http://www.desires.se/#post175
Av Desires
14 apr. 2016 18:26
Jag igen! - Har försökt att ändra i mitt ovanstående inlägg, men funkar ej just nu............!!

Det blev fel i ovanstående länk till min reseberättelse om Kwazulu-Natal
DETTA ÄR DEN RÄTTA http://www.desires.se/#post174
3 mars 2019 09:19
Läs gärna om vår resa på
Www.evas-restips.se